Renault Clio E-Tech Hybrid
test

Renault Clio E-Tech Hybrid

Hybridní překvapení

Nová generace Clia přinesla vůbec poprvé také variantu s elektrifikovaným ústrojím. Výrobce jí dal označení E-Tech a v případě Clia se jedná o kombinaci benzinového atmosférického čtyřválce, elektromotoru a startér-generátoru. Jde tak o klasický hybrid, jehož hlavní předností má být úspora paliva a dostatečný výkon nejen ve městě. Má tenhle Francouz smysl?

Až doposud se v nabídce Renaultu objevovalo vlastně jen jedno plně ekologické vozidlo. Tím je model ZOE, který je u zákazníků nadmíru populární a aktuálně je na světě již jeho třetí generace. Jenže elektromobily stále nejsou u veřejnosti dostatečně populární, a tak se s novou generací Clia představila i jeho hybridní verze, která nabízí od všeho trochu. Otázkou však je, zda se prvotní hybridní počin francouzské automobilky povedl natolik, aby mohl ohrozit zaběhlou konkurenci. Ta pochází převážně z Japonska, Renault to tak nebude mít vůbec jednoduché. Nové Clio je přitom vynikajícím vozítkem, které na nás udělalo velký dojem.

Technické parametry Renault Clio E-TECH

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 4 050 × 1 798 × 1 440 mm, 1 313 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední
Výkon103 (67 + 36) kW, 140 (91 + 49) koní, točivý moment: 349 Nm / 3 200 ot/min
Baterie1,2 kWh
Nabíjení
SpotřebaKombinovaná: 4,3 l / 100 km
Cena od494 000 Kč

Moderní a svěží zároveň

Testovaný kus disponoval druhou nejvyšší výbavou Intense a také mnoha příplatky, což dodávalo jinak nevýraznému Cliu dostatečnou dávku exkluzivity. Hybridní techniku díky tomu navenek prozrazovala například modrá linka, která si své místo našla na obou stranách černé masky chladiče. Modrým proužkem byla zkrášlena také spodní část zadního nárazníku a samozřejmě nesmí chybět plaketka E-Tech v pravém dolním rohu víka kufru. Po designové stránce se zkrátka nová generace Clia rozhodně povedla a ani hybridní verze se díky mnoha dostupným příplatkům nemusí za vzhled stydět. Je ale nutné si opravdu vyzkoušet, jaké laky a doplňky jsou k tomuto vozu nejvhodnější.

Po usazení do interiéru jsme byli velmi mile překvapeni. Výrobce zde dokázal vykouzlit skvělý mix, v němž jsou obsaženy (nejen) na pohled příjemné ovladače klimatizace, ale také celokožený volant s moderním designem. Pryč jsou tak doby, kdy jste si po usednutí do nějakého staršího Renaultu hned všimli tvrdých šedých plastů a mnohdy dalších nedodělků. V rámci příplatků se pak v kabině hybridního Clia objevily modré dekory, a to například kolem řadící páky automatické převodovky. V noci pro změnu vykouzlilo příjemnou atmosféru na palubě dodatečné osvětlení s LED lištami. Ty nabízejí osm odstínů barev a osvětlení je spojeno s volbou jízdního režimu. Stačilo tak stisknout na dotykovém displeji systému Easy Link ikonku jízdního režimu a rázem bylo hotovo.

A když už jsme v kabině, před předními cestujícími trůní dotykový displej o uhlopříčce 7", což platí pro testovanou výbavu Intense. V rámci příplatků však lze zvolit ještě o něco větší verzi, která již nabídne 9,3" a o maličko příjemnější ovládání. Díky větším rozměrům bylo na obrazovce vše krásně uspořádáno a překvapivě i reakce na dotek prstu byly bleskurychlé. Tohle se jen tak nevidí a taková preciznost systému občas chybí i mnohem renomovanějším výrobcům automobilů. I tak se ale Renault „nenechal zahanbit“ a potvrdil, že ne vše je prostě dokonalé. Tak třeba popisky jednotlivých poloh voliče automatické převodovky nejsou ve tmě podsvícené. Možná drobnost, ale třeba pro ženy je taková věc důležitá a divili byste se, kolik řidičů během jízdy nepozná, že převodovka není v klasickém režimu D, nýbrž v tom rekuperačním s označením B.

Kdo si bude chtít své hybridní Clio opravdu vymazlit, měl by sáhnout po digitální palubní desce o velikosti 10 palců. Ta je totiž dostatečně velká a nabízí několik typů zobrazení v závislosti na zvoleném jízdním režimu. Její nevýhodou je snad jen to, že nedokáže zobrazit větší množství hlavních údajů najednou. Jízdním datům jsou totiž vyhrazena jen dvě malá okénka v rozích, řidič je tak často nucen přepínat zobrazení jednotlivými tlačítky na páčce pod volantem, což není úplně pohodlné a hlavně bezpečné. Často jsme totiž během jízdy kontrolovali, co jsme vlastně naklikali a zda je to to správné, co vlastně chceme na palubní desce vidět.

Hybridní Clio však nabízí mnohem větší trumfy, přičemž kromě skvěle naladěného podvozku se jedná také o pohonné ústrojí. To kombinuje atmosférický čtyřválec s objemem 1,6 litru s elektromotorem. Jeho výkon je 91 koní a točivý moment 144 Nm. Samotný elektromotor pak dodává 49 koní a 205 Nm. Aby toho nebylo málo, dalších 20 koní a 50 Nm přidává startér-generátor. Celkový kombinovaný výkon tak činí 140 koní, což není na 1,3 tuny těžké auto vůbec málo. Spalovací motor pak nabízí nepřímé vstřikování paliva, dostal filtr pevných částic a pracuje v Atkinsonově cyklu. Aby to vše skvěle fungovalo, Clio E-Tech dostalo novou automatickou převodovku, která má dvě rychlosti pro elektrický pohon a čtyři rychlosti pro spalovací. Automat navíc dle našich zkušeností řadí naprosto hladce a snad jen v případě potřeby sportovní jízdy se může začít trošku bouřit.

Sportovní jízdu po něm nevyžadujte

Už jen fakt, že převodovce chybí sportovní režim, svědčí o tom, že navzdory vyššímu výkonu není tento vůz stvořen na vymetání okresek. V útrobách vozu se navíc skrývá baterie jen s 1,2 kWh, a pokud si vyčerpáte veškerou nasbíranou energii, dost možná vám Clio omezí maximální výkon. Přesně to se nám stalo v situaci, kdy jsme delší dobu jeli „ve vláčku vozidel“ do prudšího táhlého stoupání na dálnici D5 kousek za Prahou. Ačkoliv bylo Clio obsazeno jen řidičem a spolujezdcem a rozhodně jsme s vozem nejeli na limit, během chvíle se na palubní desce rozsvítila varovná hláška, že je omezen výkon motoru. A co to znamená v praxi? Motor poskytuje jen oněch 91 koní a vzhledem k tomu, že řidič nemá prakticky žádnou možnost podřazení, je dobré co nejdříve uhnout z levého pruhu dálnice. Vůz totiž není v ten okamžik schopen jet více jak cca 125 km/h, což je sice blízko dálničními limitu v ČR, ovšem v sousedním Německu byste již měli problém.

Renault Clio E-Tech Hybrid

Jinak je ale pohonné ústrojí nového Clia prakticky bez chyby. Řídící jednotky s energiemi hospodaří samy podle potřeby, a když to jen jde, vůz jede čistě na elektřinu. Zajímavé je však tlačítko EV, které by mělo umožnit jízdu čistě na elektřinu pokaždé, když je v bateriích alespoň 50 % kapacity. Někdy ale jeho aktivace nebyla dovolena, ačkoliv baterie byly nabité do plna a vůz jel sotva 35 km/h. I tak jsme ale za týden ježdění s tímto novým Cliem dosáhli slušné průměrné spotřeby 4,7 litru, přičemž naším hlavním testovacím okruhem bylo město a okresní silnice. Pokud se pak někdo z vás vydá na delší dálniční trasu, při jízdě do rychlosti 120 km/h budete schopni celý úsek ujet v průměru za 6 litrů.

Na prvotinu slušný výsledek

Poměrně dokonalý Renault Clio E-Tech Hybrid sice má své mouchy, ale rozhodně stojí za úvahu. Do budoucna by to ale chtělo zapracovat na pár drobnostech, jako je například ovládání rekuperace skrze volič automatické převodovky, které není úplně citlivé a řidič snadno přeřadí až na neutrál. Určitě bychom také ocenili dodatečné osvětlení písmen voliče automatu, což může přispět k mnohem přehlednější jízdě. Naopak fakt, že vůz při plném využití celkového výkonu spadne do nouzového režimu, se nám popravdě vůbec nelíbí. Stačí totiž delší předjíždění na okresní silnici a z představy, že v půlce manévru auto ohlásí „maximální výkon motoru omezen“, se nám dělá špatně. Výrobce si však určitě dá pro příště více záležet na drobnostech a hybridní Clio časem vylepší.

Ostatně, se zakoupením tohoto úsporného krasavce dostanete kromě bohaté výbavy i osmiletou záruku na baterie (anebo 160 000 km, podle toho, co nastane dříve). Možným problémem může být cena, která se s mnoha příplatky vyšplhá klidně i na 600 tisíc Kč, což byl i náš případ.

renault-clio
Klady
  • bohatá výbava
  • přijatelná spotřeba
  • dostatečný vnitřní prostor
  • odhlučnění motoru
Zápory
  • při maximální zátěži automatické omezení výkonu
  • s volbou hybridní verze výrazně menší kufr
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze