Lexus NX 300h
test

Lexus NX 300h

Ranní lekce jógy
1

Málokterá automobilka ve mě po testovacím týdnu nechává takový pocit klidu jako Lexus. Speciálně hybridní modely vás absolutně nenutí sportovat (snad až na model LC 500h) a dodávají vám pocit vyrovnanosti, téměř jako po hodině jógy. V posledních letech navíc Lexus přidal design, který je často srovnáván s vesmírnou lodí. Nejprodávanějším modelem značky je aktuálně model NX 300h, který jsme se rozhodli vyzkoušet. Jak spolu funguje výstřední design s konzervativním pohonným ústrojím a podvozkem nastaveným do velké pohody?

Model NX je takovou zlatou střední cestou. Velké RX se nabízí také v sedmimístné verzi a pro většinu zákazníků už je to docela velký „zásek“ do rodinného rozpočtu. Malé UX, které se na svou premiéru teprve chystá, navíc nepokryje potřeby celé rodiny. Prostřední NX za 899 000 Kč se tak na první pohled jeví jako nejlepší volba, navíc jej můžete koupit na operativní leasing.

Vnější design: ostré křivky

Troufalý, šokující, agresivní? Asi bych se nebál použít všechna tato přídavná jména. Zároveň jsem si však na vřetenovitou přední masku s bumerangem v předním světlometu zvykl z ostatních modelů. Mezi crossovery se podobné excesy dobře omlouvají a osobně je mi to mnohem sympatičtější než v případě takového Opelu, kde se automobilka vyloženě bojí, aby něco neudělala špatně. Lexus světla osadil LED technologií a blinkry umí sekvenčně napovídat směr odbočení, což přidává na wow efektu.

Zadní část je pořád silně prokreslena ostrými řezy v karoserii, avšak celkové vzezření je již klidnější než přední část. Na délku modernímu crossoveru naměříte 4 630 mm, na šířku se sklopenými zrcátky 1 845 mm a do výšky 1 645 mm. K tomu vezměte v potaz rozvor 2 660 mm a bude vám jasné, že o malý crossover nejde. Ve srovnání s konkurencí se řadí spíše mezi větší harcovníky. Takové BMW X3 však v poslední generaci hodně povyrostlo – na něj si Lexus rozměry ještě troufnout nemůže.

Technické parametry Lexus NX 300h (2015) AWD F Sport

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 630 × 1 845 × 1 645 mm, 2 395 kg
PohonHybridní (elektřina/nafta), hnaná náprava: 4×4
Výkon197 (155) koní, toč. moment: 210 Nm
Baterie?
Spotřeba?, dojezd: 800 km
Infotainment10,3" nedotykový displej
Cena1 050 000 Kč

Technika a výbava: tichý pohodář

V čím více vozech jsem tento pohon zažil, tím víc se mi líbí. Musíte však od něj očekávat jiné věci než například od BMW a respektovat jeho přístup. Maximální výkon 197 koní nevypadá nějak zle, o výkonu to však není. Vůz kombinuje benzinový 2,5litrový čtyřválec se silou dvojice elektromotorů o výkonu 143 a 68 koní, přičemž slabší z dvojice elektromotorů pohání zadní nápravu.

Hlavním důvodem, proč je auto naladěno „do pohody“, je však převodovka. Jde o elektronicky řízenou převodovku s plynule proměnným převodem známou především pod zkratkou c-CVT. Právě plynulý pohon je dvojsečným mečem: na jedné straně nabízí velmi nízkou spotřebu, na druhé trošku utrápený jízdní projev při dynamičtější jízdě. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,3 sekundy není špatná hodnota, nejvyšší rychlost 180 km/h je dostačující.

Hybridní pohonné ústrojí samozřejmě disponuje baterií, ovšem bez možnosti externího nabíjení. To probíhá pouze za pomoci benzinového motoru nebo rekuperací. To Lexus považuje za výhodu, což je diskutabilní. Diskutabilní však není fakt, že baterie je staršího nikl-metal hydridového typu (Ni-MH) a nabízí jen malou kapacitu. Teoreticky byste však měli dosáhnout spotřeby od 5,5 do 5,9 litru benzinu na každých 100 kilometrů.

Líbilo se nám
  • přitažlivý a originální vzhled
  • roky prověřený hybridní systém
Nelíbilo se nám
  • chybí možnost externího nabíjení
  • malá kapacita baterie