Testujeme karavan od Campiri za elektromobilem Škoda Enyaq iV 80x

Ptejte se na to, co vás zajímá
2
Testujeme karavan od Campiri za elektromobilem Škoda Enyaq iV 80x
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • Je potřeba se řídit údajem v technickém průkazu, nikoli technickými údaji k autu
  • Limitující může být i řidičské oprávnění kvůli vyšší hmotnosti soupravy
  • Vyhodnotili jsme spotřebu s karavanem na kombinovaném okruhu
  • V komentářích se můžete ptát na to, co vás zajímá ohledně karavanu za elektromobilem

Poměrně diskutovaným tématem je schopnost tahání přívěsu, zejména pak karavanu, za elektromobily. Nedávno jsme přinesli testy, které provedl německý autoklub ADAC s vozem Kia EV6, ale rozhodli jsme se, že to otestujeme sami za nejprodávanějším elektromobilem v Česku. Za vozem Škoda Enyaq iV 80x tedy testujeme zjednodušený obytný přívěs Hero Ranger pro 2 osoby, ale Campiri má na jeho střeše stan pro další dva lidi. Budeme ale testovat i klasický karavan pro 4 lidi.

Technické parametry Škoda Enyaq (2020) 80 iV

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 649 × 1 879 × 1 616 mm, 2 117 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon150 kW, 204 koní, točivý moment: 310 Nm
Baterie82 kWh (77 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 135 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 16,6 kWh / 100 km, dojezd: 529 km
Cena od1 364 900 Kč

Nejprve jsme měli půjčený vůz Škoda Enyaq iV 80, který má spolu se základní verzí iV 60 v oficiálních technických údajích uvedenou maximální hmotnost brzděného přívěsu 1 200 kg při stoupání do 8 %. Obytný přívěs Hero Ranger má provozní hmotnost 850 kg a maximální hmotnost 1 200 kg, takže je teoreticky možné jej tahat i za základními verzemi Enyaqu. Nejprve jsme měli zapůjčený Enyaq iV 80, ale v technickém průkazu byla uvedená maximální hmotnost bržděného přívěsu 1 000 kg. Hodnota v technickém průkazu je směrodatná, takže i když by podle technických údajů mohl Enyaq iV 80 tento přívěs táhnout (byť ne do prudkých kopců), reálně jej táhnout nesmí. Nakonec tedy oba obytné přívěsy otestujeme za silnější verzí Škody Enyaq, která má možnost táhnout přívěs o hmotnosti až 1 400 kg.

Technické parametry Škoda Enyaq (2020) 80x iV

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 649 × 1 879 × 1 616 mm, 2 150 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon195 kW, 265 koní, točivý moment: 425 Nm
Baterie82 kWh (77 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 135 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 16,7 kWh / 100 km, dojezd: 509 km
Cena od1 464 900 Kč

Dalším úskalím při tahání karavanu za elektromobilem mohou být limity řidičského oprávnění skupiny B. Ta nyní stačí pro tahání přívěsů do 750 kg, případně těžších přívěsů za předpokladu, že celková hmotnost soupravy nepřesáhne 3 500 kg. Pohledem do technických údajů ale zjistíme, že Škoda Enyaq iV 60, která je na českém trhu základní verzí, má nejvyšší povolenou hmotnost 2 500 kg, takže s řidičským oprávněním skupiny B můžete táhnout přívěs o maximální hmotnosti 1 000 kg, tedy maximální hmotnost přívěsu dle technického průkazu. Standardní verze Škody Enyaq iV 80 je o 40 kg těžší a na přívěs se základním řidičským oprávněním zbývá jen 960 kg a u verze s pohonem všech kol Enyaq iV 80x je to pouze 754 kg. Pro tažení obytného přívěsu tedy potřebujete minimálně rozšíření na B96, které umožňuje jezdit se soupravou o hmotnosti až 4 250 kg, případně B+E pro tažení přívěsu bez omezení.

Spotřeba elektromobilu Škoda Enyaq s karavanem Hero Camper

Zatím máme vyhodnocený průjezd našeho kombinovaného okruhu pro test spotřeby s vozem Škoda Enyaq iV 80x a obytným přívěsem Hero Ranger. Tento okruh běžně jezdíme na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí dopravní situace. Jelikož má ale tento přívěs rychlostní omezení na 100 km/h, jeli jsme okruh pomaleji. Výsledná spotřeba ale i přesto byla 32,5 kWh/100 km, což není úplně málo. Při využitelné kapacitě baterie 77 kWh by pak byl teoretický dojezd 237 kilometrů. I přes pomalejší jízdu po dálnici se ale čas na cca 60 kilometrů dlouhé trase navýšil minimálně. Trvalo to přibližně o 3 minuty déle, než je průměrný čas na tomto okruhu.

Škoda Enyaq iV 80x a karavan Hero Camper

Zatímco před rokem jsme dělali test cesty různými elektromobily do Chorvatska a v zimě jsme podobný test udělali na cestě do Alp, letos testujeme tahání karavanů za elektromobilem. V komentářích pod článkem můžete psát dotazy na to, co vás ohledně spojení elektromobilu s karavanem zajímá. A případně i tipy, jaký test dovolené s elektromobilem byste si rádi přečetli příště.

Diskuze ke článku
Martin Lacina
Martin Lacina
Ja uz se za tech pet a pul roku za TMX neco natahal. Auta na podvalu, velke voziky i karavany. Jeden jsem si loni i koupil abych ho letos vymenil za vetsi a s nim jsem dal v lete i Chorvatsko.
Co se jizdnich vlastnosti tyka, tak za ev je to jednoznacne podstatne pohodlnejsi. Spotreba atakuje i dvojnasobek bezne, musi se s nim holt o neco pomaleji nez bez nej. Ja s nim jezdim do 100km/h.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze