Dnes jsme se v Mladé Boleslavi zúčastnili slavnostního otevření nové lakovny v závodě Škoda Auto. Nová lakovna je jednou z nejmodernějších a nejekologičtějších v Evropě. V současném testovacím provozu se lakuje 180 karoserií denně, převážně se jedná o karoserie k vozům Kamiq, Scala a Karoq. Do konce roku by linka měla zvládnout nalakovat více než 700 vozů denně a ročně zde bude lakováno až 168 000 karoserií, čímž se celková kapacita lakování zvýší na 812 000 kusů ročně.
Škoda Auto investovala do nové lakovny 214,5 milionů euro, tudíž něco přes 5,5 miliardy korun. Nové pracoviště vytvořilo více než 650 nových pracovních míst k současným 40 tisícům zaměstnancům Škoda Auto po celém světě. Od položení základního kamene po současný stav uběhlo 20 měsíců. Hala je 35 metrů vysoká, na délku má 276 metrů a šířka je od 60 do 140 metrů.
Řadu pracovních operací převezmou roboti, kterých je v lakovně 66, a postarají se tím o 44% automatizaci. Díky inovativním technologiím jsou ostatní pracoviště velmi ergonomická. Rámy vozů se například mohou v kruhovém úchytu otáčet ze strany na stranu a není nutno pracovat s rukama nad hlavou, jako tomu bylo dříve, dále jsou pracoviště pásové výroby vybavena dřevěnou podlahou, která lépe pruží a zaměstnanci netrpí na bolest nohou jako na pevném podkladu.
Lak karoserie se skládá z pěti vrstev o celkové tloušťce 100 mikrometrů (O,1 milimetru). V současné době linka pracuje se 4 barvami, ale v budoucnu se počítá se 17 a mnohé z budou mít perleťový/metalický efektem. Přechod z jedné barvy na druhou zabere robotu pouhých 14 vteřin a zajímavostí je možnost nanášení 2 různých barev bez nutnosti zakrývání jednotlivých lakovaných ploch, takže není problém nalakovat karoserii jednou barvou, zatímco střecha bude mít barvu jinou, a to všechno v jednom procesu.
Lakovna využívá výhradně vodou ředitelné materiály, a proto je celá linka velmi ekologická. S ekologií souvisí i nový způsob zachytávání zbytkových částic laku, které se absorbují cestou takzvaného suchého odlučování za využití mletého vápence namísto vody a tím nevzniká téměř žádný odpadní lakový kal. Systém čištění odpadního vzduchu mletým vápencem snižuje zbytky barev o více než 2 kilogramy na karoserii. Použitý vápenec má navíc další využití a také se touto technologií recykluje až 80% vzduchu v lakovacích boxech, což výrazně snižuje spotřebu energie pro úpravu nasávaného čerstvého vzduchu. Další pětina spotřebované energie se ušetřila díky inovativnímu postupu zasychání jednotlivých vrstev laku.