Citroën už v devadesátých letech zavedl malosériovou výrobu elektromobilů, které však vznikly coby přestavby sériových typů se spalovacími motory, jako například osobní AX Électrique, či lehké užitkové Citroëny C15 a C25 Électrique. Zcela novou konstrukcí se však stal koncepční městský automobil Citroën Citela, od počátku konstruovaný jako elektromobil. Objevil se už v roce 1991 a pak budil pozornost na evropských autosalonech ve Frankfurtu, Ženevě a Paříži. Vznikl na zcela nové elektrické platformě, která zúženým rozchodem zadních kol připomínala německý vozík BMW Isetta z přelomu padesátých a šedesátých let, vylepšenou verzi italského originálu Iso Isetta 250 z roku 1953, které se však vyráběly s motocyklovým motorem (dvoudobý jednoválec pro Iso, čtyřdobý pro BMW).
City Electric Automobile
Citela není ničím jiným než zkratkou City Electric Automobile, tedy městským elektrickým vozem kompaktních rozměrů a originální koncepce, která umožňuje výměnu různých karoserií během pouhých pěti minut! Základem je ocelový rám, jehož integrální součástí je sada akumulátorů Ni-Cd 14 kWh, u nichž už tehdy výrobce vyhlašoval životnost deset let. Rám nese také poháněcí soustavu a zavěšení všech čtyř kol, vpředu je upravená náprava z Citroënu AX s hřebenovým řízením a vzadu jednoduchá tuhá poháněná náprava bez diferenciálu (proto jsou kola blízko u sebe), odpružená jedinou centrální vinutou pružinou, ale se dvěma teleskopickými tlumiči (po každé straně kyvného ramene). Pneumatiky 155/65 R14 od Michelinu mají snížený valivý odpor, brzdí se kombinovaně s rekuperací, zadní náprava vystačí s jedinou bubnovou brzdou. Elektromotor 20 kW, 72 V, byl podle dobové tiskové zprávy Citroënu navržen pro ujetí milionu kilometrů!
Kolem Paříže za 18 minut
Propagační materiál z frankfurtského autosalonu IAA 1991 zdůrazňoval, že Citela má dvě nabíjecí zásuvky, ukryté na zádi pod tabulkou státní poznávací značky. Z běžné sítě 220 V se hospodárně nabíjí na plnou kapacitu akumulátoru plných osm hodin, druhá je pro blíže nespecifikované rychlonabíjení (za minutu na 2 km jízdy), které Citroën parafrázoval sloganem „Kolem Paříže za 18 minut“. Další údaje byly střízlivější; největší dojezd na volné silnici 210 km při rychlosti 40 km/h, ale rovněž 110 km v hustém městském provozu za šepotu v zádi pod podlahou podélně uloženého elektromotoru s redukčním kuželovým převodem. Trvalou největší rychlost 90 km/h lze krátkodobě zvýšit na 110 km/h, zrychlení 0–50 km/h proběhne v osmi sekundách. Vozík má hmotnost jen 790 kg, rozvor náprav 2 100 mm, celkové rozměry 2 960 × 1 550 × 1 410 mm a poloměr zatáčení 4,30 metru.
Modulární konstrukce
Samohybný podvozek, jenž tvoří nosný rám s poháněcí soustavou, je konstruován pro rychle vyměnitelné karoserie. Byly představeny základní dvoudveřový osobní vůz s uspořádáním sedadel 3+1 ve dvou řadách (tři dospělí a jedno děcko), červený s uzavřenou karoserií, a zelený dvoumístný model, upravený jako sportovní kupé, kabriolet, či pick-up; v záloze byl Panel Van, tedy lehký skříňový užitkový vůz. Karoserie byly vyrobeny z odolného plastu, jejich obvod lemovaly plastové boční lišty s navazujícími nárazníky pro ochranu v hustém provozu velkoměst; všechny plasty byly recyklovatelné. Už tehdy elektronika umožňovala volbu tří jízdních režimů Normal, Eco a Dynamic, ovšem dnes je Citela jen jedním ze zapomenutých projektů z doby, kdy se uvažovalo o elektrickém pohonu především pro malá městská vozidla, nikoli pro obří SUV a limuzíny.