Toyota RAV4
test

Toyota RAV4

Kdo s koho? Hybrid, nebo benzin?
  • První generace Toyoty RAV4 spatřila světlo v roce 1994 a nynější pátá generace stojí na zcela nové platformě
  • K dispozici je dvoulitrový benzinový čtyřválec, případně 2,5litrová hybridní pohonná jednotka
  • Cena startuje na částce 719 900 Kč, vrchol nabídky se pak přehoupne přes jeden milion korun

První generace vozu RAV4 spatřila světlo světa v roce 1994. Tenkrát šlo o průkopnický model, který se snažil skloubit robustní postoj SUV s kompaktními rozměry a ovladatelností srovnatelnou s klasickým hatchbackem. Stejně na to jde i zbrusu nová pátá generace, která se představila na pařížském autosalonu.

Pátá generace přinesla poměrně zajímavě ostře řezané tvary, což jeden tábor kvituje, ale druhý nejásá. Co naplat, každá mince má dvě strany a zda se vám nová Toyota RAV4 líbí, nebo ne, je věc vašeho vkusu. Pokud mohu vyjádřit svůj názor, tak už při prvním setkání právě na pařížském autosalonu se mi RAV4 líbila. Proti ostřeji řezanému designu nic nemám, i když… K dispozici jsme měli jak čistě benzinovou, tak hybridní variantu. K tomu se však dostaneme později. Nevím proč, ale mě se nejvíce nová RAV4 líbí v bílé barvě. Možná to bude tím, že kombinace bílé a černého oplastování je kontrastní a křivky lépe vyniknou.

Pro novou Toyotu RAV4 se nabízejí dvě různá pohonná ústrojí na architektuře TNGA, v obou případech výkonnější a úspornější než u předchozího modelu. Nové hybridní ústrojí o obsahu 2,5 litru má mít nižší spotřebu, kultivovanější chod a samozřejmě větší dynamiku. Systémový výkon 222 koní by s autem neměl mít problém. A opravdu je tomu tak. Narovinu si řekněme, že Toyota RAV4, ať už se spalovacím, nebo s hybridním, je ideálním autem, pokud máte rádi spíše defenzivní jízdu. Velký sportovec to není, ale předjíždění pro vás není nutně zakázaná činnost. Benzinový dvoulitr o výkonu 173 koní na mě působil daleko těžkopádněji, většinu času musel motor pracovat na vyšší výkon a absence elektromotoru, který má točivý moment dostupný ihned, byla prostě znát. Celkově naladění hybridní varianty bylo někde jinde.

Argumentem může být také rozdíl ve spotřebě. Na to jsem byl osobně velmi zvědav, jak si povede dvoulitrový benzinový čtyřválec proti hybridní jednotce. Není tajemstvím, že na dálnici se výhody hybridu prakticky smazávají. Hybridní varianta si na dálnici vezme 7 až 8 litru každých sto kilometrů a benzinová verze na tom byla podobně. Po více jak 500 kilometrech s benzinovým dvoulitrem se spotřeba zastavila na 7,3 litrech. To je rozhodně dobrá spotřeba. Podobnou budete mít i s hybridem, ale pokud častěji jezdíte ve městě, tak právě tam klesá. S hybridní verzí jsme urazili více jak 300 kilometrů na dálnici a zhruba 50 kilometrů ve městě. Celkově jsme najezdili lehce pod 500 kilometrů a spotřeba se zastavila na 6,3 litrech. Nejedná se tedy o tak propastný rozdíl. Samozřejmě, že obě testované verze měly automatickou převodovku. Hybridní verze pak měla navíc pohon všech kol.

Spotřeba však není vše. Osobně jsme se v hybridní variantně cítil tak nějak lépe. Jednak má Toyota s hybridním pohonem tolik zkušeností jako žádná jiná automobilka a za druhé i těch pár koní v kombinaci s půllitrem objemu navíc se prostě hodí. Moc se mi líbí nastavení podvozku, který je poddajný, měkký a dlouhou jsme se nesvezl v tak pohodlném SUV. Ano, svojí roli hraje i to, že RAV4 nemusíte ladit na nějaké to sportovaní.

Trend interiéru spočívá v implementování maxima do displeje, na kterém běží infotainment, ale Toyota stále zachovává poměrně fyzických dost tlačítek. Příjemná jsou sedadla, která můžete mít elektricky ovládaná, a strádat nebudete ani po stránce prostoru. A to ani na zadních sedadlech. Však rozměry jsou následující: 4 600 milimetrů na délku, 1 855 milimetrů na šířku a 1 685 milimetrů na výšku. Zavazadlový prostor má 580 litrů a jakmile sklopíte zadní sedadla, tak prostor vzroste na 1 890 litrů.

Připlatíte-li si za lepší výbavu, strádat nebude ani po stránce komfortních a asistenčních funkcí. Vyhřívané sedačky můžete mít nejen ty vpředu, ale také vzadu. Opomenout bych neměl ani vyhřívaný volant a čelní sklo. Naštěstí příplatky u Toyoty nejsou tak divoké jako u německých automobilek. Infotainment je na tom v porovnání s konkurencí o něco hůře. Ostatně, právě japonské automobilky mají s infotainmentem problém. Pro Vysvobozením může být, že Lexus v modernizovaném modelu RX konečně nabídl Apple CarPlay a Android Auto. Třeba se brzy dočkáme i u Toyoty.

Ve finále infotainment není tak špatný, spíše reakce by mohly být lepší. A největší problém je, že pokud chcete využívat k navigování aplikace, jako je Waze nebo Google Maps, máte smůlu. Tedy, můžete si navigaci zapnout na vašem telefonu a vložit do nějakého držáku, to je jediná cesta. Tím však přijdete o možnost bezdrátového nabíjení, které má Toyota jiné než konkurence. Říká se, že stačí málo k dětské radosti. A přesně to zažívám, když mám k dispozici Toyotu/Lexus s bezdrátovým nabíjením. Před podložkou se totiž nachází tlačítko, kterým můžete nabíjení zapnout/vypnout. Ve chvíli, kdy podnikám svoji cestu brzy ráno, tak telefon mám nabitý, tudíž do něho nepotřebuji valit další energii. Jednoduché, chytré, účelné!

I tak si pořád myslím, že kupovat si Toyotu bez hybridního pohonu je něco podobného, jako si koupit chytrý telefon a pak se připojovat pouze přes Wi-Fi.

K dispozici je i hlídání jízdního pruhu, ale nečekejte, že funguje jako v německé prémiové konkurenci. Kdepak! Toyota vás upozorní, když vyjíždíte z pruhu. Umí se i lépe v pruhu udržet než dříve, ale stálo to má k dokonalosti daleko. Naopak adaptivní tempomat funguje dobře, stejně jako hlídání mrtvého úhlu či parkovací kamera.

Výsledek je tedy jasný. Hybridní verze má lepší spotřebuju, i když jsem očekával, že rozdíl bude větší. Elektrifikovaná varianta vyhrává také po stránce výkonu, dynamiky a celkově se mi naladění hybridní verze líbilo více. Vypadá to, že kupovat benzinovou verzi nedává prakticky žádný smysl. To platí ovšem jen do té doby, než se podíváte na ceník. Však to jistě znáte, peníze jsou až na prvním místě. Rozdíl mezi motory je ve výbavě Active 145 tisíc korun (719 900 Kč oproti 864 900 Kč), pokud se smíříte s pohonem předních kol. S pohonem všech kol už musíme jít o výbavový stupeň výše. Ve výbavě Comfort je cenový rozdíl 130 tisíc korun. To nejsou dvakrát malé peníze a projezdit tento cenový rozdíl v pohonných hmotách vám chvilku zabere. I tak si pořád myslím, že kupovat si Toyotu bez hybridního pohonu je něco podobného, jako si koupit chytrý telefon a pak se připojovat pouze přes Wi-Fi.

toyota-rav4-hybrid-2015
Klady
  • Nevelký rozdíl ve spotřebě
  • Hybridní verze je lépe naladěná
  • Spotřeba
  • Podvozek
Zápory
  • Benzín by mohl mít větší dynamiku
  • Připojení chytrého telefonu k infotainmentu
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze