Volvo XC60 T8
test

Volvo XC60 T8

Mladší, přesto vyzrálejší sourozenec

Jenom čtyřválcové motory, nová platforma, která už předem počítala se stavbou elektrifikovaných modelů, Volvo on Call konečně dostupné v České republice a též modelová ofenzíva. Tak by se ve stručnosti dalo shrnout dění okolo automobilky Volvo, minimálně v České republice. Na platformě SPA stojí nejen Volvo XC90 a Volvo XC40, ale mimo jiné i třetí SUV v modelové řadě, tedy Volvo XC60. Jak funguje a jaká je verze T8, tedy ta, kterou si můžete zapojit i do zásuvky?

Vnější design: jeden hezčí sourozenec než druhý

Já na bráchu, brácha na mě. Tak nějak působí design Volva XC60, který se nese v podobném duchu jako jeho starší a větší sourozenec XC90. Jde však o povedený design a podle mého XC90 patří k těm nejpovedenějším SUV modelům na trhu. U XC60 to platí také. Designové stránce prospěl i sportovní nádech díky výbavě R-Design. Kola dělají auto a námi testovaný kus dělala 19palcová kola s pěti dvojitými paprsky. Na tohle auto se zkrátka moc pěkně kouká. Dvé koncovky výfuku a na přídí typický LED světlomet ve tvaru Thorova kladiva se mi opravdu líbí.

Rozměrové je na tom XC60 následovně: 4 688 mm na délku, 1 902 na šířku a 1658 mm na výšku. Není to už taková (v dobrém slova smyslu) stodola jako XC90 a věřte, že je to znát. Na místo si i tak rozhodně stěžovat nebudete, ale o tom až později. Podobně jako XC90 nebo nejmenší XC40, i XC60 stojí na nové platformě SPA. Ta byla už od počátku vyvíjena s tím, že bude sloužit jak spalovacím motorům, tak také elektrifikovaným pohonným jednotkám. Volvo tedy nevzalo starou platformu, na kterou nasazuje elektrifikaci, ale šlo opačnou cestou.

Technické parametry Volvo XC60 (2017) T8

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 688 × 1 902 × 1 658 mm, 2 118 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4
Výkon + 65407 (320 + 87) koní, točivý moment: 400 Nm
Baterie10,4 kWh
Nabíjeníkonektory: Mennekes
Spotřeba?
Cena od1 784 900 Kč

Technika a výbava: v jednoduchosti je síla, u T8 to platí dvojnásob

V testu Volva XC40 jsem psal o tom, že Volvo je do jisté míry jako Apple. Tehdy jsem to psal v souvislosti s infotainmentem, ale nyní si říkám, že je to podobné i s motory. Jednoduchost. Volvo šlo na tuhle cestu a ať už přemýšlíte nad XC90, XC60 nebo snad XC40, všude máte na výběr naftový, benzinový a plug-in hybridní pohon. My jsme měli k dispozici XC90 T8, tedy plug-in hybridní verzi, která vychází z motoru T6, tedy dvoulitrového benzinové čtyřválce. Ten je „nadopován“ jak kompresorem, tak turbodmychadlem. A aby toho nebylo málo, tak své přidá i elektromotor, který kompletně pohání zadní nápravu.

Vpředu je ještě generátor, který pro změnu ukládá energii do baterie mezi nápravami. Volvo XC60 T8 je čtyřkolka, ale při normálním ježdění se pohánějí jen kola přední. V případě potřeby jde až polovina z kombinovaného výkonu 407 koní na zadní nápravu.

Jak jsem již nastínil, testovaný kus měl výbavu R-Design. Už v základu toho dostanete hodně, ale připlácet je pořád za co. Například vzduchové odpružení vyjde na 62 800 Kč, head-up displej na 33 000 Kč a za paket IntelliSafe, který se stará o vaší bezpečnost, dáte 45 500 Kč, ale jde o sakra dobře utracené peníze.

Interiér: minimalismus

Všechna nedůležitá tlačítka přenesu do infotainmentu –moderní cesta, kudy šlo i Volvo. A rozhodně to interiéru prospělo. Pokud nesnášíte dotykové displeje, pak budete mít asi brzy problém. Sednete si, interiér je dobře zpracovaný a ačkoli je pro někoho možná až nudný, já se v interiérech Volva cítím dobře. Přijde mi všechno tak nějak po ruce. Ostatně velkou většinu věcí za jízdy provedu pomocí multifunkčního volantu.

Kožená sedadla nejen skvěle vypadají, ale jsou i pohodlná. Pozici za volantem jsem si našel hned a pro jistotu si ji uložil i do obou pamětí, které mate k dispozici. Na zadních sedačkách je místa tak akorát. Rozhodně bych neřekl, že zde bude někdo trpět. Jediné, co se mi nelíbí, je volič převodovky. Raději bych ho měl potažený kůži. To že svítí je spíše jen na efekt.

Chytré systémy a funkce: bezpečnost na prvním místě

Největší novinkou je jednoznačné Volvo on Call. Tomu jsme věnovali kompletní samostatný článek, takže více informací se dozvíte tam. Co se týká dalších systémů, pak by stačilo napsat IntelliSafe. Jenže asi ne každý z vás ví, co všechno tenhle paket zahrnuje, avšak stačí říct, že prakticky vše, co se stará o to, abyste pokud možno neměli žádnou nehodu, popřípadě se minimalizovaly následky nehody. Do systému balíčku s názvem IntelliSafe konkrétně patří:

  • Hlídání jízdního pruhu
  • Semi-autonomní řízení
  • Hlídání mrtvého úhlu
  • Nouzové brzdění
  • Detekce chodců, cyklistů, zvířat i jiných vozů
  • Systém proti neúmyslnému sjetí z vozovky
  • Systém varování na kolmý směr (hodí se při vyparkovávání)
  • 360stupňová kamera
  • Systém detekující dopravní značení

Jízdní vlastnosti: o krok dále

XC60 na mě udělal o něco lepší dojem než jeho starší sourozenec. Mám z něj takový více dotažený pocit. XC60 je menší i lehčí a po jízdní stránce je to znát. Umí být rychlé, pohodlné i praktické. Volvo si poradilo i s podvozkem. Ono mít kombinovaný výkon přes 400 koní už potřebuje nějakou tu pomocnou ruku. A vzduchový podvozek v našem případe rozhodně nezklamal.

Možná se mi XC60ka líbí více, protože není jednoduše řečeno tak nafouknutá. Nenaložíte do ní tolik věcí, ale pořád hodně. Přeci jen vyladit menší auto je vždycky jednodušší, než se prát s fyzikou u toho velkého. Kdybych měl být v dealerství a ukázat na jeden jediný model, nemusíte se mě ptát dvakrát, který to bude.

Zrychlení se nezdá být tak brutální, ale je to jen iluze.

To i přesto, že nástup výkonu je takový… jiný. Nejde o tak razantní posazení do sedačky, kdy cítíte, jak pracuje osm válců, motor točí až do nesmyslných otáček a vy se nemůžete nadechnout. Ne, tady je to jiné. Rychlost, s jakou XC60 zrychluje, moc necítíte. Zrychlení je jemnější, ne tak brutální, ale stačí se podívat na čísla ukazující rychlost a zjistíte, že je to jen iluze.

Spotřeba a dojezd: nebe a dudy

Spotřeba je vždycky velké téma, které lze rozdělit na dvě podkapitoly. Ta první odpovídá situaci, kdy mydlíte dálnici, baterii nemáte nabitou a rychlostní limit vám moc nic neříká. Pak půjdete přes sedm litrů jako nic. Když naopak zvolníte, tak se dá jezdit i pod litrů sedm.

Druhá situace počítá s tím, že nabíjíte. Velmi těžko se pak popisuje, za kolik vlastně jezdíte. Každopádně na baterii urazíte okolo 35 kilometrů. Ani potom ale energie baterii o kapacitě 10,4 kWh nedošla. Dokážete si představit, že šlápnete na plyn a najednou máte o nemalý výkon méně? To nejde ani z bezpečnostních důvodů, na kterých si Volvo zakládá. Jednoduše řečeno vždycky v baterii nějaká energie zůstává. Konkrétně kapacita neklesne pod 30 procent a zároveň se nenabije na více než 95 procent kvůli přebíjení. I když auto hlásí, že baterie nemá energii, tak ve skutečnosti energii má. Ta vám pomáhá nejen při rozjezdech, což tlačí spotřebu dolů.

Abych to shrnul, tak jezdit s autem, která má přes 400 koní, za sedm litrů, je super. I litr až dva navíc bych mu asi odpustil. Stačí auto párkrát nabít a rázem jdete s náklady dolů. Zaleží jen na vašem přístupu.

Galerie

Zhodnocení: vyspělejší sourozenec

Menší, lehčí a svižnější – tak bych XC60 charakterizoval. Nechci tím říci, že XC90 je špatná auto, ale spíše poukázat na to, že se Volvo poučilo a podle mého postavilo dospělejší auto. XC60ka umí být ve variantě T8 rychlá, ale i úsporná. Umí vás povozit takříkajíc na pohodu, ale své si odvede i při ostřejší jízdě. Po rodinné stránce vás též nezklame a bude se vám s ní lépe parkovat. Kdybych byl postavený před otázku, zda XC90, anebo XC60, neváhal bych.

volvo-xc60-2017
Klady
  • dostupnost Volvo on Call
  • spotřeba
  • design
Zápory
  • ne tolik charizmatický pohon
  • cena
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze