Kolem elektromobilů koluje řada „zaručených“ informací, případně rovnou dezinformací. My se na jeden z takových případů dnes podíváme a odhalíme, co je pravdy na tom, že se elektromobil (výrazně) samovybíjí, když je několik dnů zaparkovaný a stojí. Rozhodli jsme se tak udělat praktický test ve stejném časovém úseku se dvěma elektromobily a zde je výsledek.
Jak se vybíjí elektromobil, když stojí?
Test jsme provedli s Audi e-tron 55 quattro a dvojicí Tesel Model 3. U všech aut jsme v úterý zaznamenali stav baterie, přičemž následujících 5 dnů se s auty nijak nehýbalo a stála venku při okolní teplotě průměrně 5 °C. Audi e-tron mělo při příjezdu 73 % baterie, první Tesla pak 88 %, druhá 36 %. Všechna auta byla po dobu stání on-line, kdykoliv jsme se tak mohli podívat na jejich polohu, stav, měnit jejich nastavení a využívat další funkce. V případě Tesly byl vypnut Sentry Mode.
A výsledek? Stav baterie zůstal za přesně 5 dnů nezměněn a Audi stále ukazovalo 73 %. V případě Tesly pak tedy 88 %, respektive 36 % u druhého vozu. Výrazné samovybíjení elektromobilu se tak nepotvrdilo. Z mých zkušeností se například právě v případě Audi e-tron sníží nabití baterie o asi 1 % každých zhruba 14 dnů. Plně nabité auto by tak mohlo být odstavené téměř 4 roky, než by došlo k vybití baterie, přičemž při stavu pod 20 % se auto automaticky přepíná do stavu úspory baterie a omezí své on-line funkce. Úbytek nabití je tak poté ještě nižší.
Sečteno, podtrženo: nemusíte se bát, že například po dvoutýdenním stání na letištním parkovišti byste po návratu z dovolené pozorovali výrazný úbytek stavu nabití.
Audi e-tron (2018) 55 quattro
Rozměry | 4 901 × 1 935 × 1 616 mm, 2 560 kg |
---|---|
Výkon | 300 kW |
Baterie | 95 kWh, CCS Combo, Mennekes |
Dojezd | 436 km (WLTP) |
Tesla Model 3 Long Range (E5)
Rozměry | 4 694 × 1 933 × 1 442 mm, 1 844 kg |
---|---|
Výkon | 258 kW |
Baterie | 75 kWh, NACS, CCS Combo, Mennekess |
Dojezd | 614 km (WLTP) |