Nová Toyota RAV4. Poprvé s emocemi

První dojmy
1
Nová Toyota RAV4. Poprvé s emocemi
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Letitý bestseller kompaktních SUV přijíždí v šestém vydání
  • To zachovává tradiční hodnoty, nově však objevilo i emoce
  • Místo revoluce došlo na evoluci

Napětí končí. Ačkoliv v případě jiných Toyot a Lexusů už jejich podobu obyčejně známe celé měsíce před evropským debutem, protože jiné regiony dostávají přednost, v případě důležitého globálního SUV Toyota RAV4 to neplatilo a design se odhaluje skutečně čerstvě. Nepřináší ovšem žádné překvapení; proporce i rozměry v maximální míře respektují předchůdce, a to do té míry, že na několik prvních pohledů vypadá nová RAV4 spíše jako facelift. Změnil se vlastně jen styl, v němž jsou vyvedeny jednotlivé partie automobilu. Ten odpovídá ostatním novým Toyotám a charakterizují jej typické světlomety tvaru ležatého U spolu s výraznou voštinovou maskou.

Základní tvary tak zůstávají u osvědčené dvouprostorové koncepce s výraznými zlomy, hranami a prostorovými kreacemi. Jako dříve tu nacházíme hranaté výřezy blatníků a boční dveře s mohutnými prolisy, stejně jako opticky utnutý D-sloupek, přecházející do černé střechy. Asi největší viditelnou změnou je pomaleji klesající střecha, slibující nárůst prostoru v zadní polovině auta. Totéž říká i kolmější, vyšší zadní stěna, která se liší asi nejvíce a stylově se vrátila spíše k předminulé, než minulé generaci. Působí důstojněji než dosud. Teprve na druhý pohled si oči všímají skutečně obrovského zadního nárazníku, který vyvolává dojem, že i tento model lepší mít dobře havarijně pojištěný.

Součástí premiérové nabídky se stává i sportovně laděná linie GR Sport, kterou jako novinku uvedla minulá generace v roce 2022. Ačkoliv ani zde hlídači nákladů zvenčí nedovolili rozsáhlejší úpravy, než specifické nárazníky a vzory kol, odstup v působivosti od standardních verzí je výrazně větší, protože tvůrci detailů si dali opravdu záležet, aby nevelký vyhrazený prostor vyplnili co nejemotivněji. Zatímco vpředu došlo na zcela odlišnou masku s výraznou „tlamou“, vzadu nahradil stříbřitou ochrannou plochu velký lem. Jenže by to nebyla Toyota, kdyby se spokojila s vnějšími cingrlátky, takže došlo i na přeladěný podvozek s širším rozchodem lehkých 20" kol (+20 mm) a výkonnými tlumiči a tužší zadní nápravou.

Jestliže zvenčí pozná každý RAV4 na první pohled, tak uvnitř to vůbec neplatí. Architekti totiž udělali tlustou čáru za dosavadním konejšivým barokem a nahradili jej čirou geometrií, složenou z hran, přímek a pravých úhlů. Klasickou integrovanou přístrojovou kapličku nahradil plovoucí displej, centrální obrazovka pořádně narostla na 12,9 " a naopak se do palubky vnořila hlouběji. S ní samozřejmě souvisí i pořádná tlačítková dieta, konzervativní a starší řidiči tedy přicházejí o jednu z jistot, a sice že u Toyoty vždy najdou svá oblíbená tlačítka téměř na všechno. Nemilosrdně se řezalo i do ergonomie, zmizely ovladačové moduly vlevo pod volantem i kolem voliče směru a poslední zbytky mechanických ovladačů brání své pozice výhradně na volantu a středovém panelu.

Fanoušci nových technologií ovšem mohou s jásotem přivítat novou softwarovou platformu Arene, která sjednotí všechny budoucí Toyoty a Lexusy, plus zcela nové, plně digitální uživatelské prostředí. To zahrnuje novou generaci aplikace MyToyota, služby za předplatné, OTA aktualizace, záznam jízdy, streamovací služby či Smart digitální klíč+. V souladu s dnešními trendy dostalo velký prostor hlasové ovládání, kterým se bude nastavovat mj. navigace, média, teplota v kabině či nejrůznější funkce vozidla. Mezi novoty se zařadí i dálkově ovládané, samočinné parkování či vylepšené zobrazení okolí auta při manévrování s trojrozměrných zobrazením.

Bezpečí posádky i okolí vylepší nasazení nového paketu bezpečnostních systémů Toyota Safety Sense 3.0, které zde slaví v rámci Toyoty premiéru. Ten nabízí celkově přesnější a rychlejší reakce plus nové funkce. Mezi ně patří upozornění na příčnou dopravu před autem, vylepšený asistent mrtvých úhlů s upozorněním na rychle se blížící vozidlo zezadu, samočinnou změnu jízdního pruhu na dálnici, rozpoznávání bicyklů a motocyklů před autem či multikolizní brzda, která samočinně zastaví vozidlo po nehodě, pokud to neučiní řidič sám, aby zabránila vzniku dalších škod.

O technice jsme se zatím dozvěděli jen základní penzum informací. Víme tedy, že k mání bude, jako dosud, full hybridní i plug-in hybridní pohon. Zatímco klasický hybrid bude jako dosud k mání s pohonem předních i všech kol, nově bude možné získat jako předokolku i verzi PHEV, která byla dosud k mání jen jako 4×4. Obě full hybridní verze se budou jmenovat Hybrid 220 a nabídnou systémových 183, respektive 191 koní (FWD, respektive AWD).
Hlavní důraz byl ovšem nakladen na provedení PHEV, které se dočkalo hned několika zásadních vylepšení. Nově se dočkalo nejen rychlejšího, třífázového nabíjení 11 kW, tedy téměř dvojnásobnou rychlostí, ale především i rychlého DC nabíjení 50 kW, jehož prostřednictvím se baterie nabije z 10 na 80 % SoC za 30 minut. Trakční li-ion baterie si s kapacitou polepšila o třetinu a nyní díky svým 22,68 kWh umožňuje čistě elektrický dojezd až 100 km. Díky posílenému zadnímu motoru poskočil systémový výkon čtyřkolky až na 306 k, s nimiž zvládne sprint 0–100 km/h za 5,8 s. Baterie se zároveň přestěhovala pod podlahu a dostala vylepšené chlazení i předehřívání. Verze FWD nabízí 268 k a dostala označení Plug-in Hybrid 270.

Technické údaje jsou zatím předběžné, automobilka rovněž zatím neupřesnila, kdy se novinka dostane na evropský trh. O aktualizacích vás budeme samozřejmě informovat.

Diskuze ke článku
Dini Dini
Dini Dini
Ovládání všeho na LCD...hlavně to ťukání na vyhřívání sedaček...

(Tady teda palec nahoru pro VW, že lze aspoň zapnout vyhřívání klepnutím dvěma prsty na posuvník teploty...)

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze