Projekt realizace pick-upu Toyota Hilux s vodíkovým palivovým článkem dosáhl podle tiskové zprávy významného milníku, když vstoupil do své závěrečné fáze. Od odhalení prvního prototypu vozidla v září 2023 Toyota a její partneři, podporovaní vládními prostředky Spojeného království, intenzivně pracovali na hodnocení a testování těchto inovativních vozidel. Nejnovější vývoj v tomto projektu ukazuje, jak Toyota pokračuje ve své vícecestné strategii směřující k uhlíkové neutralitě. Toyota využívá širokou škálu pohonných jednotek, aby automobilka splnila různé potřeby uživatelů.
Výroba a testování prototypů
V závodě Toyota Motor Manufacturing v anglickém Derby bylo vyrobeno celkem 10 prototypů Hilux s palivovými články. Pět z nich prochází terénním testováním, kde se hodnotí jejich bezpečnost, výkon, funkčnost a životnost. Tato vozidla generují data z testovacích jízd v reálných podmínkách. Zbylých pět jednotek je využíváno k zákaznickým a mediálním ukázkám, včetně plánované účasti na olympijských a paralympijských hrách v Paříži 2024.
Přínos pro budoucnost vodíkové technologie
Toyota, která má více než 30letou historii výzkumu a vývoje vodíkových palivových článků, očekává, že zkušenosti získané z projektu Hilux přispějí k další generaci této technologie. Ta by měla nabídnout delší životní cykly, větší dojezd a snížené náklady. Toyota předpokládá, že Evropa se do roku 2030 stane jedním z největších trhů s vodíkovými palivovými články, a proto v prosinci 2023 oznámila vytvoření Hydrogen Factory Europe, která bude koordinovat komerční využití této technologie od vývoje a výroby až po prodej a poprodejní služby.
Technické specifikace Hilux s palivovými články
Hilux s palivovými články si zachovává své robustní rozměry a vzhled. Vozidlo s extra kabinou má délku 5 325 mm, šířku 1 855 mm a výšku 1 810 mm. Pod karosérií je vybaveno pokročilou technologií palivových článků odvozenou od modelu Toyota Mirai, který je v komerční výrobě od roku 2015. Palivový článek Hilux má očekávaný dojezd až 600 km, což je více než u srovnatelných bateriových elektrických vozidel. Díky nízké hmotnosti článku nabízí vozidlo vyšší užitečnou hmotnost a tažnou kapacitu ve srovnání s jinými alternativami s nulovými emisemi. Vodík je uložen ve třech vysokotlakých nádržích s celkovou kapacitou 7,8 kg. Sada palivových článků je umístěna nad přední nápravou a pohání zadní kola prostřednictvím elektromotoru, který poskytuje maximální výkon 134 kW a maximální točivý moment 300 Nm. Lithium-iontová baterie, která ukládá elektřinu vyrobenou palivovým článkem, je v zadní nákladové plošině.
Vývojový proces a spolupráce
Projekt začal studií proveditelnosti na začátku roku 2022 pro demonstraci výhody vodíkového pohonu prostřednictvím prototypu vozidla. Tento výzkum vedl k financování od vlády Spojeného království prostřednictvím Advanced Propulsion Centre. Designový a vývojový program probíhal od července 2022 do ledna 2023 za podpory partnerů konsorcia Ricardo, ETL, D2H Advanced Technologies a Thatcham Research. Stavba prototypů začala v červnu 2023 a první vozidlo bylo dokončeno za pouhé tři týdny. Následných devět prototypů bylo smontováno před důkladnou fází hodnocení, která probíhala od července do prosince loňského roku.