Vědci vyvinuli kabel, s nímž by se elektromobil mohl nabít za pět minut

12
Vědci vyvinuli kabel, s nímž by se elektromobil mohl nabít za pět minut
Fotografie: Issam Mudawar/Purdue University
  • Superrychlé nabíjení si vyžádá patřičně dimenzované komponenty
  • Jedním z problémů je dostatečně výkonný odvod tepla
  • Američtí vědci, zdá se, našli řešení

Profesor Issam Mudawar z univerzity Purdue v Indianě se už desetiletí zaobírá účinností chlazení. Provedl například pokus s odváděním tepla z vesmírných letounů přímo na vesmírné stanici ISS a opakovaně dokázal, že chlazení odpařováním je násobně účinnější než prostý tepelný výměník s chladicí kapalinou. Na stejném principu sestrojil nabíjecí kabel, schopný přenést až 2 400 ampérů bez přehřátí. To je mnohem více než 1 400 ampérů, požadovaných jako základ ke zkrácení nabíjení elektromobilu na pět minut a násobně více, než zvládají aktuálně dostupné nejvýkonnější nabíječky na trhu (520 A).

Chlazení na principu odpařování a následné kondenzace je totiž schopné z kabelu, který si zachovává tloušťku a hmotnost běžných vodičů u standardních nabíječek, odvést až 24,22 kW tepla. Samozřejmě jde o první krok, k pětiminutovému nabíjení je potřeba i zdroj a baterie, schopné zvládat proudy kolem 2 500 ampérů. Nicméně každý řetězec je silný jako jeho nejslabším článek a už manipulace se současnými těžkými nabíjecími kabely se ocitá na hraně komfortu. Výzkum, spolufinancovaný Fordem, bude pokračovat praktickými testy příští dva roky a jeho výsledkem by měl být dostatek teoretických poznatků k superrychlému nabíjení elektromobilů v blízké budoucnosti.

Issam Mudawar
Nejvýkonnější aktuálně dostupné nabíječky používají téměř pětinový proud, než zvládne nový kabel
Diskuze ke článku
Ivan Hoe
Ivan Hoe
Řešíme tu odvod tepla místo toho aby ty obří energetické/tepelné ztráty vůbec nebyly? To už jsme tu ekologii kvůli níž se celá ta revoluce údajně zahájila hodili přes palubu definitivně???
Milan Dupal
Milan Dupal
Další fantasmagorie. Kde máte tu po desetiletí avizovanou přelomovou a zázračnou baterii, do které budete moci pustit avizovaný výkon aniž by explodovala?
Petr Klabačka
Petr Klabačka
Ty ztráty nebudou obří. Pisatel článku nemá technické vzdělání a plete si kWh s kW. Odvod tepla je samozřejmě v kW, nikoliv v kWh. Pokud kabel dokáže teoreticky dobít 100 kWh za dva a půl minuty, nabíjjecí výkon je 2400 kW. Odvod tepla tedy dělá 1%. Ztráta na odvedeném teple bude cca 1kWh. Ztráty na ostatních komponentech jsou řádově větší.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze