Stellantis oznámil partnerství s americkým start-upem Ample specializovaným na výměnné trakční baterie elektromobilů. V rámci kontraktu, jehož hodnota nebyla zveřejněna, vznikne pilotní projekt sdílených vozidel Free2move s výměnnými bateriemi v Madridu už v roce 2024, později by se měl šířit i do dalších míst v Evropě. Volba padla na Fiat 500e, nejprodávanější elektromobil skupiny Stellantis svými rozměry ideálně plnící potřeby sdílené mobility ve velkých aglomeracích. První stovka Fiatů adaptovaná na rychlou výměnu trakční baterie se má stát ověřovacím vzorkem správnosti zvoleného přístupu, který by se později měl rozšířit i pro privátní klientelu a na další elektromobily.
Systém výměnných baterií řeší obavy z dojezdu i opotřebovávání vlastní baterie. Navíc odbourává dlouhé čekání u nabíječek, protože výměna ve speciální kobce trvá méně než pět minut a je plně automatizovaná. Ostatní baterie se zatím dobíjejí nízkým výkonem, což zase omezuje výkyvy zátěže veřejné sítě, způsobené rychlými a ultrarychlými nabíjecími stanicemi. S podobnými teoretickými předpoklady ostatně pracoval i podobný izraelsko-americký projekt Better Place, který ovšem brzy zkrachoval. Nyní je situace příznivější a čínské Nio buduje výměnné stanice po stovkách, ovšem přesto je důležitým předpokladem standardizace baterií a dostatečná podpora projektu.
V Madridu, kam se už brzy rozjede stovka fiátků, jsou v tuto chvíli čtyři výměnné stanice, devět dalších je ve stádiu plánování či výstavby. Společnost Ample, která technologii vytvořila, provozuje zároveň 12 stanic kolem Sanfranciského zálivu v Kalifornii. Stellantis si od tohoto projektu slibuje pomoc se splněním cíle, prodávat v Evropě do roku 2030 jen vozidla bez lokálních emisí. V USA jich chce k tomuto datu prodávat polovinu.