Vlna crossoverů zjevně dosud nekulminovala. Například Toyota už ve všech kategoriích až po střední třídu nabízí pseudotérenní modely, případně rovnou SUV. Dosud to neplatilo o nejmenším Aygu, vyráběném v TPCA Ovčáry, ovšem to se změnilo. Toyota Aygo X totiž nejenže výrazně povyrostla z 3 465 na rovných 3 700 mm, ale především dostala zvýšený podvozek a stylové plastové doplňky exteriéru. Nutno dodat, že většina z tohoto nárůstu připadá na delší převisy. Výše zato sedí jak šofér (+55 mm), tak střecha vozu, a to konkrétně o 50 mm. Povyrostl samozřejmě i kufr ze symbolických 171 na přeci jen použitelnějších 231 litrů. Sází na výrazné plastické křivky od Pierse Taylora a čtyři exkluzivní, „kořeněné“ barevné odstíny.
Téměř čtvrtmetrový nárůst si vynutilo použití platofrmy TNGA-B, společné s Yarisem. To však přineslo řadu nových prvků, u dosavadního, velmi spartánského Ayga nemyslitelných. Například až 18" kola. Dotyková obrazovka s 9" nabídne například cloudovou navigaci, zrcadlení mobilů, soundsystém JBL či bezpečnostní systém Toyota Sense, který bude dokonce ve standardu. Ten mj. umožnil nabídnout i adaptivní tempomat, asistenta jízdy v pruhu či samočinné brzdění před překážkou. Lákadlem bude i unikátní plátěná stahovací střecha. Toyota se po kritice některých minulých malých modelů zaměřila na decibely – vůz by měl být nejtišší a nejméně vibrující ve své třídě.
Pohon obstará zatím jediný motor, převzatý ze stávající generace. Litrový atmosférický nepřímovstřikový tříválec o mocnosti 53 kW (72 k)/93 Nm. Ten nabídne sice jen skromné jízdní výkony, avšak také volitelnou bezestupňovou variátorovou převodovku – v této třídě unikát. Doplňme, že první generace už automatické řazení nabídla, šlo však o pětistupňovou, uživatelsky nepřívětivou robotizovanou skříň. Elektrifikace se v první fázi nekoná, je však více než pravděpodobné, že se jí nejpozději s příchodem Euro 7 dočkáme. Platforma je na ni každopádně připravená, důvodem, proč na ni zatím nedošlo, je údajně příliš vysoká cena hybridního soustrojí pro tuto kategorii.
Aygo X dorazí na evropské trhy v první polovině roku 2022, s jejími odznakovými bratry Citroënem C1 a Peugeotem 108 je ale konec. Stellantis totiž ukončil v této oblasti s Toyotou spolupráci, takže na přímé nástupce zmíněných kolíňat už zřejmě nedojde.
Technické parametry Toyota Aygo X 1.0 VVT-i
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 3 700 × 1 740 × 1 525 mm, 940 kg |
---|---|
Pohon | Benzín, hnaná náprava: přední |
Výkon | 53 kW, 72 koní, točivý moment: 93 Nm / 4 400 ot/min |
Nádrž | 35 l |
Spotřeba | Kombinovaná: 4,7 l / 100 km |
Cena od |