Citroën C5 X lze těžko zařadit do nějaké kategorie, protože je to typický crossover, který má prvky hned ze tří kategorií. Jde o křížence liftbacku a kombíku, který má i prvky SUV v podobě zvýšené světlé výšky a oplastovaných blatníků. Proto k původnímu označení C5, které patřilo sedanu/liftbacku nebo kombíku, přibylo písmenko X. V obecném testu jej kolega nazval francouzskou prémií v plné síle a nyní se podíváme na spotřebu benzínu i elektřiny u plug-in hybridní verze.
Technické parametry Citroën C5 X PHEV
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 805 × 1 859 × 1 485 mm, 1 722 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 165 (132 + 81) kW, 224 (180 + 110) koní, točivý moment: 360 Nm |
Baterie | 12,4 kWh |
Nabíjení | palubní: 7,4 kW, konektory: Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 1,2 l / 100 km |
Cena od | 1 190 000 Kč |
Jak se můžete podívat výše v katalogu, Citroën C5 X PHEV má kombinovanou spotřebu dle WLTP 1,2 l/100 km, ale ve vyšších výbavách, což je případ testovaného kusu se dostane až na 1,5 l/100 km dle stejného cyklu. Čistě elektrický dojezd pak je 63 kilometrů v kombinovaném režimu WLTP, přičemž ve městě by podle stejné metodiky měl přes 70 km. Cena startuje dle standardního ceníku na 1 190 000 Kč včetně DPH, ale v současné době platí akční sleva 50 tisíc korun. Testovaný vůz byl ovšem v nejvyšší výbavě, která i po slevě vyjde na 1 350 000 Kč bez DPH.
Palubní počítač vozu Citroën C5 X PHEV ukázal spotřebu 1,2 l/100 km.
Nedílnou součástí testu spotřeby je jednotný kombinovaný okruh, který projíždím s každým autem. Ten je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. U plug-in hybridů zároveň vyjíždím s nabitou baterií, respektive start okruhu je cca 2 kilometry od plného nabití baterie. Všechna auta tak mají stejné podmínky. Palubní počítač vozu Citroën C5 X PHEV ukázal spotřebu 1,2 l/100 km, čímž se mezi plug-in hybridy řadí mezi úspornější z pohledu spotřeby benzínu. Spotřebu elektřiny palubní počítač neukazuje, ale podle nabíjení to vyšlo na 18,1 kWh/100 km.
U plug-in hybridů v testu Zaostřeno na spotřebu nově vyhodnocuji i spotřebu na tomto okruhu s vybitou baterií na startu, protože to je samostatná disciplína a různé plug-in hybridy se liší v tom, jakou spotřebu mají po vybití baterie. Citroën C5 X PHEV sice nemá hybridní systém, který vychází ze základního hybridu, ale přesto umí fungovat relativně efektivně i s vybitou baterií, což je vidět na spotřebě po kombinovaném okruhu s vybitou baterií. Palubní počítač tam ukázal 5,3 l/100 km, což je na vůz této velikosti skvělá hodnota.
Vyhodnotil jsem i spotřebu benzínu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Tu u plug-in hybridů testuji po vybití baterie. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, byla podle palubního počítače spotřeba 5,1 l/100 km (zde auto občas využívalo EV režim), na rychlostní silnici při maximálně povolené „stodesítce“ to bylo 5,7 l/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h palubní počítač ukázal v průměru 7,1 l na 100 km. Zdá se tedy, že zde hybridní systém po vybití baterie nemá tak velkou snahu o nabíjení baterie jako u jiných plug-in hybridů.
Citroën C5 X PHEV ujel 69 km čistě na elektřinu.
Když ale plug-in hybrid nabíjíte, je možné jezdit i v čistě elektrickém režimu. Ne každý plug-in hybrid ukazuje spotřebu elektřiny na palubním počítači, a tak dělám jen jednotný test dojezdu na plnou baterii. Cca dva a půl kilometru jedu po městě a následně po dálnici rychlostí 90 km/h na tempomat. Abych eliminoval vliv protivětru a převýšení, po dosažení poloviny dojezdu se na nejbližším sjezdu otočím a jedu zpět, takže končím ve stejné nadmořské výšce. Tento test elektrického dojezdu jezdím i s vypnutým topením/klimatizací, abych simuloval optimální teplotu a výsledky byly porovnatelné. Citroën C5 X PHEV ujel 69 km čistě na elektřinu, jejíž spotřeba byla 13,4 kWh/100 km podle palubního počítače. Ten sice v tomto voze spotřebu elektřiny nezobrazuje, ale po ukončení jízdy ukáže spotřebu za celou jízdu, takže v tomto případě ji bylo možné zjistit takto.
Režim jízdy | Spotřeba benzínu | Spotřeba elektřiny |
---|---|---|
Město (ujeto 85 km) | 3,54 l/100 km | – |
Mimo město (90 km/h) | 5,05 l/100 km | – |
Rychlostní silnice (110 km/h) | 5,65 l/100 km | – |
Dálnice (130 km/h) | 7,1 l/100 km | – |
Kombinovaný okruh (60 km, nabitá baterie) podle palubního počítače | 1,2 l/100 km | 18,1 kWh/100 km |
Kombinovaný okruh (60 km, vybitá baterie) podle palubního počítače | 5,3 l/100 km | – |
Spotřeba při testu elektrického dojezdu (podle nabíjení) | – | 17,02 kWh/100 km |
Při testu na kombinovaném okruhu byla venkovní teplota okolo 24 °C při jízdě s nabitou baterií a při jízdě s vybitou baterií to bylo ookolo 22 °C. Během testu elektrického dojezdu byla teplota okolo 21 °C a v celém testu se pohybovala mezi 18 až 29 °C.
Během testu dojezdu se podařilo ujet 69 km čistě na elektřinu.
Reálná spotřeba vyšla na 2,98 l/100 km a 10,84 kWh/100 km.
Za celý test jsem ujel 533 km, během kterých jsem vyhodnocoval i skutečnou spotřebu podle tankování a nabíjení. Na konci testu jsem celkem natankoval 15,86 litrů benzínu a během testu celkem nabil 57,7 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 2,98 l/100 km a 10,84 kWh/100 km. Poměr těchto hodnot se ale u plug-in hybridů liší podle četnosti nabíjení. Já se snažím nabíjet při každé příležitosti, ale když je jich méně, samozřejmě stoupá spotřeba benzínu a klesá spotřeba elektřiny.
Výsledky za celý test (533 km) | Reálná spotřeba |
---|---|
Elektřina | 10,84 kWh/100 km |
Benzín | 2,98 l/100 km |
Komentář autora:
U plug-in hybridů pozoruji, že nižší spotřebu s vybitou baterií mívají ty, které vychází z klasického hybridu (HEV, full-hybrid bez externího nabíjení), ale Citroën C5 X PHEV mi tuto teorii trochu rozbíjí, protože dosáhl skvělých výsledků i s vybitou baterii. Evidentně se tedy koncernu Stellantis podařilo hybridní systém naladit tak, že funguje efektivně i v tomto režimu.
Efektivní hybridní pohon a dlouhý elektrický dojezd
Chválím dlouhý elektrický dojezd, díky kterému jsem velkou část kilometrů najel v režimu EV. Teoreticky mohla být spotřeba i trochu nižší, protože na jednom z delších výletů jsme si šli koupit svačinu do Lidlu s nabíjecí stanici, která ovšem byla mimo provoz. I když se ale nepodařilo nabít, zvládl Citroën C5 X zpáteční cestu s vybitou baterií úsporně, právě díky výše zmíněné efektivitě v tomto režimu.
Citroën C5 X Plug-in Hybrid 225 ë-eAT8 má nadprůměrně efektivní hybridní pohon i nadprůměrný elektrický dojezd. Jediné, čím ztrácí oproti některým konkurentům, je pomalé nabíjení, protože palubní nabíječka má maximální výkon pouhých 3,7 kW. Z toho důvodu by krátká zastávka u nabíječky, například výše zmíněné kupování svačiny, neušetřila tolik benzínu jako u konkurentů, kteří mají dvojnásobný výkon a někteří i třífázovou 11kW nabíječku či rychlonabíjení CCS. Rychlonabíjení ale mívají až plug-in hybridy s větší baterií, než je 12,4 kWh u Citroënu C5 X PHEV.
Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz