Stellantis: my megacasting nechceme!

3
Stellantis: my megacasting nechceme!
Fotografie: Buhler
  • Tesla před pěti lety uvedla do praxe gigacasting, neboli odlévání velkého kusu auta najednou
  • S jeho pomocí snížila výrobní náklady a zvýšila tuhost karoserie
  • Řada konkurentů jde stejnou cestou, avšak někteří v ní vidí hlavně problémy

Tesla změnila svět automobilů a jedním ze zlomových okamžiků bylo zavedení tzv. gigacastingu. To je postup, s nímž lze na obřích lisech vytvořit celé velké kusy karoserie najednou, místo jejich složitého a drahého svařování z desítek menších dílů. Navíc je výsledný díl, u Tesly je to konkrétně zadní polovina skeletu Modelu Y, pevnější a díky absenci spousty spojů mu lze lépe naprogramovat deformační zóny. V převratné nové technologii se také zhlédla řada konkurentů, která ji urychleně zavádí, nebo se k tomu chystá. V jejich čele stojí Geely, které příslušné lisy ve své továrně Zeekr už používá, ve Volvu v Torslandě podle Automotive News Europe s tím začne co nevidět. Přidá se také Lexus v roce 2026 a Nissan o rok později. Nejblíže se chystá nový gigapress na Slovensku v budované továrně Volvo.

Mezi odpůrce patří Stellantis. Gigacasting má totiž i velké nevýhody a podle výrobního ředitele Arnauda Deboeufa podle jejich interní studie převažují nad přínosy. Prvním problémem jsou extrémně vysoké ceny příslušných lisů, hned druhým obtížné a velmi drahé opravy takto vyrobených aut po haváriích. Na to totiž reagují pojišťovny výrazným zdražováním sazeb a následně i leasingové společnosti stejným způsobem. A to se moc nelíbí správcům flotil, hlídajícím každý cent či haléř nákladů. Německý svaz pojišťoven GDV navíc přišel s poznatkem, že velké a komplikované hliníkové odlitky mají tendenci k tvorbě trhlin už při malé deformaci. Skeptický je i šéf korporace Magna International. Podle zastánců ale náraz musí být opravdu velký, aby k deformaci došlo. A malé trhliny je prý možné svařit či přeplátovat. A při těch velkých už stejně jde o totální škodu, jako u konvenčního ocelového auta.

Který z názorových táborů má pravdu, ukáže zřejmě až čas. Stellantis každopádně neodmítá nové technologie plošně, naopak se chystá k rozsáhlým investicím ke zlepšení lakování.

Diskuze ke článku
Martin Pistora
Martin Pistora
Že jsou drahé opravy po haváriích nebude vadit. Havárie budou jen výjimečné.
Tomas Tuma
Tomas Tuma
Naposledy upraveno: 11. 10. 09:31
n
Petr Basa
Petr Basa
Je to takové to stará škola versus nová škola. Teprve čas ukáže, co je lepší, přičemž ani to, celkem nic nezaručuje. Kdo pamatuje VHS vs Beta, ví o čem mluvím. Kromě toho, jsou tu mnohem zřejmější inovace, které se prosazují tak pomalu, navzdory zřejmým výhodám, že je to až zarážející. Myslím tím LED světla. Jeden by čekal, že smetou žárovkové světlomety z povrchu zemského formou tsunami, a neděje se skoro nic.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze