Volvo XC40
test

Volvo XC40

Zaostřeno na technologie
1
  • Nejmenší z rodiny SUV s logem Volvo na masce chladiče stojí taktéž na nové platformě SPA
  • Volvo XC40 si odneslo prvenství v anketě Cars of the Year
  • Design vznikal na zcela čistém papíře, ačkoli jistou podobu SUV modely od Volva mají
  • V interiéru potěší nepřeberné množství odkládacích schránek
  • Prakticky vše, co můžete mít v XC90, si lze objednat i do nejmenší varianty

Elon Musk bývá často srovnáván se Stevem Jobsem a například taková společnost Xiaomi je považována za čínský Apple. Možná si říkáte, proč do testu Volva XC40 motám Apple a jiné společnosti. Je to jednoduché – Volvo se dá v určitém pohledu také za Apple považovat. Na následujících řádcích vám vysvětlím proč.

Exteriér: z čistého listu

I Volvo XC40, nejmenší z řady SUV švédské automobilky, stojí na platformě SPA, ačkoli nenavazuje na designový směr větších sourozenců jako XC60 nebo XC90. Naopak. Vypadá to, že designéři dostali naprosto čistý papír a museli navrhovat od základu. Na první pohled poznáte, že jde o Volvo. Typická Thorova kladiva ve světlometech zůstala, podobně jako maska, samozřejmě i s logem. XC40 je však zcela jinak „řezaná“. Designově míří spíše na mladší zákazníky, popřípadě na ty, kteří se chtějí při výběru auta pořádně vyřádit. Asi bych neměl vynechat informaci, že Volvo XC40 se stalo vítězem v anketě Cars of the Year.

Volvo XC40 je takové stylové švédské balení na čtyřech kolech. Však se také toto malé SUV či chcete-li městský crossover představilo v Miláně na Fashion Weeku. I to mluví o tom, jak ke svému nejnovějšímu modelu lidé z Volva přistupují. Ať se vám designově líbí nebo ne, je originální. Námi testovaný světle modrý lak v kombinaci s SPZkou na přání velmi přitahoval pohledy okolí, především žen.

Volvo XC40 se stalo vítězem v anketě Cars of the Year.

K dispozici je celá řada laků, které můžete zkombinovat se střechou v bílém podání, tak jako to měl náš testovaný kus. Pánové, tady si vaše drahé polovičky vyhrají. Standardně stojí XC40 na 18palcových kolech, ale na výběr jsou i jednadvacítky o rozměrech 245/40. Vyhrát si lze i s interiérem, kde je na výběr mimo jiné i červená kůže. Ta může vypadat opravdu hezky.

Interiér: Jak se řekne švédsky „simply clever“?

Jakmile jsem se posadil do interiéru, hned mi vyskočila myšlenka o výše zmíněné společnosti Apple. Proč? Ať si sednete do XC90, XC60 nebo XC40, je interiér prakticky stejný a to nejdůležitější funguje všude stejně, displej před volantem i systém infotainmentu. O tom ale až později.

Interiér je opravdu hezký, dobře zpracovaný a potěší všechny, co pořád mají problém s odkládáním věcí. Začnu u dveří, kde se „kapsa“ táhne po celé délce. S prominutím sem naházíte spoustu věcí. Pod středovým panelem je další plocha, kde si i bezdrátově nabijete váš telefon. Samozřejmé jsou držáky na nápoje a místo pod loketní opěrkou, kam dáte i krabičku papírových kapesníků. Mezi nimi je pak jakýsi odpadkový koš. Takové švédsky pojaté Simply Clever, které podtrhuje i háček na kastlíku. Nějaký ten menší nákup či decentní kabelku unese.

Místa pro posádku je tak akorát. Na zadních sedačkách nás to rozhodně nezklamalo a i na předních si rychle najdete své místo. Už při testu Volva V90 jsem psal, že interiér mi přijde jako oáza klidu. Podobný pocit jsem měl i v tomto menším sourozenci. V klidu a pohodlně se přesunout, užívat si hudbu přes 13 reproduktorů od Harman Kardon, zahřát si sedačku, popřípadě i volant – jo, tohle mi k Volvu prostě sedí.

Technologie: Po vzoru Applu?

Teď už to pojďme rozseknout. Stejný displej před volantem řidiče i systém infotainmentu – důvod, proč jsem si říkal, že Volvo je tak trošku Apple. U něho také můžete mít vždy jiný model telefonu, ale systém je vždy prakticky stejný. Vidím v tom velkou výhodu pro zákazníky, kteří chtějí mít třeba XC90 doma pro sebe a XC40 pro svoji ženu. Z praxe vím, že učit lidi něco nového je těžké a ne každý na to má chuť a čas. A co víc, ke všem modelům si můžete zaplatit i Volvo on Call, kterému jsme se nedávno podrobně věnovali.

Infotainment systém Sensus se inspiroval u americké společnosti s nakousnutým jablkem ve znaku a Volvo se to nebojí přiznat. A proč by ne, když to celé funguje dobře. Systém je rozdělený na tři obrazovky, mezi nimiž přesouváte podobně jako plochy na vašem iPadu. Ta prostřední je domovská obrazovka, kde najdete navigaci, rádio nebo informace o jízdě. Ta více vlevo slouží pro ovládání všech systémů v autě. Vypnete tam například Start/Stop a další systémy. Zábavě pak patří pravá plocha. Už ve Volvu XC90, kde jsme si systém proklepli opravdu podrobně, se nám líbil. Ani tady nemáme připomínek. Vše funguje rychle, dobře a samozřejmě si můžete systém připojit i na internet. Online mapové podklady nebo Spotify vám pak budou příjemným doprovodem na cestách.

Před volantem najdete displej, který zobrazuje dva budíky a v případě zapnuté navigace mapu mezi nimi. Podívat se můžete i na informace o spotřebě, přelaďovat rádiové stanice či zapnout adaptivní tempomat. Škoda že displej nejde více customizovat. Například bych uvítal zmenšení budíků a raději měl více prostoru pro navigaci.

Bezpečnost: když si na něčem zakládáte

V testovacím modelu byl systém IntelliSafe Pro za 42 500 Kč. Ten zahrnuje nejenom adaptivní tempomat, ale také semi-autonomní systém Pro Pilot. Ten funguje od rozjetí až do 130 km/h. Vaší povinností je držet volant a vše kontrolovat. Dálnici, až na zúžené pruhy, však zvládá velmi dobře. Oceníte ho však i v dopravních zácpách.

Volvo XC40

Zabránění nebo zmírnění kolize je jeden z mnoha systémů, které i XC40 nabízí. Za týden testování se nám častokrát stalo, že nám auto „ťuklo“ do brzy, když jsme předjížděli cyklistu nebo auto, které stálo napůl na chodníku. Nešlo o nic drastického, ale systém vyhodnotil, že by bylo dobré mě upozornit, že se něco děje. V případě, že před překážkou nereagujete a rozdíl rychlostí je do 60 km/h, Volvo by mělo zvládnout i zastavit. Každopádně pokud vás napadá otázka, zda jsme to testovali, tak vás zklamu. Příjemné je i upozornění na projíždějící auto v kolmém směru.

Častým důvodem dopravních nehod je sjetí z vozovky, čemuž se snaží Volvo předejít. Jakmile auto vyhodnotí, že se blížíte až moc blízko krajnice, automaticky strhává volant a vrací vás zpět. Každopádně řidič má zde hlavní slovo a pokud potřebujete mimo cestu jet, tak volant jednoduše „přeperete“. Podobné je to i s vybočením do protisměru, kde by hrozila srážka s protijedoucím vozidlem. Ve chvíli, kdy k nějaké nehodě dojde, auto ihned začne brzdit, aby se minimalizovala pravděpodobnost další srážky, ať už s jiným vozem, nebo třeba chodcem.

Nechybí ani věci jako hlídání jízdního pruhu nebo parkovací asistent. Ten se může hodit, i když díky přítomnosti 360stupňové parkovací kamery je vše o poznání jednodušší.

Jízdní vlastnosti: nemá se za co stydět

Sedí se výše, což velká část zákazníků jistě ocení. Díky tomu je i dobrý výhled z auta. Příjemné jsou sedačky, podobně jako multifunkční volant. Nikde vás nic neruší. Volvo své showroomy předělává do příjemného švédského stylu, ale i v interiérech u jednotlivých modelů se cítím velmi dobře.

K dispozici jsme měli variantu D4, tedy dvoulitrovou čtyřválcovou naftu o obsahu 2 litrů. Výkon 190 koní na pohotovostní hmotnost 1,7 tuny je dostatečný. Samozřejmostí je pohon všech kol. Moc se mi líbily výborně dávkovatelné a hlavně velmi účinné brzdy. I podvozek fungoval výborně. Při ostřejší jízdě je znát nedotáčivost, která vás tak trošku plácne přes prsty, protože s Volvem, a to ani s V90 T6 o výkonu 320 koní, mě nebavilo jezdit sportovně .

Teritorium XC40 bude převážně město, ale ani dálnice mu není cizí. My jsme nejmenší SUV od Volva většinu času trápili právě na dálnici, sem tam v nějakém tom městě či pražském provozu. Výsledná spotřeba činila 6,5 litrů.

Zhodnocení: svěží vítr v segmentu

XC40 představuje svěží vítr v segmentu malých městských SUV, ne však úplně levných. Vysolíte za něj na stůl minimálně 745 000 Kč. Testovaná varianta byla ve výbavě Momentum, s cenovkou jsme se tak dostali až za hranici 1,4 milionu korun, tedy do teritoria BMW X3 či Audi Q3. U Volva oceňuji, že nekouká vpravo ani vlevo a jde si svojí vlastní cestou. Má svůj styl, kouzlo i charizma. A já si myslím, že minimálně co se XC40 týká, tak i spoustu zákazníků.

Technické parametry Volvo XC40 D4

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 1 652 × 1 863 × 1 652 mm, 1 733 kg
PohonNafta, hnaná náprava: 4×4
Výkon140 kW, 190 koní, točivý moment: 400 Nm / 4 000 ot/min
Nádrž54 l
SpotřebaKombinovaná: 5 l / 100 km
Cena od815 000 Kč
Diskuze ke článku
Fany
Auto se mi moc libi, chci ho koupit, chybi mi ale jen
tech par poslednich drobnych, z jara by to mohlo vyjit.
ahoj F.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze