Enyaq bude první Škoda od základu postavená jako elektromobil. Ambiciózní SUV, které techniku sdílí se sesterským Volkswagenem ID.4, se představilo na světové premiéře v Praze v září minulého roku, na trh se pak dostane už za dva měsíce. Není tak divu, že Škoda Auto svůj nový elektromobil pilně testuje, a protože se vyrábí v Česku, probíhá velká část testů v naší domovině. V uplynulých měsících tak mnozí elektromobilisté začali potkávat Enyaqy v běžném provozu a také u veřejných nabíjecích stanic, mnohdy ve větším počtu, přičemž na takové stanici pak nemohl běžný elektromobilista kvůli testování nového vozu nabít. Jak to s testováním Enyaqů vlastně je a jak to je s předepsaným nabíjením do 100 %? To jsme zjišťovali u Luboše Hrubého, projekt manažera testovaní modelu Enyaq iV.
Škoda Enyaq (2020) 80x iV
Rozměry | 4 649 × 1 879 × 1 616 mm, 2 150 kg |
---|---|
Výkon | 195 kW |
Baterie | 82 kWh, CCS Combo, Mennekes |
Dojezd | 509 km (WLTP) |
fDrive.cz: Kolik aktuálně jezdí testovacích Enyaqů?
Luboš Hrubý: Model Enyaq iV se testuje v optimálním počtu s ohledem na ověření všech jeho technických variant, výbav a plánu náběhu daného modelu. Každá modelová řada se tak může co do počtu trochu lišit. Pro Enyaq iV využíváme v současnosti desítky vozů. Přesné počty se mění v závislosti na fázi testování.
Všechny v Česku, nebo se testuje i jinde?
U testování veškerých modelů se držíme a vycházíme z koncernových interních předpisů pro utajení, proto prosíme o pochopení, ale nemůžeme zveřejňovat přesné lokace testování. Každopádně ale platí, že vozy Škoda se testují nejen v České republice, ale po celém světě.
Jaké verze aktuálně v Česku testujete a v jakém poměru? Testujete i verzi 50, která se zde prodávat nebude?
V České republice probíhá testování modelů a verzí pro celý svět, tudíž zde testujeme i verzi Škoda Enyaq iV 50. Pro testování veškerých modelů nejsou směrodatné plánované exportní trhy jako například Česká Republika.
Jak probíhá typický testovací den a co vše řidič musí testovat?
Testovací řidiči jsou zodpovědní za ověření kvality vozu z pohledu zákazníka. V případě potřeby se nechá předepsat i individuální plán testování jednotlivých funkcí pro konkrétní vůz.
Kolik za den najedou km a kolikrát nabíjí?
Každé testování, tedy i počet najetých kilometrů či nabíjení, je jiné a vždy záleží na konkrétním předepsaném jízdním profilu. Samozřejmostí je dodržení státem daných dopravních předpisů včetně dodržování povinných přestávek atd. Nejkratší jízdy mohou být pouze pár kilometrů dlouhé. Ty, které mají za úkol testovat výdrž baterií či jejich nabíjení, pak zase využijí maximální dojezd elektromobilu. Nabíjení probíhá vždy tak, abychom zajistili co nejhladší průběh testování.
Jaký jste naměřili reálný dojezd aut podle získaných dat u různých verzí?
Měření dojezdů vozů a dalších technických parametrů vychází z mnoha přesných šetření, která jsou v kompetenci kolegů z technického vývoje. Naše oddělení ověřuje kvalitu vozu z pohledu zákazníka. Dojezdy elektromobilů jsou hodně specifickou záležitostí a nedají se přirovnat k udávaným dojezdům vozů s konvenčními pohony. Jistě víte, že záleží na počasí, povětrnostních podmínkách, venkovní teplotě, využívání elektroniky na palubě, stylu jízdu a takto bychom mohli vyjmenovat velké množství dalších faktorů ovlivňujících finální dojezd. Tyto podmínky simuluje jasně daný stanovený cyklus WLTP, podle něhož je dojezd modelu Enyaq iV přes 520 km.
V poslední době lze potkat Enyaqy často na nabíjecích stanicích ČEZ. Co se na nich testuje?
Pro dobíjení zkouškových vozů využíváme interní i externí dobíjecí infrastrukturu různých poskytovatelů. S externími dodavateli spolupracujeme a výsledky podstupujeme dále. Testujeme rychlost dobíjení, a to jak z pohledu dobíječek, tak našich vozů. Zkoušíme funkčnost našeho dobíjení, komunikaci vozu s nabíječkami. Cílem je, abychom na trh uvedli produkt, který bude zajišťovat našim zákazníkům maximální jednoduchost, pohodlí a funkčnost. Zároveň data z našeho testování sdílíme i s poskytovateli infrastruktury, podílíme se tak na jejím zlepšování a vývoji.
Musí řidiči nabíjet do 100 %, jak tvrdí? Proč?
V rámci jízdních zkoušek simulujeme různé možné vzorce chování budoucích zákazníků včetně rozdílného postupu během dobíjení. Musíme si být stoprocentně jistí, že vůz funguje přesně tak, jak má, ve všech případech. Proto v rámci testování skutečně některé vozy dobíjíme až do 100 %.
Zjistili jste z těchto dat již něco zajímavého? Upravili jste na základě těchto měření software aut?
Toto je spíše otázka na kolegy z technického vývoje, nicméně vývoj automobilu je soustavná činnost, takže drobné změny na nastavení podvozku či softwaru jednotlivých řídících jednotek se dělají neustále. Cílem je zákazníkovi nabídnout co nejlepší jízdní vlastnosti a v případě elektromobilů právě třeba i co nejdelší dojezd.
Proč jezdí většinou více aut za sebou a nabíjejí souběžně, čímž fyzicky znemožní nabíjet běžným řidičům?
Při dobíjení zkouškových vozů v žádném případě neznemožňujeme dostupnost nabíjecích stanic běžným účastníkům silničního provozu. I naše testování u veřejných nabíjecích stanic ovlivňují například ostatní zákazníci nabíjející své vozy. Proto se může stát, že se v rámci čekaní na dobíjení sejde u jedné nabíječky více testovacích vozů. Nicméně to není rozhodně žádné pravidlo. Snažíme se infrastrukturu zatěžovat nejméně, jak jen to jde, na druhou stranu se v rámci testování s vozy najedou miliony kilometrů, proto dobíjet musíme. Stejné platí i při testování vozů s konvenčními pohony, ani jim neznemožňujeme dostupnost k tankovacím stojanům.
Nebojíte se, že si Enyaq vytvoří negativní PR tím, že řidiči ho vnímají jako blokátora nabíječek?
Předpokládám, že situace v jiných státech, kde mají ostatní automobilky svá oddělení technického vývoje či řízení kvality jejich modelů, bude obdobná. Naopak věříme, že až Enyaq iV dorazí na trh, budou to právě natestované kilometry a vyzkoušené nabíjecí cykly, které přinesou tomuto modelu ty nejlepší jízdní vlastnosti a zákaznický komfort. Jak už bylo řečeno, snažíme se zatěžovat infrastrukturu v okolí našich závodů co nejméně, abychom neznepříjemňovali ostatním řidičům elektromobilů provoz a fungování.
Nedala by se stejná data nasbírat testováním na nabíječkách Škoda, které máte v areálu?
V rámci testování zkouškových vozů a simulování co nejvěrnějšího chování zákazníků je nezbytné testovat vozy i mimo areál společnosti Škoda Auto, a to na běžných pozemních komunikacích a veřejných nabíjecích stanicích, které zákazníci využívají. Na budování infrastruktury v okolí našich závodů se podílíme, ale vzhledem ke zmíněné nutnosti natestovat velké počty kilometrů využíváme i veřejné nabíječky.
Enyaq lze nabíjet mnohem rychleji než výkonem 50 kW. Na kterých stanicích testujete ultrarychlé nabíjení?
Situace v rámci České republiky související s dobíjecími místy je velmi dynamická. Ultrarychlé nabíjení využíváme na těch nabíjecích stancích, které takové dobíjení umožňují. Jedním z příkladů může být síť dobíjecích stanic Ionity.
Jinak by mě zajímal použitý hardware pro infotainment. Co jsem koukal, tak i enyaq má pomalejší odezvy na ovládání jako ID. Přitom Golf/Octavia je pěkně plynulý.