Myslíte si, že popularita vozidel SUV či městských crossoverů je na ústupu? Spousta automobilek má evidentně jiný názor. Koneckonců své závěry mají jistě podložené. I proto jsme měli tu možnost v okolí Basileje poprvé usednout za volant Škody Kamiq.
Škoda Kamiq je už na první pohled auto určené především do města/jeho okolí a pro menší rodiny či svobodné páry. Pro velké rodiny je zde Kodiaq nebo třeba Karoq. Ačkoli se vám může zdát, že modelů s vyšší světlou výškou už je nějak hodně, závěry automobilek jsou jiné.
Poptávka po SUV totiž neustále roste, jen v roce 2018 zaznamenala nárůst o 6,8 % oproti roku 2017. V současné době je minimálně každý třetí dodaný vůz po celém světě SUV. Stále oblíbenější segment městských SUV dokonce zaznamenal nárůst o 13 %. Hlavní cílovou skupinou jsou aktivní, lifestylově orientovaní zákazníci, pro které je důležitý komfort a moderní způsob cestování.
Název Kamiq pochází z jazyku Inuitů obývajících sever Kanady a Grónska.
Délka vozu činí 4 241 mm, šířka 1 793 mm a výška 1 553 mm (včetně střešního nosiče). Téměř 80 % karoserie je tvořeno vysokopevnostní a zatepla tvářenou ocelí. Přední světlomety a zadní svítilny s LED technologií jsou součástí výbavového stupně Ambition. Bi-LED varianta předních světlometů s funkcí adaptivního svícení a přední a zadní dynamická směrová světla jsou součástí výbavového stupně Style.
Název Kamiq pochází z jazyku Inuitů obývajících sever Kanady a Grónska. Popisuje stav, kdy něco přirozeně padne „jako ulité“. Jeho název rovněž začíná písmenem K a končí písmenem Q, čímž pokračuje v názvosloví, které automobilka nastolila. Na trh vstoupí Kamiq čtvrtého září. Už nyní má Škoda Auto téměř 1600 předobjednávek.
Ale ještě před tím, než se vrhneme na technologie, pojďme za volant. Krátce jsme si vyzkoušeli jak benzinový litrový tříválec, tak naftový čtyřválec o obsahu 1,6 litru. Oba motory kombinovaly automatickou převodovku DSG a výkon 85 kW. Pocitově je nafta daleko svižnější a osobně mi přišla i příjemnější. Benzinový motor má poměrně lineární průběh a převodovka motor točí až na hranici šesti tisíc otáček, přičemž od čtyř tisíc dále se skoro nic neděje. Oba zkoušené modely poměrně podtáčely motory, což má za následek jistě nízkou spotřebu, ale v kopcovitých cestách, kde jsem s Kamiqem měl tu čest, jsem raději přepnul na sportovní režim. Ten sice prakticky nic nezmění, ale převodovka drží otáčky motoru trochu výše.
Pozici za volantem si najdete rychle a jak už tomu je u koncernu zvykem, nikde nic nehledáte a o všem máte dobrý přehled. Plasty v interiéru jsou měkčené a samozřejmě nechybí prvky Simply Clever. Ať už jde o odpadkový koš ve dveřích, škrabku na led ve víku nádrže, držák na klíče či deštník ve dveřích. Potěšil mě infotainment Amundsen, který běží na displeji o úhlopříčce 9,2 palce. Čím mě tak potěšil? Pokud rádi využíváte CarPlay jako já, zde nebudete potřebovat kabel. Ono i tak byste měli poměrně problém, protože Škoda Auto, stejně jako v modelu Scala, vsadila výhradně na USB-C porty. Naštěstí je v nabídce bezdrátová nabíječka, v níž si telefon můžete nabít.
Interiér je dobře zpracovaný i poměrně prostorný. Otázka je, jakou optikou se na Kamiq budete dívat. Pro mladý pár by prostor neměl být problém, ale pokud máte doma dvě děti, asi už máte na celou věc jiný pohled. Zavazadelník má v řeči čísel 400 litrů. Po sklopení zadních sedadel prostor zvětšíte na 1 395 litrů.
Před volantem má Kamiq, podobně jako Kodiaq či Karoq, displej. Škoda Auto mu říká jednoduše – virtuální kokpit. Ten má 10,25palcový panel a měnit si můžete různé pohledy. Někdo preferuje mít přehled o otáčkách motoru, jiný zase velkou navigaci. Vše je jen otázkou vašich priorit. Špatně si Kamiq nevede ani po stránce jízdních asistentů. V nabídce nechybí adaptivní tempomat, hlídání jízdního pruhu nebo nouzové brzdění.
Na trh Škoda Kamiq vstoupí s motory 1,0 a 1,5 litrů TSI a 1,6 TDI, které budou pokrývat výkonové spektrum od 70 (95 koní) do 110 (150 koní) kW. Dobrou zprávou je, že se počítá také s verzí na CNG, kterou Škoda Auto označuje jako G-TEC. Ta bude mít litrový motor o výkonu 90 koní. Auto si můžete objednat i se systémem Sport Chassis Control, který přiblíží podvozek o 10 milimetrů blíže k silnici. K dispozici jsou 16 až 18palcové disky. Kamiq není jen menší Karoq nebo naopak zvětšená Scala. Jedná se o plnohodnotné auto, které zapadá do modelové palety Škody Auto a pokud se nestane nic zásadního, Kamiq by se podle mě měl dobře prodávat.