Skutečně se elektromobily samy vybíjí, když stojí? Zjistili jsme, jak to je

7
Skutečně se elektromobily samy vybíjí, když stojí? Zjistili jsme, jak to je
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • U Audi e-tron ani Tesly Model 3 za týden nepoklesl stav baterie ani o procento
  • V případě e-tronu dochází k úbytku zhruba 1 % za 2 až 3 týdny
  • K úplnému samovybití plně nabitého auta by tak došlo za zhruba 4 roky

Kolem elektromobilů koluje řada „zaručených“ informací, případně rovnou dezinformací. My se na jeden z takových případů dnes podíváme a odhalíme, co je pravdy na tom, že se elektromobil (výrazně) samovybíjí, když je několik dnů zaparkovaný a stojí. Rozhodli jsme se tak udělat praktický test ve stejném časovém úseku se dvěma elektromobily a zde je výsledek.

Jak se vybíjí elektromobil, když stojí?

Test jsme provedli s Audi e-tron 55 quattro a dvojicí Tesel Model 3. U všech aut jsme v úterý zaznamenali stav baterie, přičemž následujících 5 dnů se s auty nijak nehýbalo a stála venku při okolní teplotě průměrně 5 °C. Audi e-tron mělo při příjezdu 73 % baterie, první Tesla pak 88 %, druhá 36 %. Všechna auta byla po dobu stání on-line, kdykoliv jsme se tak mohli podívat na jejich polohu, stav, měnit jejich nastavení a využívat další funkce. V případě Tesly byl vypnut Sentry Mode.

Stav nabití před testem a po týdenním stání byl stejný

A výsledek? Stav baterie zůstal za přesně 5 dnů nezměněn a Audi stále ukazovalo 73 %. V případě Tesly pak tedy 88 %, respektive 36 % u druhého vozu. Výrazné samovybíjení elektromobilu se tak nepotvrdilo. Z mých zkušeností se například právě v případě Audi e-tron sníží nabití baterie o asi 1 % každých zhruba 14 dnů. Plně nabité auto by tak mohlo být odstavené téměř 4 roky, než by došlo k vybití baterie, přičemž při stavu pod 20 % se auto automaticky přepíná do stavu úspory baterie a omezí své on-line funkce. Úbytek nabití je tak poté ještě nižší.

Sečteno, podtrženo: nemusíte se bát, že například po dvoutýdenním stání na letištním parkovišti byste po návratu z dovolené pozorovali výrazný úbytek stavu nabití.

Audi e-tron (2018) 55 quattro

Rozměry4 901 × 1 935 × 1 616 mm, 2 560 kg
Výkon300 kW
Baterie95 kWh, CCS Combo, Mennekes
Dojezd436 km (WLTP)

Tesla Model 3 Long Range (E5)

Rozměry4 694 × 1 933 × 1 442 mm, 1 844 kg
Výkon258 kW
Baterie75 kWh, NACS, CCS Combo, Mennekess
Dojezd614 km (WLTP)
Diskuze ke článku
Josef L
Josef L
Naposledy upraveno: 14. 4. 2022 08:47
Stačilo u Tesly 3 omezit komunikaci s autem a přestat dobíjet 12V baterii, tím se prakticky zastavilo vybíjení trakční baterie, má to ale nevýhohodu, že když něco vybíjí 12V baterii (třeba zastrčený ODB II adatpér apod) tak se 12V baterie vybije a řidič neodjede, přestože trakční baterie bude nabitá. U Tesly S a X bývalo až 1,5% denně diky neustálému dobíjení 12V baterie, pak to srazili pod 1%.
Two Gamers cz
Two Gamers cz
U starého Prugeotu ION kterého jsem používal před 5lety ,tak zkušenost 3.mesice bez jizdy a vybití nulové
Roman Placer
Roman Placer
U starších Tesel se bát musíte, protože třeba u mé 85D to dělá stále 1-1,5% za 24hod. Úplně vypnout vzdálenej přístup ale nechci, tak to něco papá. Moderní auta ale tohle už neřeší...
Ivan Hoe
Ivan Hoe
mě se taky něco "samovybíjí", vím že pár procent kleslo během měsíčního stání v servisu... auto prostě komunikuje a je neustále on-line, měly by být v pohotovosti i senzory teploty baterie atp. Nechce se mi moc věřit někomu kdo mi, bude tvrdit že se mu za 14 dní vybije sotva jedno procento (při velkosti baterie to dělá tak třičtvrtě kWh za dva týdny, což by bylo odhadem kolem 2W okamžité spotřeby na senzory, modem a řídící čip... To je neumí ani stand-by většiny elektroniky, natož aktivní GSM modul plus věci okolo. Asi by to šlo udělat že se modul bude vzbouzet třeba jen jednou za minutu aby se připojil k AP a ověřil jestli nepřichází nějaký pokyn a zároveň šetřil baterie, nicméně reakce by byly velmi pomalé, připojení taky není otázka vteřiny a vyhledávání žere víc než trvalé připojení, a nesmíme zapomenout že nějaký ten watt si na pozadí vezme i běžící timer co by to spouštěl (ostatně systémové hodiny tam podle mě běží také neustále, protože jsem zaregistroval přesný čas i když jsem několik hodin parkoval v "tunelu" bez signálu GSM/GPS). Na druhou stranu pokud je to vše tažené z 12V baterie a trakční jí neumí v době klidu/uspání dobíjet, tak by samovybíjení bylo skutečně zanedbatelné, o to víc by člověk ale musel hlídat a dobíjet při stání tu "startovací" baterii, jinak by nemusel odjet kvůli ní....

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze