Tesla uspořádala svůj tradiční Earnins Call, na kterém zveřejnila obchodní výsledky za čtvrtý kvartál loňského roku i celý rok 2021. A ty jen potvrdily to, co bylo jasné již v průběhu roku, když Tesla průběžně zveřejňovala kvartální výsledky. Teď už je to ale oficiální: Tesla má za sebou nejen úspěšný, ale i rekordní rok.
Rok 2021 byl pro Teslu zlomový, protože se jí podařilo dokázat, že výroba elektromobilů může být životaschopná a zisková. S dodávkami navýšenými o 87 % oproti roku 2020 dosáhla nejvyšší provozní marže mezi nejen za rok 2021, ale zároveň i poslední kvartál tohoto roku byl rekordní. Za minulý rok měla Tesla obrat téměř 54 miliard dolarů a vygenerovala 5,5 miliardy dolarů čistého příjmu, poté co zainvestovala 6,5 miliard dolarů do stavby nových továren a dalších kapitálových výdajů. To tedy dokazuje, že elektromobily mohou být i ziskovější než vozidla se spalovacími motory.
Pokud jde o produkci, Tesla ve čtvrtém kvartálu vyrobila 305 840 vozů, z nichž 292 731 bylo z řad Model 3 a Model Y. Zákazníkům jich za toto období doručila dokonce 308 650, což ukazuje, že se prodávalo nejen to, co se v tomto období vyrobilo, ale i nějaké skladové vozy. Za celý rok 2021 to bylo 930 422 vyrobených aut a 936 222 doručených zákazníkům. Z počtu doručených vozů větší typy Model S a Model X tvořily jen necelých 25 tisíc kusů.
Po úspěšném roce 2021 se pozornost obrací do budoucnosti. Cílem Tesly je co nejrychleji navýšit výrobu, a to nejen prostřednictvím rozeběhnutí produkce v nových továrnách v Austinu a Berlíně, ale také navýšením výroby v již zavedených továrnách ve Fremontu a Šanghaji. Vedení Tesly věří, že konkurenceschopnost na trhu elektromobilů bude dána schopností navýšit kapacitu v rámci dodavatelského řetězce i samotné výroby vozidel. Zkrátka, poptávka po elektromobilech je větší než nabídka, takže kdo navýší produkci, ten bude lídrem trhu.
Jednou z hlavních oblastí, na kterou se vývoj Tesly zaměřuje, zůstává software Full Self-Driving (FSD). Postupem času by právě zisk související se softwarem měl zvýšit celkovou ziskovost automobilky. Za ještě důležitější vedení Tesly považuje, že FSD je podle něj klíčovou složkou pro zlepšení bezpečnosti automobilů a také pro další urychlení světového přechodu k udržitelné energii díky vyššímu využití vozidel.
Zajimave tvrzeni. Jezdim v tom pet let a software prodelal za tu dobu vyvoj jaky bych oznacil porekadlem od deseti k peti.