Toyota Hilux s vodíkovým palivovým článkem vstupuje do závěrečné fáze realizace

2
Toyota Hilux s vodíkovým palivovým článkem vstupuje do závěrečné fáze realizace
Fotografie: Toyota
  • 5 aut bude využíváno v rámci olympijských her v Paříži
  • Hilux má očekávaný dojezd až 600 km na jedno naplnění

Projekt realizace pick-upu Toyota Hilux s vodíkovým palivovým článkem dosáhl podle tiskové zprávy významného milníku, když vstoupil do své závěrečné fáze. Od odhalení prvního prototypu vozidla v září 2023 Toyota a její partneři, podporovaní vládními prostředky Spojeného království, intenzivně pracovali na hodnocení a testování těchto inovativních vozidel. Nejnovější vývoj v tomto projektu ukazuje, jak Toyota pokračuje ve své vícecestné strategii směřující k uhlíkové neutralitě. Toyota využívá širokou škálu pohonných jednotek, aby automobilka splnila různé potřeby uživatelů.

Výroba a testování prototypů

V závodě Toyota Motor Manufacturing v anglickém Derby bylo vyrobeno celkem 10 prototypů Hilux s palivovými články. Pět z nich prochází terénním testováním, kde se hodnotí jejich bezpečnost, výkon, funkčnost a životnost. Tato vozidla generují data z testovacích jízd v reálných podmínkách. Zbylých pět jednotek je využíváno k zákaznickým a mediálním ukázkám, včetně plánované účasti na olympijských a paralympijských hrách v Paříži 2024.

Přínos pro budoucnost vodíkové technologie

Toyota, která má více než 30letou historii výzkumu a vývoje vodíkových palivových článků, očekává, že zkušenosti získané z projektu Hilux přispějí k další generaci této technologie. Ta by měla nabídnout delší životní cykly, větší dojezd a snížené náklady. Toyota předpokládá, že Evropa se do roku 2030 stane jedním z největších trhů s vodíkovými palivovými články, a proto v prosinci 2023 oznámila vytvoření Hydrogen Factory Europe, která bude koordinovat komerční využití této technologie od vývoje a výroby až po prodej a poprodejní služby.

Technické specifikace Hilux s palivovými články

Hilux s palivovými články si zachovává své robustní rozměry a vzhled. Vozidlo s extra kabinou má délku 5 325 mm, šířku 1 855 mm a výšku 1 810 mm. Pod karosérií je vybaveno pokročilou technologií palivových článků odvozenou od modelu Toyota Mirai, který je v komerční výrobě od roku 2015. Palivový článek Hilux má očekávaný dojezd až 600 km, což je více než u srovnatelných bateriových elektrických vozidel. Díky nízké hmotnosti článku nabízí vozidlo vyšší užitečnou hmotnost a tažnou kapacitu ve srovnání s jinými alternativami s nulovými emisemi. Vodík je uložen ve třech vysokotlakých nádržích s celkovou kapacitou 7,8 kg. Sada palivových článků je umístěna nad přední nápravou a pohání zadní kola prostřednictvím elektromotoru, který poskytuje maximální výkon 134 kW a maximální točivý moment 300 Nm. Lithium-iontová baterie, která ukládá elektřinu vyrobenou palivovým článkem, je v zadní nákladové plošině.

Vývojový proces a spolupráce

Projekt začal studií proveditelnosti na začátku roku 2022 pro demonstraci výhody vodíkového pohonu prostřednictvím prototypu vozidla. Tento výzkum vedl k financování od vlády Spojeného království prostřednictvím Advanced Propulsion Centre. Designový a vývojový program probíhal od července 2022 do ledna 2023 za podpory partnerů konsorcia Ricardo, ETL, D2H Advanced Technologies a Thatcham Research. Stavba prototypů začala v červnu 2023 a první vozidlo bylo dokončeno za pouhé tři týdny. Následných devět prototypů bylo smontováno před důkladnou fází hodnocení, která probíhala od července do prosince loňského roku.

Diskuze ke článku
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Naposledy upraveno: 11. 6. 22:49
Víte proč to neplatí Toyota, ale dotační program UK? Protože by do toho Toyota svoje peníze ve 100% míře nikdy nevložila. Vodíkové stanice se pro svoji nerentabilitu zavírají už dokonce v Kalifornii. Nedávno nějakou zavřeli v Neměcku i jinde v Evropě. Pokud se ale v EU prodá díky dotacím třeba 500 vodíkových aut v roce 2030, ano, bude to asi nejspíš největší trh na vodíková auta na světě. :-D To je hrozný, začínám se radikalizovat a vystupovat velmi ostře. Takovým předešlým disktujícím jsem se smál, ale mně už nebaví, jak někdo žije z dotací na něco, co je zbytku světa jasné, že je to už dávno vyhořelá ulička vývoje, ale aby nikdo nežaloval státy a nebyly mezinárodní arbitráže, tak je levnější vyhodit již před mnoha lety přiklepnuté peníze a zadotovat dnes již nesmyslnou věc. Ano, opravdu vývoj bateriových článků změnil všechno na plné čáře, opravdu to málokdo čekal před 5 lety, ale proč se neudlá nějaká revize těch starých plánů, proč to někdo už nadobro nezruší. Nebo se takhle "perou" peníze?
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Naposledy upraveno: 11. 6. 23:01
Doplním obecné info k vodíkovým vozům. Viděl to někdo aplikované ve voze, co mělo menší délku jak 4,8-5 metru? Je to pouze pro segment D a větší. Proto tady máme opět větší dojezd, protože je to taky umístěno na podvozku s délkou 5,3m. Jaky by to mělo dojezd u vozu s délkou 4,3m? Nejspíš menší jak běžné baterivové vozy, když KIA EV3 bude mít na rozvoru 4,3m baterii o kapacitě 81 kWh. Navíc pokud nebudou nádrže na větší životnost jak 20 let, nebude to prostě zajímavé, nebude, protože ty LifePo baterie budou slouží nejspíš o dost víc jak 20 let.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze