Další zázračné baterie na cestě. Tenkrát budou ze síry a přinese je Stellantis

4
Další zázračné baterie na cestě. Tenkrát budou ze síry a přinese je Stellantis
Fotografie: Stellantis
  • Stellantis se spojil se společností Zeta Energy na vývoji nových baterií
  • Ty by měly dorazit koncem dekády a stát půlku proti současným Li-ion
  • Do hry vstupuje stará chemie v nové podobě

Baerie typu lithium-síra (LiS) jsou známé už dlouho pro své velice dobré vlastnosti. Jsou bezpečné, rychle se nabíjejí, skýtají vysokou energetickou hustotu. Jenže bohužel rychle degradují, proto je dosud výrobci elektromobilů ignorovali. Přitom se obejdou bez kobaltu, grafitu, manganu i niklu a je možné je vyrábět z druhotných surovin typu nerafinované síry a metanu, tedy výrazně levněji. Proto Stellantis oznámil partnerství s americkým startupem Zeta Energy, který se chlubí, že jako první a jediný zvládl použitelnou technologii LiS. Společně by měli vyvinout a do roku 2030 uvést na trh druhou generaci LiS baterií, které by měly mnohem lépe odolávat degradaci, nabídnout lepší výkony a srovnatelnou energetickou hustotu jako současné Li-ion články a to vše za méně než polovinu ceny. Dalším benefitem by měla být mnohem nižší uhlíková stopa při výrobě.

Podle Stellantisu není pevný elektrolyt jediným řešením pro blízkou budoucnost. Nicméně pracuje i na něm a na palubě Dodge Charger by měly baterie s pevným elektrolytem vyjet v roce 2026.

Diskuze ke článku
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Uvidíme, je mnoho krásných slibů směrujícím ke konci dekády, snad jich několik dopadne. Aby z toho nebyl druhý "Northvolt", myšleno, že to nedopadne podle plánu. Ale takový je život a zejména podnikání a vývoj.
Jan Liška
Jan Liška
Naposledy upraveno: 10. 12. 2024 12:19
Hmm, Zeta je firmička o 44 lidech, jestli jsem googlil správně. Mírná skepse je asi trochu na místě, s přihlédnutím k tomu, jaké obrovské zdroje sypou do vývoje baterií velcí hráči. CATL má jen v R&D asi 18000 lidí.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze