Lucas di Grassi do Montréalu přicestoval s desetibodovým mankem na lídra šampionátu Formule E Sébastiena Buemiho. Zůstal tak jediným pilotem s reálnými šancemi na zisk trofeje, neboť třetí Felix Rosenqvist už se mohl stát mistrem pouze v teoretických rovinách.
Rivalita a napětí mezi oběma adepty byla cítit už od počátku, tedy od samotných tréninkových jízd. Buemi navíc v druhých volných jízdách v důsledku těžké kolize zcela zdemoloval svůj vůz, což jím viditelně otřáslo. Do kvalifikace se nicméně dokázal vzchopit a probojoval se do závěrečné super pole. Tam jej po skvělém výkonu doprovodil i di Grassi (oba postupovali ze stejné skupiny), Stephane Sarrazin, Felix Rosenqvist a Nicolas Prost. Schylovalo se tak dramatu.
Svůj nejlepší kvalifikační výkon zaznamenal Sarrazin, nicméně pozornost se upírala jiným směrem. Brazilec di Grassi vyjel ke svému závěrečnému pokusu jako poslední, přičemž Buemi stál na provizorní pole position. Ještě v prvním sektoru dráhy na Švýcara ztrácel, avšak další dva sektory zvládl bravurně a cílovou pásku nakonec protnul s náskokem dvou desetin sekundy. Ještě před startem ePrix tak di Grassi snížil náskok Buemiho na rozdíl pouhých sedmi bodů.
Po těžkém kontaktu s bariérou ve druhém tréninku navíc Renault e.dams musel na voze lídra šampionátu měnit baterii, za což si společně odnesli penalizaci poklesu deseti míst na startu. Kvalifikace se naopak nevydařila hrdinovi minulého double-headeru Samu Birdovi, jenž se do závodu musel vydat až z osmnácté pozice. Jen o tři příčky lépe dopadl jeho kolega u týmu DS Virgin Racing José María López. Naopak vidět byly oba vozy Jaguaru.
Výsledková listina kvalifikace
Pozice | Jezdec | Tým | Čas na kolo / ztráta |
---|---|---|---|
1. | L. Di Grassi | ABT Schaeffler Audi Sport | 1:22,869 s |
2. | S. Buemi | Renault e.dams | + 0,196 s |
3. | S. Sarrazin | TECHEETAH | + 0,310 s |
4. | F. Rosenqvist | Mahindra Racing | + 1,482 s |
*5. | N. Prost | Renault e.dams | nekvalifikoval se |
6. | J. Vergne | TECHEETAH | 1:23,398 s |
7. | M. Evans | Panasonic Jaguar Racing | 1:23,532 s |
8. | A. Carroll | Panasonic Jaguar Racing | 1:23,869 s |
9. | O. Turvey | NextEV NIO | 1:23,923 s |
10. | T. Dillmann | Venturi Formula E | 1:23,931 s |
11. | L. Duval | Faraday Future Dragon Racing | 1:23,999 s |
12. | D. Abt | ABT Schaeffler Audi Sport | 1:24,302 s |
13. | R. Frijns | Andretti Formula E | 1:02,868 s |
14. | N. Heidfeld | Mahindra Racing | 1:24,769 s |
15. | A. Da Costa | Andretti Formula E | 1:24,805 s |
16. | J. M. López | DS Virgin Racing | 1:25,297 s |
17. | M. Engel | Venturi Formula E | 1:25,369 s |
18. | S. Bird | DS Virgin Racing | 1:25,770 s |
19. | N. Piquet | NextEV NIO | 1:26,169 s |
20. | J. D‘Ambrosio | Faraday Future Dragon Racing | 1:36,580 s |
* Prvních pět jezdců se utkalo v tzv. super pole
Lucas di Grassi výhodného postavení na startu závodu dokonale využil k vybudování si náskoku na čele. Za ním se ale děly věci. Sébastian Buemi neodstartoval vůbec dobře a po kontaktech ve středu pole se propadl až na šestnácté místo. Úvodní kola byla – jak už je ve Formuli E zvykem – plná dramatických momentů. Vše se ale tentokrát obešlo bez následků pro všechny účastníky. Až ve třetině závodu spolu kolidovali Nick Heidfeld z týmu Mahindra a Loic Duval na voze Faraday Future Dragon Racing. Vážná poškození utrpěly oba vozy, ale zatímco Heidfeld odstoupil okamžitě, Duval až se zpožděním několika kol. Závod byl navíc zpomalen žlutými vlajkami.
Důležitým okamžikem byly taktéž povinné výměny vozů, které se pro většinu pilotů odehrály v šestnáctém kole. Vedoucí di Grassi po návratu na dráhu navýšil svůj náskok, zatímco Buemi se dokázal skrze zastávku v pit lane dostat před Daniela Abta ve druhém voze týmu ABT Schaeffler Audi Sport. Pomalý v boxech byl naopak Rosenqvist, který tak přišel o poslední místo na stupních vítězů ve prospěch Jeana-Érica Vergne. Ten si navíc poradil i s kolegou Sarrazinem a postoupil na druhé místo.
Problémy stáje DS Virgin Racing, která minulé ePrix dominovala, se ukázaly být zřejmě vážnějšího charakteru, neboť oba jeho vozy nebyly schopny svým pilotům propůjčit maximální výkon 200 kW. Bird i López se snažili probojovat vpřed, avšak druhý jmenovaný svou agresivní jízdu nezvládl a vůz poslal do tecpro bariéry. I pro něj první závod v ulicích Montréalu skončil. Na trať musel safety car, což nahrálo do karet Buemimu, neboť rozestupy jednotlivých závodníků před ním se smrskly na minimum.
Švýcar se vyšplhal až na čtvrtou příčku, přičemž v posledním kole ještě sváděl tuhý boj o třetí místo se Sarrazinem. Francouz v klání kolo na kolo obstál a své druhé umístění na stupních vítězů před úřadujícím šampionem uhájil. Před touto dvojicí bojoval di Grassi s Vergnem. I v tomto případě již zůstalo pořadí neměnné. Pár hodin po závodě navíc jury dospěla k závěru, že Buemiho auto, které mechanici Renaultu po nehodě ve druhém tréninku dávali ve spěchu dohromady, bylo pod minimální váhovou hranicí a ze závodu jej proto vyloučili. di Grassi tak mohl slavit dvojnásob, neboť převzal vedení v poháru jezdců a do druhého závodu vstoupí s luxusním náskokem 18 bodů, přičemž maximální zisk bude činit bodů 28.
Těsně za stupně vítězů se tak posunuli čtvrtý Abt, dále Bird, Prost, Evans, Frijns a Rosenqvist. Desítku nejlepších uzavřel Tom Dillmann.
Výsledková listina první ePrix New Yorku
Pozice | Jezdec | Tým | Počet kol / ztráta |
---|---|---|---|
1. | L. di Grassi | ABT Schaeffler Audi Sport | 35 |
2. | J. Vergne | TECHEETAH | + 0,350 s |
3. | S. Sarrazin | TECHEETAH | + 7,869 s |
4. | D. Abt | ABT Schaeffler Audi Sport | + 8,592 s |
5. | S. Bird | DS Virgin Racing | + 8,913 s |
6. | N. Prost | Renault e.dams | + 10,058 s |
7. | M. Evans | Panasonic Jaguar Racing | + 10,458 s |
8. | R. Frijns | Andretti Formula E | + 15,836 s |
9. | F. Rosenqvist | Mahindra Racing | + 16,764 s |
10. | T. Dillmann | Venturi Formula E | + 19,320 s |
11. | J. D'Ambrosio | Faraday Future Dragon Racing | + 20,229 s |
12. | M. Engel | Venturi Formula E | + 22,314 s |
13. | N. Piquet | NextEV NIO | + 23,145 s |
14. | A. da Costa | Andretti Formula E | + 34,786 s |
15. | O. Turvey | NextEV NIO | + 46,996 s |
16. | A. Carroll | Panasonic Jaguar Racing | + 49,612 s |
17. | S. Buemi | Renault e.dams | diskvalifikován |
18. | L. Duval | Faraday Future Dragon Racing | nedokončil |
19. | J. López | DS Virgin Racing | nedokončil |
20. | N. Heidfeld | Mahindra Racing | nedokončil |
Sestřih 1. ePrix Montréalu
Zdroj: fiaformulae.com