Jízda s elektromobilem je specifická sama o sobě, ovšem když se k tomu přidá cesta na vytouženou dovolenou a vy zrovna potřebujete odvézt na místo dovolené například jízdní kola či lyže, teprve pak začíná ta pravá zábava v podobě snížení dojezdu elektromobilu. A právě na tento jev se zaměřili experti z německého autoklubu ADAC, kteří zkoumali, o kolik se zvýší spotřeba, tedy sníží dojezd elektromobilu Kia EV6, když bude mít upevněn na tažném zařízení nebo na střeše držák na jízdní kola či na střeše budete převážet box pro lyže.
Je logické, že auto přepravující cokoliv připevněného na sobě spotřebuje více energie. Ovšem o kolik přesně spotřebuje více a jaký vliv na spotřebu to bude mít, nebylo až tak moc jasné. A proto se experti z ADAC rozhodli změřit to, na kolik kWh nás vyjde převoz jízdních kol nebo lyží v elektromobilu Kia EV6 při dálniční rychlosti 120 km/h.
Stan na střeše auta má stejnou spotřebu jako jízdní kola na střeše
Pro testování na auto umístili vždy dvě jízdní kola. V prvním případě se jednalo o upevnění kol do držáku na tažném zařízení za autem, v druhém do speciálního držáku na střeše elektromobilu. Poslední jízda byla s prázdným držákem na jízdní kola na střeše.
Předmět | Spotřeba | Navýšení spotřeby |
---|---|---|
Jen vozidlo | 20,6 kWh | 0 % |
Nosič s jízdními koly na tažném zařízení | 22,2 kWh | 8 % |
Střešní nosič s jízdními koly | 27,4 kWh | 33 % |
Střešní nosič bez jízdních kol | 21,6 kWh | 5 % |
Když už bylo auto k dispozici, tak se jako bonus navíc udělalo měření spotřeby auta se střešním stanem a boxem neboli „rakví“ pro převoz lyží na zimní dovolenou například do Alp, Tater nebo Krkonoš.
Předmět | Spotřeba | Navýšení spotřeby |
---|---|---|
Jen vozidlo | 20,6 kWh | 0 % |
Střešní stan | 27,4 kWh | 33 % |
Střešní box | 23,4 kWh | 14 % |
Ze získaných dat je už nyní patrné, že se nevyplatí vozit na autě zcela prázdný držák na jízdní kola a už vůbec ne střešní box. Zajímavým zjištěním je i to, že rozdíl ve spotřebě vozu mezi přepravou jízdních kol na střeše nebo za autem je neuvěřitelných 25 %.
Doporučení na závěr
Na závěr máme několik doporučení, co udělat, aby se spotřeba co nejvíce snížila, případně jak správně vybrat přepravní systém pro jízdní kola nebo lyže. V první řadě vybírejte přepravní systém s co nejlepší aerodynamikou. Zadruhé svou předvídavou jízdou a plynulostí dokážete také uspořit hodně elektřiny. Na závěr nesmíte zapomínat, že rychlost v tomto případě opravdu nehraje prim. Takže volnější noha na elektrickém pedálu je výhodou.
No nevím, ale nepřijde mi to nijak překvapivé nebo neuvěřitelné. Naopak, přijde mi to logické, když se člověk zamyslí nad aerodynamikou.
Ale zase na nabijecce odprahnu, zapackuju a cela rodina se muze v klidu treba naobedvat.