E-tech u základního hybridu bez externího nabíjení se liší menší baterií s nižším napětím. I když elektromotor i spalovací motor jsou stejné v obou variantách, baterie o kapacitě 1,2 kWh není schopná poskytnout tak vysoký výkon. Proto má Clio E-tech Hybrid výkon „pouze“ 140 koní, zatímco plug-in hybridy Renault mají 160 koní. Ani výkon Clia není malý a tomu odpovídá i dynamika, z 0 na 100 km/h se rozjede za 9,9 sekundy. Oficiální spotřeba dle WLTP pak je 4,3 l/100 km.
Technické parametry Renault Clio E-TECH
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 050 × 1 798 × 1 440 mm, 1 313 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 103 (67 + 36) kW, 140 (91 + 49) koní, točivý moment: 349 Nm / 3 200 ot/min |
Baterie | 1,2 kWh |
Nabíjení | |
Spotřeba | Kombinovaná: 4,3 l / 100 km |
Cena od | 593 000 Kč |
Samotné první svezení je pojaté jinak, než je běžné. Nejede každý kam a jak chce, ale vyrážíme ve „vláčku“ za instruktorem, který nám do vysílačky hlásí, co máme zapnout, vypnout nebo nastavit, abychom maximálně využili výhody hybridního systému. Jede se kombinovanou trasou, částečně po okreskách, poté projíždíme Příbramí v hustém odpoledním provozu a následně najíždíme na dálnici. Instruktor se nám snaží ukázat, že úsporná jízda nemusí být pomalá, rozhodně tedy nejedeme pomaleji, než se smí. Pokud to umožňuje dopravní situace.
Renault Clio E-tech Hybrid má unikátní hybridní převodovku
E-tech má unikátní systém, používá šestistupňovou automatickou převodovku se čtyřmi stupni pro spalovací motor a dvěma pro elektromotor. Zpočátku jsem trochu nedůvěřivý, ale během jízdy zjišťuji, že funguje velmi dobře jak z hlediska úspornosti, tak i po stránce dynamiky. I k jejímu vyzkoušení jsou na trase příležitosti, například když za Příbramí najíždíme na silnici číslo 4 s hustým provozem. Tam je dokonce nutné pořádně šlápnout na plyn.
Jízdní režimy hybridního Clia
Zpočátku jedeme na jízdní režim MySense, který je automaticky nastavený po nastartování auta. Vůz v něm velmi dobře vyhodnocuje, kdy chce řidič spíše vyšší výkon a kdy naopak jede úsporněji. Hybridní systém pak buď spojí síly obou pohonů, tedy elektrického i spalovacího, nebo se snaží je efektivně kombinovat. Překvapuje mě, že s lehčí nohou dokáže Clio E-tech hybrid jet na elektrický pohon i rychlostí okolo 90 km/h. Nabíjení baterie pak není jen rekuperací při brždění, ale Clio využívá i toho, že atmosférický motor má vyšší účinnost při jízdě s více otevřenou škrticí klapkou, a tak při jízdě na spalovací motor jede na vyšší výkon a přebytečnou energii ukládá do baterie. Pak může zase vypnout spalovací motor a jet na elektřinu. Ve městě by hybridní Clio mělo ujet okolo dvou kilometrů na elektrický pohon.
Přepínáním na režimy Eco a Sport se pak tyto preference mění na jednu, nebo druhou stranu, například v režimu Sport běží spalovací motor pořád, aby auto bylo připraveno k plnému výkonu. Na režim Eco se naopak snaží více využívat elektrický pohon. Zajímavé je sledovat rozdíl citlivosti plynového pedálu, protože když při konstantní poloze pedálu přepnete z Eco na Sport, auto vyrazí dopředu.
Páka pro volbu směru jízdy pak má dvě možnosti rekuperace: D a B. V obou případech po sundání nohy z plynu vypíná spalovací motor a rekuperuje, ale v režimu B podstatně více. Náš instruktor radí, abychom měli stále aktivovaný režim B a případného plachtění bez rekuperace docílili plynovým pedálem. Mně však vyhovuje režim D, kdy auto rekuperuje méně a pro silnější rekuperační brzdění řadím B. Podle průběžné spotřeby, kterou nám instruktor hlásí do vysílačky, zjišťuji, že můj systém je trochu úspornější. Asi v polovině trasy nám instruktor říká, že můžeme i vyřazovat na N, tedy neutrál, kde není žádná rekuperace. To tedy začínám dělat a ukazuje se to jako nejúspornější, po 30km okruhu mám spotřebu rovné 4 litry na 100 km, tedy o tři desetiny méně než instruktor. Ten se ale musel soustředit na mluvení do vysílačky.
Ostatní aspekty hybridního Clia jsem v takto pojatém testu příliš neprověřil, ale věřím, že na to bude prostor při redakčním testu. Každopádně mě hybridní systém příjemně překvapil a celkově se mi s Cliem jelo příjemně. Jízdní vlastnosti rozhodně nejsou špatné, podvozek jsem v zatáčkách neprověřil úplně na limitu, ale i při svižnějších průjezdech poskytoval dobrou jistotu a špatně nepůsobil ani po stránce komfortu. Takže na test hybridních Renaultů se rozhodně těším.