Podle The Wall Street Journal společnost Tesla poslala v minulých dnech žádost o pomoc dodavatelům ve snaze napravit svůj dosavadní hospodářský výsledek a dosáhnout zisku. Pravděpodobně se však jednalo o dodatečné poskytnutí slevy u nákupů od roku 2016. Požadavek také naznačuje další problémy na cestě k dosažení ziskovosti. Zatímco šéf Elon Musk nedávno Teslu prohlásil za opravdového výrobce aut poté, co Tesla dosáhla produkce 5000 aut za týden, objevují se spekulace že podobné tempo výroby je dlouhodobě neudržitelné.
Není jasné, kolik svých dodavatelů Tesla o navrácení peněz požádala, někteří dodavatelé sdělil, že žádé podobné žádosti neevidují. Firma se také potýká s problémy při zvyšování výroby nového elektromobilu Model 3. „Je to zkrátka směšné a pouze to ukazuje, že Tesla je v tuto chvíli zoufalá,“ uvedl výrobní poradce Dennis Virag, který po čtyři desetiletí pracuje v automobilovém průmyslu. „Mají strach o svou ziskovost, ale o ziskovost svých dodavatelů se nestarají,“ dodal.
Čistá ztráta Tesly se ve čtvrtém čtvrtletí navzdory silnému růstu tržeb zvýšila na rekordních 675 miliónů dolarů oproti 121 miliónů dolarů o rok dříve. V letošním prvním čtvrtletí pak vykázala další rekordní ztrátu 709,6 miliónu dolarů oproti loňským 330,3 miliónu dolarů. Žádost, kterou má Wall Street Journal k dispozici, poslala automobilka dodavatelům v minulém týdnu. Tesla se k tomuto odmítla vyjádřit, nicméně potvrdila, že od dodavatelů poptává snížení cen u projektů, z nichž některé sahají zpět do roku 2016.
Takové požadavky označila za běžnou součást jednání, kterou se snaží zlepšit svoji konkurenční výhodu. Mnozí z dodavatelů Tesly jsou na ni existenčně závislí. Důvod je prostý, vyrábějí pro Teslu tak specifické součástky, které by jinde na trhu uplatnění nenašly. V některých případech je Tesla i jediným odběratelem a zákazníkem. V tomto případě by podobné kroky ze strany Tesly mohly znamenat i bankrot dodavatele.