Japonská Toyota vyvinula první vodíkovou loď na světě, která se teď vydala na cestu kolem světa. Plavidlo Energy Observer je zcela nezávislé na tradičních zdrojích energie a funguje bez jediné kapky fosilního paliva.
Loď je vybavena i systémem, který umí mořskou vodu přeměnit na vodík. Díky tomu má loď prakticky nekonečný dojezd. Plavidlo odebere mořskou vodu, očistí ji a elektrolýzou z ní vyrobí elektřinu. To znamená, že vezme molekulu vody a rozdrtí ji na dva kusy, kyslík vypustí a vodík si nechá. Energie, kterou si loď sama díky těmto procesům vytváří, by tak mohla zásobovat i dům, město nebo stát.
Toyota má s výrobou elektřiny z vodíkových článků bohaté zkušenosti. Na vybraných trzích prodává první sériové vyráběný vůz na vodíkový pohon jménem Mirai. V současnosti pracuje na druhé generaci, přičemž ta třetí již má mít cenu srovnatelnou s běžnými hybridy.
Toyota Mirai (první jízdní dojmy)
V případě nadbytku solární či větrné energie se plavidlo využívá na odsolování mořské vody a následnou výrobu vodíku, který je uskladněn na horší časy. Ty nastanou v noci či v bezvětří, kdy plavidlo pluje právě na vodíkový palivový článek (22 kW). Vyrobená elektřina slouží k pohonu dvou elektromotorů o výkonu 2 × 41 kW při 3 000 otáčkách za minutu.