V posledních týdnech jméno portugalského závodníka Antónia Félixe da Costy přichází na přetřes velmi často. Zejména ve spojitosti s jeho možným koncem u Porsche. Jakoby však právě tyto skutečnosti zhoršující se vztah s jeho zaměstnavatelem nevysokého závodníka poháněly vpřed. Po nevydařeném úvodu sezony si tak šampion z ročníku 2019/20 připsal první letošní triumf při premiéře na závodním okruhu v Misanu. V úvodním sobotním klání poněkud bláznivým stylem dokázal vyhrát po startu z 13. místa. Bláznivým zejména proto, že z 90 procent celkové délky závodu jezdci šetřili energii před závěrečným sprintem do cíle. V boji o výhodné pozice si i vlivem mnoha kontaktů nejlépe počínal právě da Costa. Následně s lehkým přebytkem energie udržel za zády nejbližší pronásledovatele.
Sestřih kvalifikace
Jenomže pár hodin po závodě přišla další studená sprcha. Za porušení pravidel týkající se nedodržení předepsaných parametrů plynového pedálu přišla diskvalifikace. Porsche se hájilo tím, že díl dodávaný firmou Spark na svých autech používá v nezměněné podobě od roku 2023, tedy od začátku třetí generace aut. Neúspěšně. Zdá se tedy, že až doposud chybu nikdo neobjevil. O to hůř, že da Costu nynější prověrka komisařů stála vítězství. Jeho triumf tak rázem připadl kometě posledních týdnů – Oliveru Rowlandovi, jenž si dojel již pro čtvrté stupně vítězů v řadě a rázem se vyhoupl i do vedení v průběžném hodnocení. Na stupních vítězů jej doprovodil druhý obhájce titulu Jake Dennis a třetí Maxmilian Günther.
Na široké trati v Misanu se průběh ePrix ihned po startu změnil v boj o přežití. Nezřídka do zatáček totiž závodníci najížděli ve třech či čtyřech vedle sebe. Problém pak nastával v šikaně mezi zatáčkami 8 a 9 zúženými dočasnými bariérami. V těchto místech přišlo nejvíce kontaktů a mezi poškozenými skončili i mnozí favorité – Pascal Wehrlein, Nick Cassidy i další. Tempo se začalo stupňovat až pouhé čtyři kola před koncem závodu. Rozdíl mezi časy na kolo činil ohromných 7 sekund. V tu chvíli začali ujíždět Rowland s da Costou. Po dojezdu do cíle v nepříliš emotivním projevu, velmi nezvyklém, da Costa zahlásil – „To byl ale chaos.“ Ještě však v tu chvíli netušil, co jej čeká.
CASSIDY AND VERGNE MAKE CONTACT! 💥
— Formula E (@FIAFormulaE) April 13, 2024
The @JaguarRacing driver sustains damage as a result of the clash and is forced to return to the pits.#MisanoEPrix pic.twitter.com/Sz4V81pPGf
Velmi chaotický průběh závodu ostatně dokresuje i příběh nakonec druhého Dennise. Ten ztratil svůj kvalifikační pokus za porušení tlaků v pneumatikách a startoval až z 18. místa, v zaváděcím kole poškodil svůj vůz, v polovině závodu byl mimo trať ve štěrkové zóně, přesto před penalizacemi dokončil na 4. místě. Když pak byl potrestán da Costa a následně i Vergne, dostal se na druhou příčku. Dalším důkazem jsou umístění vozů ERT, které obvykle končí hluboko za bodovanými pozicemi. V závodě v Misanu však nebylo na škodu jet v závětří vzadu a později z toho Dan Ticktum i Sérgio Sette Camara vytěžili páté, respektive sedmé místo. Druhý jmenovaný však o skvělý výsledek přišel rovněž vlivem penalizace.
Velmi se nedařilo vozům McLarenu. Přes skvělé kvalifikační tempo se oba piloti nedostali do bodované desítky. Sam Bird přitom dokonce v jednu chvíli vedl, jemonže i on doplatil na kontakt, který jej poslal do boxů a hluboko dozadu. Prakticky totéž platilo i o Envisionu. Sébastien Buemi rovněž vedl celé pole, ale potkal jej podobný osud. Jediný bod ani tentokrát, při příznivých podmínkách, nezbyl na jezdce Mahindry. Edoardo Mortara navíc jako jediný závod po kolizi nedokončil.
Hodnocení fDrive.cz
Atraktivita závodu: 6/10
Nejlepší pilot: Jake Dennis
Největší smolař: António Félix da Costa
Číslo závodu: 0,4, tolik sekund činil rozdíl mezi 6. a 10. jezdcem v konečném pořadí
Nejrychlejší kolo: Oliver Rowland
Za očekáváním: Envision Racing
Výsledková listina
P. | Jméno | Tým | Ztráta | Bodů |
---|---|---|---|---|
1. | Oliver Rowland | Nissan Formula E | - | 26 |
2. | Jake Dennis | Avalanche Andretti | +3,003 s | 18 |
3. | Maxmilian Günther | Maserati Racing | +3,788 s | 15 |
4. | Dan Ticktum | ERT Formula E | +4,554 s | 12 |
5. | Mitch Evans | Jaguar TCS Racing | +5,673 s | 13 |
6. | Jean-Éric Vergne | DS Penske | +7,559 s | 8 |
7. | Norman Nato | Avalanche Andretti | +7,588 s | 6 |
8. | Stoffel Vandoorne | DS Penske | +7,639 s | 4 |
9. | Sacha Fenestraz | Nissan Formula E | +7,768 s | 2 |
10. | Lucas di Grassi | Abt Cupra | +7,967 s | 1 |
11. | Nico Müller | ABT Cupra | +8,311 s | |
12. | Sébastien Buemi | Envision Racing | +13,447 s | |
13. | Jake Hughes | NEOM McLaren | +13,705 s | |
14. | Nyck de Vries | Mahindra Racing | +18,051 s | |
15. | Sérgio Sette Camara | ERT Formula E | +57,526 s | |
16. | Pascal Wehrlein | TAG Heuer Porsche | +64,968 s | |
17. | Robin Frijns | Envision Racing | +78,360 s | |
18. | Jehan Daruvala | Maserati Racing | DNF | |
19. | Sam Bird | NEOM McLaren | DNF | |
20. | Nick Cassidy | Jaguar TCS Racing | DNF | |
21. | Edoardo Mortara | Mahindra Racing | DNF | |
22. | António Félix da Costa | TAG Heuer Porsche | DSQ |