Otestovali jsme, jakou reálnou spotřebu má Honda CR-V Hybrid 4×4
test

Otestovali jsme, jakou reálnou spotřebu má Honda CR-V Hybrid 4×4

Zaostřeno na spotřebu
16

Aktuální generace Hondy CR-V dostala jako první hybridní pohon. A ne ledajaký, nemá totiž klasickou převodovku a v nižších rychlostech se o pohon kol stará pouze elektromotor, zatímco spalovací motor pohání pouze generátor a přímo se na kola připojí jen ve vyšších rychlostech. Jak to funguje po stránce spotřeby? Na to se podíváme v tomto testu.

Hondu CR-V Hybrid 4×4 už kolega testoval a byl příjemně překvapený prostorností a úsporností. V tomto testu tedy zaostřím na spotřebu, jak je mým zvykem, a podívám se na ni detailněji. Hondu CR-V Hybrid s pohonem předních kol už jsem testu spotřeby podrobil.

Honda CR-V Hybrid 4×4

Technické parametry Honda CR-V Hybrid 4x4

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 600 × 2 117 × 1 679 mm, 1 657 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4
Výkon107 (135) kW, 145 (184) koní, točivý moment: 315 Nm
Nádrž57 l
SpotřebaKombinovaná: 7,1 l / 100 km
Cena od969 900 Kč

Jak si můžete přečíst v katalogu výše, Honda CR-V Hybrid 4×4 má palivovou nádrž o objemu 57 litrů a s kombinovanou spotřebou dle WLTP 7,1 l/100 km by na ni měla teoreticky ujet 802 kilometrů. Cena startuje na 969 900 Kč včetně DPH, ale ve výbavě Executive, ve které byla testovaná verze, se dostanete na milion a 140 tisíc Kč. Jak ale kolega v testu uvedl, jde o opravdu prostorné auto s velmi propracovaným hybridním pohonem.

Palubní počítač Hondy CR-V Hybrid 4×4 ukázal pěknou spotřebu 5,4 l/100 km.

Nedílnou součástí každého testu spotřeby je kombinovaný okruh, kde měřím spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Palubní počítač Hondy CR-V Hybrid 4×4 ukázal pěknou spotřebu 5,4 l/100 km.

Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, vyšla spotřeba na 5,1 l/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici ukázal palubní počítač jen o cca půl litru více, konkrétně 5,7 l/100 km, a při dálniční rychlosti 130 km/h už byl nárůst výraznější, a sice na 7,3 l/100 km, což je vzhledem k vysoké karoserii pochopitelné.

Do nádrže se po testu vešlo 32 litrů, takže reálná spotřeba vyšla na 7 l/100 km.

Za celý test spotřeby jsem ujel 455,4 km, během kterých jsem vyhodnocoval i reálnou spotřebu podle tankování. Šlo o kombinaci města, dálnice i okresek. Ve městě to bylo celkem cca 152 kilometrů a spotřeba tam byla 6,6 l/100 km podle palubního počítače. Zbytek tvořily dálnice a okresky, které v tomto testu převládaly. Do nádrže se po testu vešlo 31,95 litrů, takže reálná spotřeba vyšla na 7 l/100 km.

Režim jízdy Spotřeba Teoretický dojezd
Město (ujeto 151,5 km) 6,61 l/100 km 862 km
Mimo město (90 km/h) 5,1 l/100 km 1 117 km
Rychlostní silnice (110 km/h) 5,7 l/100 km 1 000 km
Dálnice (130 km/h) 7,28 l/100 km 686 km
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače 5,4 l/100 km 1 055 km
Celý test (455,4 km) podle tankování 7,02 l/100 km 712 km

Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o objemu palivové nádrže, který je cca 57 litrů.

Test probíhal na konci zimy v teplotách okolo 10 °C.

Komentář Marka Tomíška:

Hybridní systém v podání Hondy mi určitě dává smysl. Pohon pouze elektromotorem v nižších rychlostech, například při jízdě po městě, je nejefektivnější a dostatečně výkonný elektromotor umožňuje i silnější rekuperaci, což znamená efektivnější využití brzdné energie. Zároveň absence klasické převodovky snižuje hmotnost pohonného systému a zvyšuje spolehlivost, protože odpadá část, která se teoreticky může rozbít. A zejména v městském provozu je převodovka více namáhaná častým řazením.

Pohon zadních kol elektromotorem uloženým vzadu by byl efektivnější.

Když je potřeba dodat energii, používá hybridní systém spalovací motor pouze pro pohon generátoru, takže jej může pustit v režimu nejvyšší účinnosti. To znamená s více otevřenou škrticí klapkou, tedy na vyšší výkon, a přebytečnou energii ukládá do baterie, aby později mohl spalovací motor vypnout a používat jej tak jen po co nejkratší dobu. Nevýhodu u verze 4x4 vidím v tom, že pro pohon zadních kol je použit běžný systém s kardanovou hřídelí, protože pohon zadních kol elektromotorem uloženým vzadu by byl efektivnější.

Honda CR-V Hybrid 4x4
Spotřeba Hondy CR-V Hybrid 4x4 za celý test podle palubního počítače

Pokud jde o hodnoty spotřeby, působí to na mě, že palubní počítač podměřuje, tedy že reálná spotřeba je trochu vyšší. Jednak mi za celý test ukazoval 6,4 l/100 km a podle tankování mi vyšlo rovných 7 litrů, ale zároveň dílčí hodnoty mi vyšly nižší než u teoreticky úspornější verze s pohonem předních kol, přestože reálná spotřeba podle tankování mi u předokolky skutečně vyšla nižší než u této verze 4×4. Musím ale uznat, že vzhledem k velikosti auta není spotřeba 7 litrů na 100 kilometrů špatná a dokonce je reálná spotřeba trochu nižší, než vychází podle cyklu WLTP. Není to zdaleka poprvé, co mi to u Hondy takto vyšlo, takže to určitě není náhoda a znamená to jediné. Honda nestaví auta na nízkou spotřebu v testovacím cyklu, ale primárně na efektivitu v běžném provozu.

Dokázal bych si tento hybridní systém představit i v plug-in hybridní verzi.

Chválím také možnost nastavení intenzity rekuperace pomocí pádel pod volantem, které má Honda CR-V asi jako jediný základní hybrid. Alespoň mě nenapadá, který jiný základní hybrid to má. Napadají mě jen elektromobily a pár plug-in hybridů, které toto řešení používají. Škoda je, že se pomocí tohoto systému nedá nastavit neutrální plachtění s nulovou rekuperací, které by v mnoha případech bylo efektivnější. Celkově je ale hybridní CR-V opravdu povedené auto s jedním z nejpropracovanějších hybridních systémů. A dokázal bych si tento hybridní systém představit i v plug-in hybridní verzi.

Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz

honda-cr-v-hybrid
Klady
  • propracovaný a efektivní hybridní systém
  • reálná spotřeba je nižší než podle cyklu WLTP
  • nízká spotřeba vzhledem k velikosti auta
Zápory
  • pádla pod volantem neumožňují nastavit neutrální plachtění
  • vyšší spotřeba na dálnici
  • pohon všech kol řešený tradičním způsobem
Diskuze ke článku
Filip Es
Filip Es
Nejen že je Honda výrazně větším, těžším a bezpečnějším vozem, ale jezdí na benzín a množství zplodin je oproti staré ovci cca 1%.
Jaja Polda
Jaja Polda
Koupili jsme 1,5T 4x4.Musím říct ,že na rozdíl od hybridu to alespoň jede.Reálná spotřeba je 7 l.Cena o 100 tis.méně.Já Vám nevím....smysl mi to nedává.Je to prostě blbost.Porovnávám stejnou velikost.
Pokud to srovnám s naftou 4X4 s K.Takže v čem je hybrid pozitivní?A s Kodiaqem tak mi to žere 7,5 l.a opravdu to alespoň jede....140 kw.Se 110 kw se dostanete na 6,5 l.a cenou opět o 100 tis.méně.Na emise se zjišťuje,že je nafta dokonce čistší.
Do hybridu rádoby ekologové nezapočítají méně ekologickou výrobu ....v čem je hybrid lepší ?
Honda končí v Evropě s benzíny.....pro Ameriku je výběr dokonce z 11 modelů,a to nepočítám hodně prodejnou Acuru vše v benzínech........Evropa se zabije sama......hybrid by mělo být sprosté slovo.
Jaroslav Lapec
Jaroslav Lapec
Mám 1.5T 4x4 manuál dlouhodobá spotřeba 6,8
Roman Iška
Roman Iška
Takže spotřeba jak 20 let stará Octavia za dvojnásobek ceny a to se vyplatí obzvlášť ekologicky.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze