Už o Volvu XC90 jsem řekl, že jde o nejhezčí auto v segmentu, a nebojím se to říci ani o modelu V90. A je úplně jedno, zda preferujete klasickou V90, nebo dáte přednost V90 Cross Country. Obě varianty patří společně s XC90 a Opelem Insignií dle mého mezi designově nejpovedenější auta na trhu. Jenže jenom design neprodává. Dost často to jsou technologie, vymoženosti a také jízdní vlastnosti, které nakonec mají to hlavní slovo v rozhodování. Obstojí Volvo V90?
Design: nejen švédský skvost
Skvost, krása, elegán. Tato slova mě napadají, když se na Volvo V90 koukám. Osobně se mi daleko více líbí ve světlejší, stříbrné barvě, ale proti gustu... Zapomněl bych na slovo hrdost. Ačkoli Volvo už dávno není ve švédských rukách, Skandinávii zde stále výrazně cítíte: ve světlometech Thórovo kladivo nebo malé vlaječky Švédska na předních sedadlech. Variantě Cross Country nechybí oplastování a vyšší podvozek. Na zádi nechybí dvojice koncovek výfuku, která má sice dneska kde kdo, jenže varianta T6, kterou jsme měli k dispozici, si je oproti jiným zaslouží – výkon 320 koní není málo.
Volvo V90, ať už ve verzi klasické nebo v provedení Cross Country, má bezesporu charizma. Charizma, které mu nevezmete. Volvo jde vlastní cestou, která mu je často vytýkána, ale i díky tomu automobilka v mnohých vzbuzuje velké sympatie.
Infotainment: prostě svůj
Zapomeňte na tlačítka a rovnou vytaste hadřík od vašich slunečních brýlí. Trend, který jen tak nezmizí, se objevuje i ve Volvu V90. To totiž ukrývá lotra zvaného lapač otisků prstů. 9palcovému dotykovému displeji, na kterém jinak běží rychlé, sympatické a snadno čitelné rozhraní s názvem Sensus, jsme se podrobně věnovali ve Volvu XC90. Jenže postupem času dorazilo hned několik aktualizací.
Zapomeňte na tlačítka a rovnou vytaste hadřík od vašich slunečních brýlí.
Mezi ty nejdůležitější se řadí hardwarová připravenost na službu Volvo on Call – tuto výsadu má celá modelová řada pro rok 2018. Volvo nicméně stále nepřikročilo k plnému spuštění, kterého bychom se měli dočkat nejpozději v létě roku 2018. Jakmile se Volvo on Call spustí i v České republice, budete moci přes aplikaci dělat následující:
- dát přístup aplikaci do vašeho kalendáře a nechat aplikaci posílat informace o adrese další schůzky rovnou do vozu
- získat podrobné informace o spotřebě paliva, ujeté vzdálenosti, dobách jízdy a místech, kde jste jezdili
- nechat si vyexportovat knihu jízd do Excelu
- zjistit, kde je auto zaparkované, nebo aktivovat klakson či světelnou signalizaci, abyste auto lépe našli
- na dálku nastartovat motor nebo aktivovat nezávislé topení
Jde vesměs o věci, které například BMW už nabízí, ale jistě je pro Volvo dobrá zpráva, že tuto službu bude moci nabídnout i svým zákazníkům v České republice. Co se infotainmentu týká, tak chválíme přítomnost aplikací jako Spotify či podporu CarPlay.
Displej se nachází i před řidičem. Má 8 palců a nenabízí mnoho možností přizpůsobení. Dle jízdního režimu se zejména mění design budíků. Jistě by se však displeje dalo využít daleko lépe.
Technologie: masáží v koncertní síni to nekončí
Masážní sedadla vám dnes nabídne prakticky každá automobilka, minimálně ve svých vlajkových modelech. Jenže není masážní sedačka jako masážní sedačka. Pár jsem jich už za svůj život zažil a ta ve Volvu funguje nejlépe. Jednotlivé body, které se nafukují a mačkají záda, se projevují velmi výrazně: “Kdepak, Maruška už tady nedělá, novým masérem je tady Pepa.” O audio se ve Volvu stará Bowers & Wilkins. “Je libo koncertní síň nebo snad raději nějaké disco?” jako by se vás ptalo před jízdou – obojí zvládá více než dobře.
Věděli jste, že už v roce 1959 dalo Volvo světu tříbodový bezpečností pás?
Volvo si vždycky zakládalo i na bezpečnostních asistentech. Věděli jste, že už v roce 1959 dalo světu tříbodový bezpečností pás? Všechny bezpečnostní prvky Volvo zahrnuje do slova IntelliSafe. Srdcem všeho je City Safe, tedy nouzové brzdění před překážkou. Systém zvládne identifikovat cyklisty, chodce či zvířata i v noci. V kolonách zase oceníte Pilot Assist II. Do 60 km/h se o vás a vaše auto postará, aniž by vás vyhodil ze sedadla řidiče. A můžeme pokračovat. Ve vašem švédském království můžete mít i hlídání mrtvého úhlu i jízdního pruhu, adaptivní tempomat či parkovacího asistenta.
Interiér: oáza klidu
Tady se budete cítit jako doma. Minimalistický, jednoduše poskládaný interiér vypadá výborně. Vše se nastavuje na dotykovém displeji s výjimkou pár tlačítek pod ním. Svoje hýždě svěříte koženým sedadlům, která můžete mít jak ventilovaná, tak vyhřívána. Vyhřívaný je i volant, což se v zimních měsících hodí.
Hnědá kůže v kombinaci s černou palubní deskou vypadá moc hezky. Neměla by být ani tak náchylná na chytání odstínu džínoviny jako čistě bílá kůže. Neznám lepší způsob, jak V90 složit poklonu: opravdu v žádném autě jsem si neodpočinul tolik jako tady. Už jen posazení za volant vám dá jasně na vědomí, že čas na songy od Nirvany bude až někdy jindy, stejně jako na divoké cestování.
Jízdní vlastnosti: stačí se uklidnit
Volvo se kompletně zbavilo velkých motorů, a tak si od něj pořídíte vůz s maximálně dvoulitrovým čtyřválcem. Ať už jde o Volvo XC90 nebo právě V90, vždycky je k mání maximálně čtyřválec. Ten může spalovat naftu (D5) či benzin (T5 a T6) nebo mít plug-in hybridní pohon (T8).
Rozměry (d / š / v) | Rozvor | Pohotovostní hmotnost |
---|---|---|
4 936 / 1 879 / 1 475 mm | 2 941 mm | 1 826 kg |
Byl by zde lepší šestiválec? Pokud máte rádi Apple, tak iPhone 7 by jistě byl lepší než iPhone 5. Na stole bude vypadat lépe a bude jistě i rychlejší. Starší model 5 ale vše zvládne také, jen ne tak dobře. Podobné je to i zde. Náš čtyřválec měl 320 koní, které posílal přes osmistupňový automat Geartronic na všechna kola. Doveze vás všude a nemáte problém předjet, ale chybí mu charizma a zvuk, který by šestiválec měl. Je to holý fakt a u Volva si na jejich absenci musíme zvyknout.
T6ka mě překvapila tím, že při sportovním režimu má tendence střílet do výfuku, což bych od Volva nečekal. Výkonu máte na rozdávání, ale i tak V90 představuje spíše poklidného manažerského společníka. Osobně bych V90 nazval jako oázu klidu. Dobré vědět, že když chcete, tak výkon máte k dispozici, ale nikterak vás to neláká dupat na plyn. Když už se hecnete, krotit v zatáčce 1,8 tuny není dvakrát velká sranda. Přednosti Volva V90 jsou trošku jinde.
A pokud bych se měl ještě jednou vrátit k šestiválci, jistě by neměl ani vyšší spotřebu. Čtyřválec standardně jezdil za 9 až 10 litrů, což není málo. I tak se nám Volvo V90 líbilo. Jde svojí cestou, na kterou vás rádo vezme sebou. Co proto musíte udělat? Připravit si minimálně 1 617 800 Kč, na kterých verze V90 T6 Cross Country startuje.