Napětí končí. Ačkoliv v případě jiných Toyot a Lexusů už jejich podobu obyčejně známe celé měsíce před evropským debutem, protože jiné regiony dostávají přednost, v případě důležitého globálního SUV Toyota RAV4 to neplatilo a design se odhaluje skutečně čerstvě. Nepřináší ovšem žádné překvapení; proporce i rozměry v maximální míře respektují předchůdce, a to do té míry, že na několik prvních pohledů vypadá nová RAV4 spíše jako facelift. Změnil se vlastně jen styl, v němž jsou vyvedeny jednotlivé partie automobilu. Ten odpovídá ostatním novým Toyotám a charakterizují jej typické světlomety tvaru ležatého U spolu s výraznou voštinovou maskou.












Základní tvary tak zůstávají u osvědčené dvouprostorové koncepce s výraznými zlomy, hranami a prostorovými kreacemi. Jako dříve tu nacházíme hranaté výřezy blatníků a boční dveře s mohutnými prolisy, stejně jako opticky utnutý D-sloupek, přecházející do černé střechy. Asi největší viditelnou změnou je pomaleji klesající střecha, slibující nárůst prostoru v zadní polovině auta. Totéž říká i kolmější, vyšší zadní stěna, která se liší asi nejvíce a stylově se vrátila spíše k předminulé, než minulé generaci. Působí důstojněji než dosud. Teprve na druhý pohled si oči všímají skutečně obrovského zadního nárazníku, který vyvolává dojem, že i tento model lepší mít dobře havarijně pojištěný.
Součástí premiérové nabídky se stává i sportovně laděná linie GR Sport, kterou jako novinku uvedla minulá generace v roce 2022. Ačkoliv ani zde hlídači nákladů zvenčí nedovolili rozsáhlejší úpravy, než specifické nárazníky a vzory kol, odstup v působivosti od standardních verzí je výrazně větší, protože tvůrci detailů si dali opravdu záležet, aby nevelký vyhrazený prostor vyplnili co nejemotivněji. Zatímco vpředu došlo na zcela odlišnou masku s výraznou „tlamou“, vzadu nahradil stříbřitou ochrannou plochu velký lem. Jenže by to nebyla Toyota, kdyby se spokojila s vnějšími cingrlátky, takže došlo i na přeladěný podvozek s širším rozchodem lehkých 20" kol (+20 mm) a výkonnými tlumiči a tužší zadní nápravou.











Jestliže zvenčí pozná každý RAV4 na první pohled, tak uvnitř to vůbec neplatí. Architekti totiž udělali tlustou čáru za dosavadním konejšivým barokem a nahradili jej čirou geometrií, složenou z hran, přímek a pravých úhlů. Klasickou integrovanou přístrojovou kapličku nahradil plovoucí displej, centrální obrazovka pořádně narostla na 12,9 " a naopak se do palubky vnořila hlouběji. S ní samozřejmě souvisí i pořádná tlačítková dieta, konzervativní a starší řidiči tedy přicházejí o jednu z jistot, a sice že u Toyoty vždy najdou svá oblíbená tlačítka téměř na všechno. Nemilosrdně se řezalo i do ergonomie, zmizely ovladačové moduly vlevo pod volantem i kolem voliče směru a poslední zbytky mechanických ovladačů brání své pozice výhradně na volantu a středovém panelu.
Fanoušci nových technologií ovšem mohou s jásotem přivítat novou softwarovou platformu Arene, která sjednotí všechny budoucí Toyoty a Lexusy, plus zcela nové, plně digitální uživatelské prostředí. To zahrnuje novou generaci aplikace MyToyota, služby za předplatné, OTA aktualizace, záznam jízdy, streamovací služby či Smart digitální klíč+. V souladu s dnešními trendy dostalo velký prostor hlasové ovládání, kterým se bude nastavovat mj. navigace, média, teplota v kabině či nejrůznější funkce vozidla. Mezi novoty se zařadí i dálkově ovládané, samočinné parkování či vylepšené zobrazení okolí auta při manévrování s trojrozměrných zobrazením.










Bezpečí posádky i okolí vylepší nasazení nového paketu bezpečnostních systémů Toyota Safety Sense 3.0, které zde slaví v rámci Toyoty premiéru. Ten nabízí celkově přesnější a rychlejší reakce plus nové funkce. Mezi ně patří upozornění na příčnou dopravu před autem, vylepšený asistent mrtvých úhlů s upozorněním na rychle se blížící vozidlo zezadu, samočinnou změnu jízdního pruhu na dálnici, rozpoznávání bicyklů a motocyklů před autem či multikolizní brzda, která samočinně zastaví vozidlo po nehodě, pokud to neučiní řidič sám, aby zabránila vzniku dalších škod.
O technice jsme se zatím dozvěděli jen základní penzum informací. Víme tedy, že k mání bude, jako dosud, full hybridní i plug-in hybridní pohon. Zatímco klasický hybrid bude jako dosud k mání s pohonem předních i všech kol, nově bude možné získat jako předokolku i verzi PHEV, která byla dosud k mání jen jako 4×4. Obě full hybridní verze se budou jmenovat Hybrid 220 a nabídnou systémových 183, respektive 191 koní (FWD, respektive AWD).














Technické údaje jsou zatím předběžné, automobilka rovněž zatím neupřesnila, kdy se novinka dostane na evropský trh. O aktualizacích vás budeme samozřejmě informovat.
(Tady teda palec nahoru pro VW, že lze aspoň zapnout vyhřívání klepnutím dvěma prsty na posuvník teploty...)