Přiznávám, že se systémem E-Tech nemám velké zkušenosti a na začátku testu jsem byl sám zvědavý, jak bude fungovat. Vyzkoušel jsem si při krátkém prvním svezení základní hybrid v Cliu a plug-in hybrid v Méganu. Kolega pak testoval Clio E-Tech Hybrid, ale pokud jde o Captur PHEV, je Zaostřeno na spotřebu naším prvním redakčním testem.
Technické parametry Renault Captur (2020) E-Tech Plug-in
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 227 × 1 797 × 1 576 mm, 1 564 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 117 (68 + 51) kW, 160 (91 + 69) koní, točivý moment: 349 Nm / 3 200 ot/min |
Baterie | 9,8 kWh |
Nabíjení | palubní: 3,6 kW, konektory: Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 1,5 l / 100 km |
Cena od | 823 000 Kč |
Jak se můžete podívat výše v katalogu, Renault Captur E-Tech Plug-in má kombinovanou spotřebu dle WLTP 1,5 l/100 km, ale automobilka v oficiálních materiálech neudává spotřebu elektřiny. Čistě elektrický dojezd je pak dle WLTP až 50 kilometrů v kombinovaném režimu, ve městském WLTP dokonce 65 km. Cena startuje na 755 000 Kč včetně DPH ve výbavě Intense, což je zároveň nejvyšší výbava Capturu.
Palubní počítač Renaultu Captur E-Tech Plug-in ukázal spotřebu 3,9 l/100 km.
Test spotřeby zpravidla začíná jednotným kombinovaným okruhem, který projíždím s každým autem. Ten je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. U plug-in hybridů zároveň vyjíždím s nabitou baterií, respektive start okruhu je cca 2 kilometry od plného nabití baterie, všechna auta tak mají stejné podmínky. Palubní počítač Renaultu Captur E-Tech Plug-in ukázal spotřebu 3,9 l/100 km, což je mezi plug-in hybridy poměrně vysoká hodnota, a spotřebu elektřiny k tomu 14,6 kWh/100 km. Vyšší spotřeba benzínu byla způsobena malou kapacitou baterie ve srovnání s průměrnými plug-in hybridy, ale i nízkou venkovní teplotou, protože nemalá část energie padla v elektrickém režimu na topení.
Vyhodnotil jsem i spotřebu benzínu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Tu u plug-in hybridů testuji po vybití baterie. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, je spotřeba 7,1 l/100 km, na rychlostní silnici při maximálně povolené „stodesítce“ je to 7,6 l/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h už je nárůst vyšší, tam palubní počítač ukázal v průměru 8,7 litru na 100 km. Vypadá to ale, že se auto snaží nabíjet baterii a proto je spotřeba o něco vyšší.
Renault Captur E-Tech Plug-in takto ujel 45,7 km čistě na elektřinu.
Když ale plug-in hybrid nabíjíte, je možné jezdit i v čistě elektrickém režimu. Ne každý plug-in hybrid ukazuje spotřebu elektřiny na palubním počítači, a tak dělám jen jednotný test dojezdu na plnou baterii. Cca dva a půl kilometru jedu po městě a následně po dálnici rychlostí 90 km/h na tempomat. Abych eliminoval vliv protivětru a převýšení, tak se po dosažení poloviny dojezdu na nejbližším sjezdu otočím a jedu zpět, takže končím ve stejné nadmořské výšce. Tento test elektrického dojezdu jezdím i s vypnutým topením/klimatizací, abych simuloval optimální teplotu a výsledky byly porovnatelné. Renault Captur E-Tech Plug-in takto ujel 45,7 km čistě na elektřinu, jejíž spotřeba byla podle byla podle palubního počítače 14,9 kWh/100 km. Je ale nutné dodat, že jsem vyjížděl s baterií nabitou na 97 %, protože při prvním pokusu se mi kvůli nízké venkovní teplotě nastartoval spalovací motor a před druhým pokusem jsem už nestihl nabít naplno. Ale zase bylo auto alespoň částečně zahřáté.
Režim jízdy | Spotřeba benzínu | Spotřeba elektřiny |
---|---|---|
Město (ujeto 60,3 km) | 2,99 l/100 km | 17,67 kWh/100 km |
Mimo město (90 km/h) | 7,1 l/100 km | - |
Rychlostní silnice (110 km/h) | 7,6 l/100 km | - |
Dálnice (130 km/h) | 8,7 l/100 km | - |
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače | 3,9 l/100 km | 14,6 kWh/100 km |
Spotřeba při testu elektrického dojezdu (podle nabíjení) | - | 14,9 kWh/100 km |
Během testu dojezdu se podařilo ujet 45,7 km čistě na elektřinu.
Při testu na kombinovaném okruhu se venkovní teplota pohybovala mezi 0 °C až -2 °C a během druhého pokusu testu elektrického dojezdu okolo 3 °C. Okolo těchto hodnot se pohybovaly i teploty ve zbytku testu.
Reálná spotřeba vyšla na 3,9 l/100 km a 13,4 kWh/100 km.
Za celý test jsem ujel 396 km, během kterých jsem vyhodnocoval i skutečnou spotřebu podle tankování a nabíjení. Zpravidla šlo o krátké jízdy „kolem komína,“ mezi kterými jsem baterii nabíjel. Na konci testu jsem celkem natankoval 15,4 litrů benzínu a během testu celkem nabil 53,181 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 3,9 l/100 km a 13,4 kWh/100 km. Poměr těchto hodnot se ale u plug-in hybridů liší podle četnosti nabíjení. Já se snažím nabíjet při každé příležitosti, ale když je jich méně, samozřejmě stoupá spotřeba benzínu a klesá spotřeba elektřiny.
Výsledky za celý test (396 km) | Reálná spotřeba |
---|---|
Elektřina | 13,43 kWh/100 km |
Benzín | 3,89 l/100 km |
Komentář Marka Tomíška:
Hybridní systém Renaultu mě příjemně překvapil, protože má atmosférický motor, který se do hybridního systému podle mě hodí lépe. U evropských plug-in hybridů jsou ale běžné spíše přeplňované motory. Atmosférický motor v kombinaci s unikátní převodovkou, která má čtyři stupně pro spalovací motor a dva pro elektromotor, funguje velmi dobře. Podle mě patří k nejlepším plug-in hybridním systémům mezi evropskými automobilkami.
Nevýhodu ale vidím v podobě poměrně malé baterie, která má celkovou kapacitu necelých 10 kWh a využitelnou pravděpodobně ještě nižší. Auto tak zvládne na čistě elektrický pohon jen kratší trasu a při docela nízkých venkovních teplotách, které během testu panovaly, navíc padne nemalá část energie z baterie i na vytápění auta. To byl podle mě důvod relativně vysoké spotřeby na kombinovaném okruhu.
Pokud by auto umělo pracovat s daty z navigace jako některé plug-in hybridy bylo by zejména v zimě po zadání delší trasy ideální, aby se spalovací motor nastartoval hned na začátku. Stejně k tomu musí dojít a pokud jej auto zahřeje na začátku trasy, může pak zbytkové teplo použít k vytopení interiéru a energii z baterie pak použít jen na pohyb auta.