Dávno je pryč doba, kdy jste si u Citroënu mohli zakoupit velký a luxusní sedan. Nyní je vrcholem model C5 X, který z poloviny odkazuje na původní model C5. V odkazu nástupce se toho změnilo více než dost, a tak třeba musíme zapomenout na vyhlášené hydropneumatické odpružení. Novinka přijíždí v karosářské verzi kombi, ačkoliv sám výrobce jej tak nenazývá. Máme zde totiž celkem obstojnou světlou výšku, která jakoby říkala „vezmi svůj Citroën do terénu“. Jenže aby se to mohlo stát, musela by být v nabídce čtyřkolka. Ani v nejsilnějším vrcholném provedení Hybrid 225 se však nedočkáte ničeho jiného než poháněné přední nápravy. Přitom koncern Stellantis pohon všech kol umí, příkladem je Peugeot 508 PSE. Testovaná specifikace na snímcích stála v době testu 1,3 milionu Kč a jsem si jistý, že s pohonem všech kol by to bylo o dalších 200 tisíc Kč víc.
Technické parametry Citroën C5 X PHEV
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 805 × 1 859 × 1 485 mm, 1 722 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 165 (132 + 81) kW, 224 (180 + 110) koní, točivý moment: 360 Nm |
Baterie | 12,4 kWh |
Nabíjení | palubní: 7,4 kW, konektory: Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 1,2 l / 100 km |
Cena od | 1 190 000 Kč |
Citroën C5 X proto působí dominantně, čímž zachovává status toho nejlepšího, co lze od Citroënu pořídit. Ostatně, i modely XM a C6 plnily stejný úkol, takže v tomto ohledu má C5 X jedničku. Už od pohledu jde o velký kus auta. Na délku totiž měří 4 805 mm a třeba rozvor činí 2 785 mm. Otázkou je design, který je nápaditý, futuristický a nemusí se líbit každému. Důležitější jsou však pocity v kabině. Hned po usednutí jsem ocenil rozměrná celokožená křesla, která nabízela elektrické ovládání, výhřev i odvětrávání. A zatímco na výšku je v kabině místa celkem poskrovnu, pro nohy a do šířky je to naopak vynikající. V nejvyšší výbavě Shine Pack jsem měl možnost sám si nastavit sedadlo spolujezdce ze své pozice, což cením hlavně při převozu delších nákladů či dětské autosedačky.
I když vládne doba digitalizace a automobilky s radostí odstraňují jedno tlačítko za druhým, v případě modelu C5 X to neplatí. Moc se mi líbí například samostatný panel s fyzickými ovladači pro klimatizaci a další funkce spojené s teplotním komfortem. Pomalu svátostí je v dnešní době tlačítko pro regulaci hlasitosti autorádia a třeba nalevo od volantu se velmi rychle dá zapnout výhřev volantu či otevřít víko kufru. Tady je zkrátka vše při starém a výrobci za to velký palec nahoru. Snad jen aktivace chlazení předních sedadel je trošku nelogicky schovaná v palubním systému vozu. Naopak pro výhřev stačí stisknout celkem nápadné tlačítko. Proč to nešlo udělat najednou? Překvapila mě i kvalita materiálů v kabině, stejně tak velmi dobré zpracování. To u jiných Citroënů nebývá zvykem, ačkoliv by někdo mohl namítat, že se bavíme o voze, který má konkurovat třeba Škodě Superb.
Jelikož jde o plug-in hybridní verzi, je dopředu jasné, že navzdory velikosti auta nebude kufr hrát nejvyšší ligu. O tom svědčí skromná hodnota 485 litrů. Teprve po sklopení zadních opěradel se naskytne takřka rovná plocha o objemu 1 580 litrů. To je o 60 litrů méně, než co nabízí běžná spalovací verze. Na druhou stranu v kufru nechybí 12V zásuvka nebo průvlak na lyže. O převozu nákladu toto auto nikdy nebude, což ale dokáže vykompenzovat v jiných ohledech. Tím mám na mysli hlavně okresní silnice a dálnice, kde je C5 X jako ryba ve vodě. Pod kapotou pracoval benzinový motor 1.2 PureTech o výkonu 181 koní. Ten byl dále doplněn o elektromotor a větší baterii s kapacitou 12,4 kWh. Kombinovaný výkon je zde 225 koní, točivý moment 360 Nm a o přenos síly na přední kola se starala automatická převodovka s osmi stupni.
Synchronní třífázový elektromotor integrovaný do samočinné osmistupňové převodovky se vždy snažil o to, aby se vůz rozjížděl na elektřinu. I při vybité baterii se to na okamžik povedlo, ale rovnou říkám, že nabíjení je v případě verze Hybrid 225 potřeba. Sladění spalovací jednotky a elektromotoru je na jedničku, zatímco spotřeba je podstatně horší. Nabití baterie do plna trvalo skoro dvě hodiny, nehledě na to, že nikdy jsem nedokázal na elektrický režim ujet více jak 40 km. Přitom stejně jako ostatní elektrifikované modely koncernu Stellantis umí i C5 X jet bezemisně až do rychlosti 135 km/h. V takovém případě se však baterie vybila po ujetí 20 km. Do budoucna by to proto chtělo její o dost větší kapacitu, stejně tak možnost DC nabíjení. Cena vozu se sice zvedne více než nepatrně, avšak méně nervů ocení snad každý.
Výkon 225 koní je plně dostačující a i delší kolona na okresní silnici nebude pro tuto variantu problém. Za celý test jsem ujel 970 km a spotřeba na konci testu činila 3,2 l na 100 km. Nevýhodou je menší palivová nádrž s objemem 40 litrů, což dopředu odsuzuje k častému tankování/nabíjení. Veškerá negativa ale dokázal Citroën C5 X vykompenzovat pohodlnou jízdou. Podvozek s progresivními hydraulickými dorazy má totiž v rámci elektrifikované verze jako jediný adaptivní tlumiče. Ty se přizpůsobují pohybům karoserie a profilu silnice a mění tuhost podle zvoleného jízdního režimu. Zatímco ve Sportu byla znát každá nerovnost a vůz se v zatáčkách držel zvolené stopy bez větších náklonů, v režimu Komfort jsem si přišel jako bych plul na lodi, která právě překonává mořské vlny. Pohupování je více znatelné a nerovnosti naopak jakoby zmizely.
Toto auto není o spěchu. Model C5 X se nejlépe cítí v rychlostech do 150 km/h, kdy i horší povrch dálnice nedělal podvozku problémy a do kabiny pronikal jen svist větru kolem oken. Plavnost a luxusní výbava se testovanému vozu nedá upřít a jeho posádka se v tomto ohledu bude cítit nadmíru komfortně. Zamrzí snad jen absence výhradně manuálního režimu převodovky. Ten tady není vůbec k dispozici. Vůz má nesporné přednosti, ovšem nádrž jako malý hatchback. Kdo se s tím smíří, pro něho bude C5 X ideálním kočárem, jenž dokáže předvést pověstnou plavnou jízdu takřka kdekoliv a současně za to „umí vzít“.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz