Když Audi uvedlo před 4 lety na trh původní e-tron, zaujal nejen virtuálními zrcátky a dalšími technologiemi, ale oproti konkurenci i ultimátně rychlým nabíjením. Maximální výkon 150 kW dosahoval prakticky vždy, ať byla zima nebo teplo, od nuly až do 80 % a nabíjecí křivku měl neobvykle plochou. Doteď jde o elektromobil s jedním z nejrychlejších nabíjení na trhu a je vidět, jak moc Audi tehdy předběhlo konkurenci. A s baterií tato nabíjecí křivka očividně nic moc nedělá, o čemž jsem se nedávno přesvědčil při měření degradace baterie u mého Audi e-tron po 80 tisících kilometrech.
Audi Q8 e-tron Sportback 55
Rozměry | 4 915 × 1 937 × 1 619 mm, 2 555 kg |
---|---|
Výkon | 300 kW |
Baterie | 114 kWh, CCS Combo, Mennekes |
Dojezd | 600 km (WLTP) |
Test nabíjení Audi e-tron po 32 tisících kilometrech
Jedním z hlavních taháků nyní faceliftovaného Audi Q8 e-tron je výrazně větší baterie s využitelnou kapacitu 106 kWh. Technika je stejná jako u verze SUV, kterou jsme již v nabíjení otestovali. Díky větší baterii zvýšilo Audi nabíjecí výkon až na 170 kW. To je v dnešní době výrazně méně, než nabízí 400V konkurence od Mercedesu nebo BMW, která má špičku ve 200 kW, nebo od Tesly s 250 kW. Nicméně pokud Audi zachovalo ultimátní nabíjecí křivku, vůbec by nižší špičkový nabíjecí výkon nevadil. Jak si tedy vylepšený Q8 e-tron vede? Pojďme to zjistit.
Audi Q8 Sportback e-tron – test nabíjení
Zatímco Q8 e-tron jsme nabíjeli za chladnějších podmínek, v případě Q8 e-tron Sportback už teploty dosahovaly 15 stupňů Celsia. Auto jsme opět nabíjeli na nabíjecí stanici Ionity, kam jsme dorazili s 8 % nabití po předchozí bezmála 400 kilometrů dlouhé non-stop jízdě po dálnici.
Audi zahájilo výkonem 128 kW, což je prakticky stejně jako v případě Q8 e-tron, které jsme ale nabíjeli při teplotě jen mírně nad nulou. Je tedy vidět, že chladné počasí nemělo na rychlost nabíjení vliv. Už po 11 minutách při 35 % překonává nový Q8 Sportback 150 kW, což bylo maximum původního e-tronu, a stoupá na 155 kW. Nový Q8 e-tron si bere, stejně jako původní e-tron, z nabíječky zhruba 350 A, ale těží z relativně vysokého napětí, kdy i skoro úplně vybité auto má necelých 400 V. Nejvyšší odběr 393 A měl e-tron kolem 50 %, kdy výkon vystoupal na 171 kW.
Hodnoty 50 % pak dosahujeme za 17 minut, což je o minutu rychleji než v případě nabíjení SUV verze Q8 e-tron. To není vůbec špatná hodnota, i když například Mercedes EQS SUV se stejně velkou baterií se na tuto hodnotu dostane už za 16 minut, BMW i7 pak za 14 minut. Tesla Model S Plaid pak všechny deklasuje nabitím do 50 % za 11 minut, nicméně Tesla má menší baterii a pokud bychom porovnávali, za jak dlouho doplní stejné množství energie jako Audi (46 kWh), tak se dostaneme na 15 minut.
Kde však Q8 e-tron Sportback přebírá vládu, je další nabíjení. Zatímco prakticky všechna ostatní auta mají nabíjecí křivku typicky postavenou tak, že maximálního výkonu dosahují při nízkém stavu nabití a kolem 40 až 50 % výkon padá, Q8 e-tron to má přesně naopak. A po vzoru původního e-tronu výkon stoupá dál i po 50 %. A skutečně, maximálního výkonu 171 kW dosahujeme při 55 %, tedy v úrovni nabití, kdy ostatní uvedená auta už mají výkon nižší. Audi pak pokračuje dál a i když nabíjecí výkon trochu snižuje, v 70 % má pořád 150 kW, což je mezi 400V elektromobily skutečně unikátní.
Z 10 % do | Délka nabíjení | Nabíjecí výkon (kW) | Dálniční dojezd při naměřené spotřebě 23,8 kWh/100 km |
---|---|---|---|
20 % | 5 minut | 136 | 89 km |
30 % | 9 minut | 144 | 133 km |
40 % | 13 minut | 164 | 178 km |
50 % | 17 minut | 169 | 223 km |
55 % | 19 minut | 171 | 245 km |
60 % | 20 minut | 163 | 267 km |
70 % | 25 minut | 150 | 312 km |
80 % | 30minut | 107 | 356 km |
85 % | 34 minut | 84 | 378 km |
90 % | 39 minut | 60 | 401 km |
95 % | 46 minut | 37 | 423 km |
99 % | 57 minut | 15 | 440 km |
Hodnoty 80 % s výkonem 107 kW dosahujeme za 33 minut a za tuto dobu Audi doplnilo 80 kWh energie. Časově Audi trvalo doplnit toto množství energie jen o minutu pomaleji než vlajkovému Mercedesu EQS SUV, zcela stejně dlouho jako u BMW i7 a mnohem rychleji než Tesle Model S. Nabití na 80 % pak Audi Q8 e-tron Sportback stačí pro ujetí 356 kilometrů na dálnici nebo zhruba 450 kilometrů mimo dálnice.
Závěr nabíjení není u Q8 e-tron Sportback tak rychlý jako u původního e-tronu, který ještě v 90 % bral 80 kW a nabíjení ve 100 % končil výkonem 54 kW. Audi zřejmě předpokládá, že díky mnohem delšímu dojezdu nebude mít tolik lidí potřebu nabíjet nad 80 % a nabíjecí křivka je nyní v závěru mnohem podobnější konkurenci. Nicméně i tak patří Q8 e-tron Sportback k nejlepším elektromobilům v nabíjení nad 80 %. V 85 % totiž „tahá“ ještě 84 kW a až u 90 % hodnota padá na 60 kW. Do 95 % pak ještě disponuje slušným výkonem 37 kW, dál se ale Q8 e-tron na rychlonabíječce nevyplatí nabíjet, protože výkon padá a z 95 do 100 % trvá nabíjení ještě dalších 11 minut.
Stále mezi nejlepšími
Audi splnilo domácí úkol a nabíjení mnohem větší baterie je srovnatelné s nejlepší 400V konkurencí. Je škoda, že v rámci updatu nebyl přidán předehřev baterie, který by pomohl dostat se i v úvodu hned na vysoký výkon, nicméně z našich testů je vidět, že rozdíl v nabíjení za tepla a v zimě je minimální a auto se začíná v obou případech nabíjet výkonem kolem 130 kW. Q8 e-tron by pak také slušel peak v 200 kW jako konkurenci. Nicméně, jak je vidět, celková charakteristika nabíjecí křivky je důležitější než maximální výkon a díky špičkově rychlému nabíjení nad 50 %, ve kterém Audi konkurenci deklasuje, nakonec cenné minutky ztracené v úvodu dohání. Nabíjecí křivka tak sice není tak ultimátně plochá jako u původního e-tronu, ale stále dostatečně dobrá a nad 50 % velmi unikátní.
Q8 e-tron Sportback si zároveň zachovává elegantní a zároveň praktický elektricky otvírací kryt nabíjecího konektoru, což nemá ani většina mnohem dražších aut. Zároveň můžete mít i druhý nabíjecí konektor (pouze AC) z pravé strany auta, což je velmi praktické například při parkování u nabíjecích sloupků na ulici či v obchodních centrech, kdy nemusíte řešit, z které strany k nabíječce zajet. V základu Q8 e-tron nabídne 11kW palubní nabíječku, za příplatek si ale můžete pořídit 22kW.
Foto: Martin Pultzner, fDrive.cz