Německý autoklub ADAC zkoumal, o kolik se zvýší spotřeba, tedy sníží dojezd elektromobilu Kia EV6, když bude mít upevněn na tažném zařízení klasický nebrzděný přívěs, nebrzděný přívěs s plachtou, box pro přepravu koní nebo obytný přívěs.
Autoklub nejdříve změřil průměrnou spotřebu při dálniční rychlosti 120 km/h při samotné jízdě vozidla bez vleku. Následně se pustil do měření se zátěží na tažném zařízení při dálniční rychlosti 100 km/h. Ano, je tu rozdíl rychlostí, ale ne tak znatelný. Nejlépe při těchto testech vyšel prázdný vlek za autem, který měl nárůst spotřeby jen o 1 %, ale nejhůře vychází velký karavan, který měl navýšení spotřeby o 103 %, což je výrazné zkrácení dojezdu elektromobilu a dost velký šok.
Předmět | Spotřeba | Navýšení spotřeby |
---|---|---|
jen vozidlo | 20,6 kWh | - |
nebrzděný přívěs | 20,8 kWh | 1 % |
nebrzděný přívěs s konstrukcí | 25,5 kWh | 24 % |
box na přepravu koní | 37,6 kWh | 83 % |
obytný přívěs | 41,9 kWh | 103 % |
Reálná zkušenost vlastníka Kia EV6
V Česku je také vlastník jednho vozu Kia EV6, který tahá za svým elektromobilem různé velikosti karavanů. Při své první jízdě s velkým karavanem z Vranovské pláže do Říčan u Prahy najel téměř 186 km a při průměrné rychlosti 70 km/h měl spotřebu 32,2 kWh na 100 ujetých kilometrů. Oproti údaji z měření auta od ADAC (20,6 kWh) se spotřeba liší o 11,6 kWh na 100 km, což je 56,3 %.
Druhá jízda s menším karavanem už byla o poznání delší, jelikož se vypravil do Chorvatska. Z Říčan u Prahy až k Jadranu najel přes 800 kilometrů a auto po dojetí ukázalo celkovou průměrnou spotřebu 25,1 kWh na 100 ujetých kilometrů. Oproti údaji z měření auta od ADAC (20,6 kWh) se spotřeba liší o 4,5 kWh na 100 km, což je 21,8 %.
Odpor vzduchu dělá hodně
Technici zkoumali rozdíl vlivu rychlosti a proudění vzduchu na soupravu s karavanem. Vydali se tedy opět na silnici a při průměrné rychlosti 80 km/h se spotřeba elektromobilu zvýšila o 54 %, při průměrné rychlosti 90 km/h bylo navýšení spotřeby už o 79 % a při 100 km/h je navýšení spotřeby o 103 %. To dokazuje, že při cestování s karavanem lze dojezd elektromobilu mimořádně pozitivně ovlivnit rozvážnou jízdou a snížením rychlosti. Víceméně se z vás stane souprava řadící se rychlostí mezi kamiony.
Jak je to s řidičským oprávněním pro soupravu?
Pro tahání například obytného přívěsu (karavanu) budete potřebovat až na výjimky řidičské oprávnění B+E. Tou výjimkou čistě pro skupinu B je, když se vám karavan i vozidlo vejde jako celek do 3,5 tuny, což v případě elektromobilu téměř nejde splnit. Pokud máte lehce těžší soupravu s celkovou hmotností do 4 250 kg, tak si v autoškole můžete udělat rozšíření skupiny B o harmonizační kód B96, který vám pak takovou soupravu povoluje řídit. U skupiny B+E pak můžete za osobní vozidlo do 3,5 tuny zapřáhnout „jakýkoliv“ vlek o samostatné váze 750 kg až 3,5 tuny. To, jaký potřebujete řidičský průkaz na tahání různých přívěsů, vleků či karavanů, je dáno vyhláškou o provozu na pozemních komunikacích zákona č. 361/2000 Sb., Hlava III, Díl 1. Více podrobností o řidičských průkazech a detaily z vyhlášky se dočtete také zde.
cestovani s EV a karavanem se da a bez zasadniho omezeni. jediny problem byva, ze tak jako pumpy byvaji prujezdne tedy i s karavanem se da natankovat. tak nabijecky prijezdne nebyvaji az na par vyjimek Ionity. tedy kdyz chci nabijet, musim odpojit karavan nekam ho zaparkovat a az pak zajet k nabijecce. jinak nabijeni kazdych 200-250km se ukazalo stejne nutne pro protahnuti. tedy mi to prijde stejne jako se spalovakem. cesta do chorvatska trvala standardni cas jako se spalovakem. jedno nabijeni na Ionity trvalo cca 15-20 min. a byly celkem 4 nabijeni.
Elektromobilitou ke zdárnému konci.