Nabíjecí konektor NACS konečně ovládl Severní Ameriku. Vydává se ovšem i mimo ni

Nabíjecí konektor NACS konečně ovládl Severní Ameriku. Vydává se ovšem i mimo ni
Fotografie: Jeep
  • Superkoncern Stellantis je poslední z velkých hráčů, kdo v Severní Americe odstupuje od CCS
  • Standard NACS začne do svých modelů zavádět od roku 2026
  • Jenže to vypadá, že se Muskův konektor rozšíří i za hranice

Trvalo to pouhé tři roky, než všechny významné automobilky, působící na severoamerickém trhu a nabízející tam elektromobily, adoptovaly standard NACS, vymyšlený Teslou a používaný na jejích Superchargerech. První byla přesně před třemi lety malá firma Aptera, během roku 2023 se pak přidala většina velkých hráčů, což svědčí o vysoké dynamice vývoje v oboru. Na Muskovo nabíjecí rozhraní NACS přešly dokonce i opatrné japonské značky včetně konzervativní Toyoty a Severní Amerika se tak nyní může pochlubit standardním konektorem, který má proti evropskému standardu CCS2 řadu objektivních výhod v čele s fyzicky mnohem menšími rozměry.

Poslední, kdo odolával, byl Stellantis, jemuž v Severní Americe patří značky Jeep, Ram a Dodge. Jenže to už není pravda a po více než dvouletém váhání k většině se už přidal i on. Prvními modely, které změní nabíjecí zásuvku, budou Jeep Wagoneer S a Dodge Charger Daytona BEV. Nabíjecí stanice v USA a Kanadě se tak budou moci začít postupně zbavovat neohrabaných konektorů CCS, což usnadní život tamějším elektromobilistům a také výrazně zlevní jejich zřizování. Nebude to hned, podobně jako z Evropy stále ještě zcela nezmizel japonský standard CHAdeMO, ale vzhledem ke stále relativně malému rozšíření elektromobilů ve srovnání se starým kontinentem bude přechod rychlejší. A těm, kdo si elektromobil s CCS už přeci jen stačili koupit, pomůže adaptér.

Severní Amerika tedy definitivně přechází na standard SAE J3400, který Elon Musk sebevědomě (a nyní se ukázalo, že oprávněně) nazval North American Charging Standard (NACS) a pro většinu amerických elektromobilistů jde prostě o Tesla konektor. Tím ovšem příběh o jeho rozšiřování nekončí. Zatímco Evropa má svůj standard CCS2, Čína používá GB/T a Japonsko CHAdeMO, právě v Japonsku a také v Jižní Koreji Tesla nepřešla na lokální standardy a tamější Superchargery rovněž používají NACS. Aby to nebylo tak jednoduché, tak v obou zemích se kromě CHAdeMO používá i lokalizovaná podoba CCS.

Stellantis ovšem oznámil, že na tamější trhy bude vyvážet od roku 2027 elektromobily, rovněž vybavené konektorem NACS. To jim totiž umožní využívat tamější hustou a spolehlivou síť Supercharger. Vypadá to tedy, že rozšiřování NACS ještě neskončilo.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze