Honda CR-V
test

Honda CR-V

Hybridní SUV do každé rodiny?

Honda CR-V, která poprvé spatřila světlo světa před dlouhými 25 lety, na test dorazila v nejnovější páté generaci, která na první pohled zaujme baculatým, avšak líbivým designem i bohatou výbavou v interiéru. Jak se osvědčil hybridní pohon s náhonem všech kol a převodovkou se stálým převodovým poměrem?

Hledáte rodinné SUV, které je bezpečné, šetrné k peněžence v městském provozu a přitom inklinujete k japonským vozům? Pak by vaší pozornosti neměla uniknout hybridní Honda CR-V páté generace. Vozidlo, o kterém pravděpodobně neslýcháte tak často jako o SUV od Škody nebo Hyundai, toho má totiž překvapivě mnoho co nabídnout.

Design

Robustní design, kvůli němuž auto působí mírně baculatým dojmem, vás možná neoslní při prohlížení fotografií, ale vězte, že naživo to CR-V sluší mnohem víc. Karoserie zároveň dává jasně najevo svou příslušnost k japonským vozům (třeba při pohledu na záď vozidla). Zaujme také celá řada chromovaných prvků, které vypadají v kombinaci s testovanou barevnou variantou Agate Brown nanejvýš slušivě. Tato barva je i vcelku praktická, neboť auto nevypadalo příliš špinavě ani po několika stovkách najetých kilometrů, takže nemusíte trávit každou chvíli v automyčce. Samozřejmostí jsou pak LED světlomety i mlhovky nebo 18" hliníková kola a decentní spoiler na dveřích kufru, díky kterému má i toto masivní SUV sportovní nádech.

Z praktického hlediska chválím velký úhel otevření zadních dveří, díky čemuž do vozidla pohodlně nastoupí i méně mobilní (starší) osoby. U testované konfigurace nebyly nášlapy, které by zde však podle mě stejně nedávaly příliš velký smysl, neboť u takto vysokého automobilu (necelých 170 centimetrů) nejsou podle mě potřeba a pouze si o ně zašpiníte nohavice.

Zpracování interiéru a infotainment

Po ujetí necelého tisíce kilometrů za volantem Hondy CR-V musím pochválit rovněž pohodlné sedadlo, které má příjemné boční vedení, ale hlavně dobře tvarovanou oblast spodních zad, která je pro mě osobně u některých vozů vcelku problematická. Sedadlo, stejně jako volant, si můžete nastavit dle vašich potřeb, u volantu bych však ocenil možnost si jej ještě trochu více přitáhnout směrem k sobě. I tak jsem si však snadno našel pohodlnou pozici. Tříramenný volant si již po spoustu let zachovává pro Hondu typický design a najdete na něm tlačítka důležitá pro ovládání informačního rozhraní řidiče (displej na místě klasických tachometrů). Ovládání je pohodlné, ale myslím si, že některá jiná vozidla, například Toyota Corolla, jsou na tom ještě o chloupek lépe. Sedmipalcový středový displej by však zasloužil přepracovat. Způsob ovládání i rozvržení jednotlivých obrazovek se mi jeví zbytečně komplikované. Rozhodně bych tedy doporučoval propojení s telefonem skrze Apple CarPlay nebo Android Auto, které vozidlo podporuje skrze kabel.

V čem Honda CR-V exceluje, je konektivita, respektive množství konektorů, které se ve vozidle nachází. Nejenže téměř všude najdete USB-A port (u zadních sedadel dva a v předu několik dalších), ale k dispozici máte také nevšední HDMI. Díky němu můžete posílat obraz na středový displej z jakéhokoliv zařízení (DVD přehrávač, telefon s vhodnou redukcí, notebook). Teoreticky byste si tak k tomuto displeji mohli klidně připojit i herní konzoli. I kvůli této zajímavé funkci bych byl rád, kdyby měla obrazovka větší uhlopříčku a vyplnila poměrně široké „rámečky“ okolo. 7 palců je však stále poměrně běžným standardem, takže to nelze Hondě nijak zvlášť vyčítat.

Ke středovému displeji si můžete pomocí HDMI připojit klidně DVD přehrávač nebo herní konzoli.

V interiéru jsem se cítil já i posádka velmi komfortně, k čemuž přispívalo i velké množství odkládacích a úložných prostorů. Do dveří například pohodlně vložíte dvoulitrovou lahev a ve středovém panelu najdete spoustu odkládacích prostorů pro telefon (k dispozici je i podložka s bezdrátovým nabíjením), na kelímky či jiné drobnosti jako klíče, dokumenty apod. Hodně se mi líbila také schránka na sluneční brýle, která obsahuje praktické zaoblené zrcadlo, díky kterému můžete mít skvělý přehled o tom, co se děje vzadu, aniž byste se museli otáčet. Je to maličkost, avšak velmi užitečná, a to se cení. Zpracování interiéru je příkladné a kdo si potrpí na luxus, může si pořídit i konfiguraci s koženými sedadly. Většina materiálů je však plastová, případně chromovaná a nechybí ani imitace dřeva, která mě osobně nijak neurážela a líbila se mi.

Tím se přesouváme na zadní sedadla s dělením v poměru 60:40, která lze velmi snadno sklopit. Při mé výšce 178 centimetrů jsem neměl problém si „sednout za sebe“ a před nohama jsem měl přitom opravdu mnoho prostoru. Honda CR-V se ostatně dodává i v sedmimístném provedení. Poslední (třetí) řada sedadel bude však vhodná primárně pro děti. Další silnou disciplínou CR-V je úložný prostor, který je opravdu velký a po sklopení sedadel není problém v autě přestěhovat i objemnější nábytek. Chválím také téměř rovnou podlahu i otvor kufru. Díky tomu stačí dostat náklad na úroveň otvoru kufru a poté již jen zasunout dovnitř, neboť se zavazadla nemají o co zadrhnout. Jedná se o velmi praktické řešení, které při stěhování ušetří čas i námahu.

Honda CR-V Hybrid

Jízdní vlastnosti a spotřeba

A jak je na tom Honda CR-V po jízdní stránce? Výrobce spoléhá na technologii inteligentního pohonu s více režimy (i-MMD), kdy spolupracuje 2litrový zážehový motor i-VTEC s Atkinsonovým cyklem o maximálním výkonu 107 kW s elektromotorem (s lithium-iontovým akumulátorem) o výkonu 135 kW. Vozidlo také dokáže jezdit ve zcela elektrickém režimu (takto však maximálně ujede přibližně 2 km), hybridně, kdy zážehový motor dodává energii do generátoru, který ji posílá do elektromotoru, případně klasicky na motorový pohon. Díky hybridnímu pohonu je vozidlo (i přes svou velikost) ideální do městského a příměstského provozu, kdy se projeví hospodárnost pohonu a řidič může počítat se spotřebou do 6 litrů na 100 ujetých kilometrů, což mohu z vlastní zkušenosti potvrdit.

Honda CR-V Hybrid

Zcela jinak je tomu při jízdě po dálnici, kdy jsem se snadno pohyboval okolo spotřeby 11 litrů na 100 km, někdy byla dokonce i o něco výš. Přestože není Honda CR-V žádným závodníkem, dokáže i solidně akcelerovat, což je dostatečné pro komfortní předjíždění na dálnici i ve vyšších rychlostech. V tomto ohledu jsem zaznamenal zajímavý jev, kterého jsem si všiml zejména při akceleraci ve vyšších rychlostech nad 150 km/h, kdy z místa zavazadlového prostoru, pod kterým je uložen lithium-iontový akumulátor, vycházel podivný zvuk při sešlápnutí plynového pedálu. Auto je však poměrně dobře odhlučněné i ve vyšších rychlostech.

Díky hybridnímu pohonu můžete ve městě počítat se spotřebou do 6 litrů na 100 km.

Lepší aerodynamiku vozu zajišťuje například aktivní mřížka chladiče, která ve výchozím stavu udržuje lamely mřížky co nejvíce uzavřené. V případě potřeby je otevře pro lepší proudění vzduchu do prostoru motoru. Kromě samotné karoserie najdeme i kryty pod motorem a sedadly pasažérů, které rovněž přispívají k lepšímu proudění vzduchu. Pokud preferujete mírně svižnější, avšak méně ekonomickou jízdu, můžete aktivovat režim sport, který reakce vozidla zrychlí. Nečekejte ale zázraky. Z jízdních asistentů pochopitelně nechybí hlídání jízdních pruhů, adaptivní tempomat či udržování v jízdním pruhu. K dispozici je rovněž rozpoznávání dopravních značek, podle kterého dokáže CR-V upravit rychlostní limit, či širokoúhlá parkovací kamera pro bezpečnější couvání. Auto sedí na silnici i na nezpevněném terénu jistě a překvapilo mě, jak dobře se dokáže vypořádat s různými nerovnostmi. Díky pohonu všech kol a světlé výšce 192 mm se lze občasně vydat i do méně náročného terénu a v případě potřeby přenést až 60 % točivého momentu na zadní nápravu.

Zhodnocení

Přiznám se, že Honda CR-V předčila má očekávání, co se komfortu interiéru i jízdních vlastností týče. Podle mého názoru se jedná o ideální rodinné auto, do kterého pohodlně dostanete i pětičlennou posádku a ještě vám zůstane dostatek místa pro zavazadla na několikadenní výlet. Silnou stránkou vozu je jízda ve městě, která je s ohledem na velikost vozidla nečekaně ekonomická. Pokud naopak najezdíte většinu kilometrů po dálnici, musíte počítat se značně vyšší spotřebou. Plusové body Hondě CR-V přihrává také vysoká bezpečnost, kde si odnesla z testů EURO NCAP nejvyšší možné hodnocení.

honda-cr-v-hybrid
Klady
  • nízká spotřeba ve městě
  • vysoká bezpečnost
  • komfortní interér
  • nadprůměrná konektorová výbava
  • velký úložný prostor
Zápory
  • vyšší spotřeba na dálnici
  • infotainment by mohl být přehlednější
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze