Toyota se nenechala odradit malým neúspěchem vodíkového pohonu a nyní představuje jeho třetí generaci. Zcela nový systém je navržen pro komerční sektor a podle zástupců značky má stejnou životnost jako běžné vznětové motory. Vyznačuje se výrazným zlepšením výkonu, velkou úsporou paliva a mezi pozitiva se řadí výrazné snížení provozních a výrobních nákladů ve srovnání s předchozí druhou generací. Kromě osobních vozidel bude vodíkový systém třetí generace rozšířen pro použití v těžkých užitkových vozidlech a jeho uvedení na trhy v Japonsku, Evropě, Severní Americe a Číně se plánuje nejdříve po roce 2026. Představení třetí generace systému využívající vodík je celkem překvapením, protože Toyota v loňském roce celosvětově prodala pouze 1 778 elektromobilů s vodíkovými palivovými články (FCEV). Aby toho nebylo málo, loňský prodejní výkon je oproti roku 2023 nižší o 55,8 %. I tak se ale japonský výrobce nevzdal a investoval do vývoje další finance a úsilí.
Mezi hlavní rysy systému třetí generace patří zlepšení životnosti, která je až dvakrát vyšší než u předchozí generace a je srovnatelná se vznětovými motory. Toyota tvrdí, že osobní vozy vybavené novým systémem mohou dojet o 20 % dále než dříve. Navíc jej lze instalovat do řady užitkových vozidel, osobních automobilů, lokomotiv a nebo do lodí. V případě osobních vozidel pak jeho implementace zajišťuje vyšší účinnost paliva. Jak se ukazuje, Toyota stále považuje vodík za důležité palivo v úsilí o uhlíkovou neutralitu a aktivně spolupracuje s partnery z různých průmyslových odvětví. V souvislosti se svými výzkumnými a vývojovými aktivitami podporuje různé iniciativy pro vytváření, přepravu, skladování a využívání vodíku. V Japonsku Toyota spolupracuje s mnoha partnery, zejména v prefekturách Tokio a Fukušima, na zavádění těchto systémů v komerčním sektoru a pomáhá vytvářet vodíkovou společnost.
Nespornou výhodou je dále to, že vodíkový pohon třetí generace je mnohem levnější na výrobu, a to díky inovacím ve výrobních procesech. To by se mělo promítnout do nižších výchozích cen vozidel a stacionárních zařízení poháněných vodíkem. K vývoji Toyotě pomohla zpětná vazba od zákazníků a také poznatky z ověřovacích a demonstračních testů v průběhu několika posledních let. Pokud jde o infrastrukturu, dlouhodobou vizí společnosti Toyota je zavést standard 700bar pro elektrická vozidla a výrobky s palivovými články.
Kdyz se nam v roce 2015 odporoucel po najezdu 190tis.km vznetovy motor 2.0l ve Skode Yeti, tak nam bylo oznameno, ze “co by jsme chteli, kdyz vyrobcem udavana zivotnost toho motoru je 150tis.km”.
Nepredpokladam, ze by dnesni naftaky meli delsi zivotnost, takze pri mem najezdu 50tis.km za rok bych mel ten palivovy clanek na tri roky. No dekuju pekne. Zlaty baterky.