Nedávno vydaná tisková zpráva společnosti Toyota prozradila, že japonský gigant podepsal dohodu se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (dále HRS) a ENGIE s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení, které je mnohem rychlejší a nákladově efektivnější, bude pilotováno v rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury. Jednou z výzev pro rozšiřování infrastruktury pro dodávky vodíku je potřeba vodíkových výdejních stojanů, které dokážou rychleji tankovat lehká i těžká vozidla s palivovými články.
Nová technologie dostala označení Twin Mid Flow a problém s pomalým tankováním řeší za pomoci začlenění duální trysky s vyšším průtokem. Ta umožňuje, aby jeden stojan na vodík natankoval palivo do těžkých vozidel za méně než 10 minut a do lehkých vozidel za méně než 5 minut. Tato inovace eliminuje potřebu dvou různých typů stojanů na každé čerpací stanici. Praktickou výhodou je, že 40tunový nákladní vůz bude schopen natankovat palivo na dojezd 600 km za pouhých 8 minut a na dojezd 900 km za pouhých 12 minut. Náklady na instalaci takových vodíkových čerpacích stanic budou výrazně nižší, což pomůže urychlit jejich zavádění v souladu s cílem stanoveným v nařízení Evropské unie o infrastruktuře alternativních paliv (AFIR) do roku 2030 rozmístit veřejně přístupné vodíkové stanice na každých 200 km podél sítí TEN-T.
„Prostřednictvím nově podepsané smlouvy poskytne Toyota testovací stolici a nákladní vozidlo vybavené technologií Twin Mid Flow. Firmy Hydrogen Refueling Solutions a ENGIE vyvinou vodíkové tankovací stanice nové generace kompatibilní s touto inovací, které budou testovány od čtvrtého čtvrtletí letošního roku. Toto strategické partnerství s Toyota Motor Europe a ENGIE znamená rozhodující krok v inovaci infrastruktury pro doplňování vodíku. Spojením našich odborných znalostí urychlíme zavádění vodíkových stanic v Evropě a ve světě, zkrátíme dobu doplňování paliva a učiníme stanice dostupnější a nákladově efektivnější. Společně pokládáme základy budoucnosti, ve které bude vodík hrát ústřední roli při dekarbonizaci dopravy po celém světě,“ řekl k nové spolupráci Hassen Rachedi, generální ředitel a zakladatel společnosti Hydrogen Refueling Solutions.
Vodik: rychlé tankování, nezvýší hmotnost vozidla (článek+baterka asi 100kg+nádrže 80kg), neekonomická výroba vodíku, složité skladování i přeprava
BEV: jednoduchá výroba baterie, odpadá potřeba skladování a dopravy energie, baterie a její výroba je neekologická,degraduje, je 3x těžší, spotřebovává energii na vlastní ohřev...a Čína je v tom dál.
Jen bych se zaměřil místo na plničky na to, jak vyrábět vodík (nebo obecně palivo)tak, aby se to celé finančně vyplatilo...což asi nebude elektrolýzou.