Jakou spotřebu má elektromobil s karavanem, boxem pro koně nebo vlekem?

16
Jakou spotřebu má elektromobil s karavanem, boxem pro koně nebo vlekem?
Fotografie: Roman Havlín, fDrive.cz
  • Prázdný vlek zvýší spotřebu jen o 1 %
  • Box pro přepravu koní zvyšuje spotřebu o 83 %
  • Nejhorší spotřebu má elektromobil s karavanem

Německý autoklub ADAC zkoumal, o kolik se zvýší spotřeba, tedy sníží dojezd elektromobilu Kia EV6, když bude mít upevněn na tažném zařízení klasický nebrzděný přívěs, nebrzděný přívěs s plachtou, box pro přepravu koní nebo obytný přívěs.

Autoklub nejdříve změřil průměrnou spotřebu při dálniční rychlosti 120 km/h při samotné jízdě vozidla bez vleku. Následně se pustil do měření se zátěží na tažném zařízení při dálniční rychlosti 100 km/h. Ano, je tu rozdíl rychlostí, ale ne tak znatelný. Nejlépe při těchto testech vyšel prázdný vlek za autem, který měl nárůst spotřeby jen o 1 %, ale nejhůře vychází velký karavan, který měl navýšení spotřeby o 103 %, což je výrazné zkrácení dojezdu elektromobilu a dost velký šok.

Předmět Spotřeba Navýšení spotřeby
jen vozidlo 20,6 kWh -
nebrzděný přívěs 20,8 kWh 1 %
nebrzděný přívěs s konstrukcí 25,5 kWh 24 %
box na přepravu koní 37,6 kWh 83 %
obytný přívěs 41,9 kWh 103 %

Reálná zkušenost vlastníka Kia EV6

V Česku je také vlastník jednho vozu Kia EV6, který tahá za svým elektromobilem různé velikosti karavanů. Při své první jízdě s velkým karavanem z Vranovské pláže do Říčan u Prahy najel téměř 186 km a při průměrné rychlosti 70 km/h měl spotřebu 32,2 kWh na 100 ujetých kilometrů. Oproti údaji z měření auta od ADAC (20,6 kWh) se spotřeba liší o 11,6 kWh na 100 km, což je 56,3 %.

Druhá jízda s menším karavanem už byla o poznání delší, jelikož se vypravil do Chorvatska. Z Říčan u Prahy až k Jadranu najel přes 800 kilometrů a auto po dojetí ukázalo celkovou průměrnou spotřebu 25,1 kWh na 100 ujetých kilometrů. Oproti údaji z měření auta od ADAC (20,6 kWh) se spotřeba liší o 4,5 kWh na 100 km, což je 21,8 %.

Odpor vzduchu dělá hodně

Technici zkoumali rozdíl vlivu rychlosti a proudění vzduchu na soupravu s karavanem. Vydali se tedy opět na silnici a při průměrné rychlosti 80 km/h se spotřeba elektromobilu zvýšila o 54 %, při průměrné rychlosti 90 km/h bylo navýšení spotřeby už o 79 % a při 100 km/h je navýšení spotřeby o 103 %. To dokazuje, že při cestování s karavanem lze dojezd elektromobilu mimořádně pozitivně ovlivnit rozvážnou jízdou a snížením rychlosti. Víceméně se z vás stane souprava řadící se rychlostí mezi kamiony.

Jak je to s řidičským oprávněním pro soupravu?

Pro tahání například obytného přívěsu (karavanu) budete potřebovat až na výjimky řidičské oprávnění B+E. Tou výjimkou čistě pro skupinu B je, když se vám karavan i vozidlo vejde jako celek do 3,5 tuny, což v případě elektromobilu téměř nejde splnit. Pokud máte lehce těžší soupravu s celkovou hmotností do 4 250 kg, tak si v autoškole můžete udělat rozšíření skupiny B o harmonizační kód B96, který vám pak takovou soupravu povoluje řídit. U skupiny B+E pak můžete za osobní vozidlo do 3,5 tuny zapřáhnout „jakýkoliv“ vlek o samostatné váze 750 kg až 3,5 tuny. To, jaký potřebujete řidičský průkaz na tahání různých přívěsů, vleků či karavanů, je dáno vyhláškou o provozu na pozemních komunikacích zákona č. 361/2000 Sb., Hlava III, Díl 1. Více podrobností o řidičských průkazech a detaily z vyhlášky se dočtete také zde.

Technické parametry Kia EV6 GT-Line 2WD

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 4 695 × 1 880 × 1 550 mm, 1 910 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon168 kW, 229 koní, točivý moment: 250 Nm
Baterie82,5 kWh (77,4 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 232 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 16,5 kWh / 100 km, dojezd: 528 km
Cena od1 380 980 Kč
Diskuze ke článku
Martin Lacina
Martin Lacina
Tesla X s větším karavanem při rychlostech do 100km/h se pohybuje cca kolem 43kWh/100km. Jako k moři se s tím dojet dá, výhoda je, že při nabíjení si můžete v pohodlí schrupnout. ;-)
Jakub Mašek
Jakub Mašek
vetsi karavan byl Weinsberg 480 EU (1500kg). mensi carreta 1500 (640kg). ale vaha na dojezdu moc neznamena, nejvice dela odpor vzduchu. tedy cim vetsi plocha nad autem tim vice papa.
cestovani s EV a karavanem se da a bez zasadniho omezeni. jediny problem byva, ze tak jako pumpy byvaji prujezdne tedy i s karavanem se da natankovat. tak nabijecky prijezdne nebyvaji az na par vyjimek Ionity. tedy kdyz chci nabijet, musim odpojit karavan nekam ho zaparkovat a az pak zajet k nabijecce. jinak nabijeni kazdych 200-250km se ukazalo stejne nutne pro protahnuti. tedy mi to prijde stejne jako se spalovakem. cesta do chorvatska trvala standardni cas jako se spalovakem. jedno nabijeni na Ionity trvalo cca 15-20 min. a byly celkem 4 nabijeni.
Petr Strasidlo Jenik
Petr Strasidlo Jenik
Takže jsme zas u toho. Proč si kupovat takovej předraženej křáp se kterým buď pojedu na dovolenou tejden a nebo mne cestou sežere za živa. To radši za ty prachy koupím zánovního Superba. Kterej mimo to že mi poslouží podstatně déle. Tak s rozumnou spotřebou mne odveze kam potřebuju. ;-) .
Elektromobilitou ke zdárnému konci.
Roman P
Roman P
Když už se řeší ta spotřeba, tak cesta v Tesle MS 85D Praha - Kubova Huť, teploty okolo 0°C, 50% dálnice +-120km/h, 50% okresky, plné auto, na střeše plná 650l rakev Neumann XX Line, 30kWh/100km.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze