Právě Yaris si rozhodně nemůže stěžovat na to, že by o něj nebyl zájem, protože s velkou oblibou si ho pořizují jak mladé páry, tak i ženy v podobě druhého auta do rodiny. Jeho čtvrté vydání přináší opět další várku pohledného vzhledu, bohatší výbavu a hlavně dospělejší jízdní projev. Ten má na svědomí vyladěné pohonné ústrojí, které především ve verzi Hybrid poskytuje dostatečný výkon nejen ve městě. Současně došlo k dalším technickým změnám, které ve výsledku dělají z Toyoty Yaris 4. generace opravdu povedené auto. Navíc, je to právě Yaris, který své zákazníky vždy nalákal na roztomilý vzhled a teprve posléze vytasil další trumfy.
Technické parametry Toyota Yaris (2020) Hybrid
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 3 490 × 1 745 × 1 500 mm, 1 080 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 85 (68 + 59) kW, 116 (92 + 80) koní |
Baterie | 0,76 kWh |
Nabíjení | |
Spotřeba | Kombinovaná: 3,8 l / 100 km |
Cena od | 505 000 Kč |
Ostatně, námi testované nejvyšší provedení Premiere Edition dávalo všem okolo znát, že nejde o žádné holátko. Přední Full LED hlavní světlomety s mlhovkami, černý rámeček okolo mřížky chladiče se skrytým šachovnicovým vzorem nebo 17" litá kola zvládnou z jinak obyčejného městského Yarisu udělat velkého elegána, který se správně zvoleným lakem karoserie dokáže zaujmout širokou část veřejnosti. Za nás se to vše povedlo a snad jen ostrá edice Yaris GR Sport vypadá ještě o něco lépe. K té ale už nejde dokoupit hybridní pohonné ústrojí.
Nová generace vozu se pak překvapivě do délky o něco zmenšila. Na délku měří 3 940 mm, což je oproti předchůdci o 5 mm méně. I přesto ale došlo k nárůstu rozvoru náprav o 50 mm, takže posádka se bude cítit v japonské novince o něco prostorněji. Yarisu čtvrté generace nechybí ani jistá dávka sportovnosti, za což mohou lehce povytažené blatníky, prolisy na bocích zadních dveří a také úzké zadní okno s křídlem. Stačí si pak připlatit za lepší výbavu a například i tmavší boční okna přidají jistou dávku exkluzivity. Škoda ale některých prvků výbavy, které se pro tuzemský trh nenabízí. Věděli jste například, že nový Yaris může mít panoramatickou střechu? Tak či tak, už námi testované provedení stálo přes půl milionu Kč, což je daň za kvalitu, spolehlivost a hlavně neskutečně bohatou výbavu.
Po usednutí do kabiny jsme si pak rychle uvědomili, že si Toyota dala opravdu velkou práci s tím, aby se zákazník cítil nadmíru komfortně. Už jen celokožený volant se sportovním designem na nás zanechal velký dojem. Vynikající posez nabízely také elektricky vyhřívaná látková sedadla se speciálním vzorem, který má hrubý povrch a měl by odolat i vylitým tekutinám. Sedadla postrádala elektrické ovládání, což je za nás velmi dobře, jelikož vpředu se sedí příjemně nízko. A že se nám to nezdá, prozrazuje i sama Toyota. Podle ní je sedačka řidiče nově o 21 mm níže než u předešlé generace. To má pozitivní vliv na celkový dojem z jízdy a menší řidiči si ji v případě potřeby mohou nastavit v poměrně širokém rozsahu. Naopak výdechy automatické klimatizace si své místo našly těsně nad odkládacím prostorem pro mobilní telefon, což je alespoň za nás dost nepraktické.
V případě ofuku směrem na posádku se totiž směr výstupu vzduchu dá korigovat jen minimálně, což přináší negativní následky v podobě neustále „ledového/ohřátého“ obličeje. Tento problém s výdechy klimatizace má i nová Škoda Octavia, takže Toyota v tom rozhodně není sama. A jaké je východisko z nevhodně umístěných výdechů ventilace? Za nás se osvědčilo nastavit manuálně ofuk čelního okna na třetí stupeň. V ten okamžik se dokáže kabina příjemně prohřát, provětrat a současně se nestane, že by se začala mlžit okna. Horší to ale bude v případě, že je spolucestujícím zima na nohy. V ten okamžik je potřeba klimatizaci pustit takřka na plný výkon a současně zvolit výstup vzduchu výhradně na nohy a čelní okno.
Tohle je snad jediná podstatná výtka k nové generaci Toyoty Yaris, pokud pomineme fakt, že i navzdory většímu vnitřnímu prostoru nedošlo u nové generace k nárůstu objemu kufru. Ten i nadále nabízí v základním uspořádání 281 litrů, což je vážně málo. V kabině se přitom naprosto pohodlně usadí čtveřice průměrně vzrostlých dospělých a je zde i dostatek odkládacích prostor. Po dlouhé době se nám tak stalo, že řidič se spolujezdcem si mohli odložit své mobilní telefony do přihrádek u palubní desky a ještě zbylo místo na jednu plechovku s kávou. Za to Toyotu chválíme, protože i třeba nedávno testované BMW X2 takovou možnost rozhodně nenabízelo. „Perličkou“ jsou u nového Yarisu vnitřní kliky dveří, které jsou tak šikovně utopené v bočních plastech, že nejeden spolucestující položil otázku, jak že se auto vlastně otevírá.
Velký osmipalcový dotykový displej palubního systému takřka nedoznal změn a stále se zde můžeme setkat se zastaralou grafikou a občasnými záseky systému. V případě přímého slunečního svitu na něm není nic moc vidět a také paleta jeho barevných témat není nikterak široká. Zdá se nám, že zde to Toyota trošku odflákla a věnovala pozornost jiným částem vozu, u kterých byla potřeba nápravy podstatně důležitější. Mnoho z vás tak jistě tuší, že nejvíce práce bylo odvedeno v motorovém prostoru, kde je toho spousta nového. Pod kapotou se totiž objevila benzinová patnáctistovka, která má tři válce, postrádá turbodmychadlo a její výkon dosahuje 85 kW v kombinovaném režimu. S motorem pak spolupracuje planetová převodovka e-CVT, která dostala nové naladění, posádku tak již prakticky nikdy neobtěžuje hluk podobný vysavači na plný výkon.
Dospělejší než kdy dřív
Automat řadí hladce, nenechá se příliš vytáčet a když už chcete sportovní jízdu, i tak se e-CVT nenechá vyprovokovat k hlasitému jekotu a snaží se o co nejhladší a nejtišší práci. Bravo Toyoto! Tohle je první velký neduh, který se zde podařilo odstranit. V útrobách vozu se pak nově nachází Li-Ion baterie, což přispělo ke snížení celkové hmotnosti o přibližně 30 kg. Akumulátor má navíc větší energetickou hustotu. Toyota tvrdí, že s hybridním Yarisem aktuální generace se nemusíte bát ani delší dálniční trasy čítající několik stovek kilometrů. A jaká je realita? Popravdě, je to skutečně tak. Za celý testovací týden se nám podařilo tak trošku neplánovaně ujet okolo 900 km a ani jednou jsme z vozu nevylézali s pocitem, že jsme rozlámaní. Také průměrná spotřeba se dala s klidem udržovat na hodnotě 4,8 litrů na 100 km, což vzhledem k častým dálničním přesunům není rozhodně žádná tragédie. Vůz umí jet čistě na elektřinu i v 80 km/h a kvůli hybridní technice počítejte s menším objemem palivové nádrže (36 litrů oproti 42 litrům u spalovací verze).
Dost nás překvapil také podvozek, který jakoby dopředu počítal s českými rozbitými silnicemi. Nevadí mu ani ostřejší výmoly, a to navzdory 17" diskům. Nová Toyota Yaris nám přijde jako vskutku povedené auto, které s novou generací může směle konkurovat o kategorii větším vozům. Pokud totiž vynecháme jeho menší vnitřní prostor daný cílovou kategorií, jeho chování na silnici a celkový projev pohonného ústrojí zostudí i třeba Škodu Fabia současné třetí generace. Možná proto si nechá výrobce za nový Yaris slušně zaplatit. Kdo totiž nechce úplné holátko, bude muset trošku hlouběji sáhnout do kapsy. Za nás se to ale rozhodně vyplatí, protože na 4. generaci japonského bestselleru se chyby hledají vážně těžko.