Při nedávném hromadné premiéře několika modelů od Toyoty a Lexusu jsme si prohlédli také zmodernizované Aygo X, tedy kapesní čtyřmístný crossover, vyráběný v závodě TMMC v Ovčárech u Kolína. Ten si ponechal svou jednoduchou techniku i základní proporce, dostal ovšem aktuální, výraznou příď ve stylu nových Toyot. To samo o sobě není velkým překvapením, ovšem při prvním pohledu tváří v tvář jsme si všimli, že přední část auta nejen že úplně jinak vypadá, ale je také větší. A nezmýlili jsme se; za ní se totiž skrývá velké technické překvapení, pro které právě prodloužený přední převis o 76 mm musel udělat místo.





















Dosavadní výhradní pohonnou jednotku, osvědčený atmosférický tříválec 1.0 VVT-i o výkonu 72 k totiž kompletně nahrazuje hybrid, známý z Yarisu a Yarisu Cross. Tedy opět tříválec, ovšem s objemem už 1.5 a především plnohodnotným full hybridním soustrojím včetně silného elektromotoru o výkonu 80 k a bezestupňové planetové převodovky e-CVT. Výsledky jsou nasnadě; ačkoliv zatím nejsou k dispozici kompletní a definitivní technické údaje, tak už podle několika prvních čísel, která zatím Toyota uvolnila, se zmodernizované Aygo bude moci chlubit nejen výrazně lepší spotřebou, která poklesne ze současných normovaných 4,8 na 3,7 litru na 100 km podle WLTP a je nasnadě, že ve městě bude velmi nízká.
Nový hybrid, ač primárně zaveden z ekologických pohnutek, ale také nabídne díky systémovému výkonu 116 k radikálně lepší dynamiku. Zatímco se stávajícím litrem trvá Aygu X pokoření stovky z klidu celkem 14,8 nebo 14,9 sekund (manuál nebo CVT), nově to s hybridem zvládne pod deset. Polepšit by si měl i komfort, přinejmenším ten akustický. Automobilka totiž zdůrazňuje lepší odhlučnění, zahrnující zvukovou izolaci palubní desky, kapoty, spodního krytu motoru a u vyšších výbav také akustické zasklení či další izolační prvky karoserie. Příslušnými změnami prošel i výfuk. Výhody původního modelu, především agilita a obratnost plus poloměr otáčení 4,7 m, zůstaly nezměněny, takže necelých 3,8 m dlouhý vozík usnadní manévrování v přeplněných městských aglomeracích.














Novinky se však po třech letech výroby nedotkly jen samotného pohonu. Generačního vylepšení se dočkaly i aktivní bezpečnostní asistenty včetně předkolizního systému, samočinného vedení v pruhu či snímače dopravních značek. Protože s novými multimédii nově přišly i dálkové bezdrátové aktualizace OTA, bude možné vlastnosti vozu i nadále vylepšovat. To se samozřejmě týká i samotné infozábavy, rozložené do dvou hlavních displejů, z nichž tradiční přístrojový štít supluje ten menší o úhlopříčce 7". Kdo si připlatí za vyšší výbavové linie, může se navíc těšit na bezdrátové nabíjení mobilu, digitální klíč či aktivní filtr nasávaného vzduchu.
Zástavba full hybridního ústrojí do maličkého vozu si vyžádala několik pozoruhodných úprav, jejichž provedení usnadnila variabilita platformy TNGA-B. Tou první je nové rozložení dvou bloků trakční baterie, které se podařilo vtěsnat vedle sebe napříč pod zadními sedadly, zatímco větší hybridní Toyoty je mají za sebou. Podařilo se tak vytvořit místo pro 12V baterii pod podlahou zavazadelníku, aniž by mu ubrala na objemu. Skromný prostor pod krátkou kapotou totiž beze zbytku vyplnilo nové, podstatně objemnější hybridní soustrojí.








Design se změnil de facto jen vpředu, zato pořádně. Přidaný přední rozvor mu dodal jakoby přikrčený vzhled, nová příď s ještě větší „tlamou“ a velkými světlomety však nejen maskuje přidané centrimetry, ale působí i velmi nápadně. Je znát lehká disonance mezi ostře řezanou přídí s výraznými hranami, navrženou podle poslední firemní módy, a zbytkem auta, který ještě stále spočívá ve starých, proudnicových a oblých časech. Ovšem není to nic, kvůli čemu by se estétovi mělo přestat Aygo X líbit. Jen prostě končí doby uhlazených, decentních přídí a nejnovějších Toyot si rozhodně všimnete, když je na ulici potkáte. A kdyby se vám základní verze zdály ještě málo nápadné, můžete sáhnout po další novince; sportovně laděné linii GR Sport.
Toyota svůj vůz představila jako obvykle ve značném předstihu, novinka se totiž do výroby dostane až ve druhé polovině roku, do evropského prodeje pak vstoupí až na samém jeho závěru. Ceny zatím neznáme, ale jistě se v nich odrazí fakt, že jde o vůbec první full hybrid v této třídě.










Technické parametry Toyota Aygo X facelift (2025) 1.5 Hybrid 115 e‑CVT
Kompletní specifikace| Konstrukce | crossover, 3 776 × 1 740 × ? mm, ? kg |
|---|---|
| Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
| Výkon | 85 (68 + 59) kW, 116 (92 + 80) koní |
| Baterie | ? |
| Nabíjení | |
| Spotřeba | ? |
| Cena od | 469 000 Kč |
