TEST Škoda Elroq, budoucího nejprodávanějšího EV v Česku
Škoda Elroq se začala prodávat ve dvou motorizacích, 50 a 85, z nichž obě jsme si postupně vyzkoušeli. A zjistili, že v jedné karoserii se skrývá více různých aut. Zatímco Elroq 50 se narodil především pro příměstskou službu, i když díky docela rychlému nabíjení a výkonovému potenciálu neodmítá ani občasné delší cestování, Elroq 85 s 286 koňmi a baterií o kapacitě 77 kWh netto by už měl zvládat i transevropské cesty. Dostal totiž do vínku také o 40 kW vyšší maximální nabíjecí rychlost, takže zastávek u dobíjecích stojanů bude nejen méně, ale budou i kratší.
Design jsme obšírně zhodnotili už v testu Elroqu 50, takže jen telegraficky. Elroq je zkráceným Enyaqem se vším všudy. Kromě stejného rozvoru se shodují i boční dveře a střecha. Zůstává mu tedy něco z rozmáchlých křivek starších modelů z Boleslavi, i když na ně narouboval zcela novou příď Tech Deck Face. A nutno říci, že zdánlivě násilný krok se vyplatil. Elroqu to naživo sluší mnohem více než na fotkách, novému stylu přídě se podařilo zachovat značkovou identitu. A platí to i pro běžnou verzi s civilnějším tvarováním nárazníků, kterou jsme dostali s motorem 85, zatímco první Elroq 50 byl ve vyzdobené verzi Sportline.
Druhé testované auto stejné značky jsme dostali v jiné barvě, rovnou v té launchovací. Škoda Auto ji nazývá zelenou, nám připomíná spíš šeď a nápadně se podobá odstínu, v němž se prodávaly od roku 1988 úplně první Favority. Není prvoplánově líbivá, avšak tvary auta zvýrazňuje lépe než unisexová stříbrná metalíza, s níž jsme se setkali v prvním případě. My bychom nicméně preferovali jiné odstíny, byť těch pastelových, o které si tvary vyloženě říkají, je v nabídce ještě méně, než je obvyklé. Kromě naší zeleně, která je spíš šedá, už v nabídce najdete jen červenou a modrou, byť tu druhou v klasické i metalické verzi.
Okusili jsme také klasický interiér Loft se sedačkami bez integrovaných opěrek a koženého čalounění. Vypadá dobře a elegantně, odolnost proti otěru a jiným formám stárnutí snad konstruktéři prověřili dostatečně, jen to bude chtít trochu opatrnosti před ušpiněním. Každopádně se na něm sedí příjemně a nevyvolává nadměrné pocení. Doufejme, že tomu tak bude i v létě, avšak první dojmy jsou velmi příjemné.
Prvním zásadním rozdílem byl adaptivní podvozek DCC za 25 nebo 30 tisíc korun podle verze, který si můžete přikoupit právě jen pro motorizaci 85. V našem autě byl a konstatovali jsme, že by to byla jedna z prvních příplatkových položek, kterou bychom zaškrtli. Tam, kde předchozí Elroq s konvenčními tlumiči nadskakoval a natřásal posádku, tedy typicky na sérii krátkých nerovností, jsme se s DCC svezli jako na vzduchovém polštáři, i když jsme měli stejně velká 20" kola. A na dálnici se vůz naopak jakoby přisál k vozovce a zůstával netečný i k prudkým poryvům bočního větru, které jsme si během testu užili.
Vrcholná motorizace 85 využívá novější pohonný modul typu APP550, oproti slabší verzi, kterou pohání APP310, a na jízdě je to hodně znát. Používá totiž podstatně těžší stálý převod, takže zatímco start z místa se příliš neliší, během chvíle se výkonové křivky vzepnou a veskrze civilní auto se pustí do akcelerace, která je navýsost sportovní. Ostatně není divu, v dnešní době prudké inflace výkonů se nad tím ani nepozastavíme, ale pořád tu máme téměř 300 koní. Elroq se vskutku nenarodil pro motorsport, ale když je třeba, dokáže vyčarovat instantní pružné akcelerace, které vyřeší řadu problémů. Jsme velice zvědavi, co předvede verze 85x a pochopitelně i připravovaný Elroq RS.
Velice příjemná je též spotřeba, na standardním testovacím okruhu jsme i za velice nepříznivého počasí se silnicemi plnými vody v různých skupenstvích a teplotami kolem nuly odečetli slušných 21,6 kWh/100 km a velice se těšíme na opakování za jarních či letních teplot. Tady je třeba dodat, že o 175 kg lehčí Elroq 50 na stejné trase o den dříve spotřeboval 22,3 kWh/100 km, ten ovšem neměl, na rozdíl od „osmdesát pětky“, tepelné čerpadlo. Je tedy obtížné dělat z tak malého rozdílu jakýkoliv závěr, pravdou ale je, že těžší a silnější verze 85 udává nižší normovaný apetyt. Každopádně se chystáme při nejbližší příležitosti provést podrobné srovnání spotřeby verze s čerpadlem a bez něj.
Vrcholná motorizace Elroq 85 je úspornější, mnohem rychlejší a celkově sebevědomější alternativou modelu 50, výši příplatku obhájila beze zbytku. I zde ale platí, že jsme velice zvědavi, co nabídne později uvedená kompromisní verze Elroq 60. Tu otestujeme, jakmile to bude možné.
Technické parametry Škoda Elroq (2024) 85
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 488 × 1 884 × 1 625 mm, 2 054 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 210 kW, 286 koní, točivý moment: 545 Nm |
Baterie | 82 kWh (77 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 175 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 15,2 kWh / 100 km, dojezd: 581 km |
Cena od | 1 032 000 Kč |
Foto: Ladislav Čermák, fDrive.cz
Opravte si tu hmotnost, verze 85 má neskutečných 2256 kg pohotovostní hmotnosti.
Celková je 2650 kg, na kompatní SUV masakr.