S pneumatikami pro Formuli E jsme se prali. Vyvoj začínal od nuly, přiznává Hankook

S pneumatikami pro Formuli E jsme se prali. Vyvoj začínal od nuly, přiznává Hankook
Fotografie: Hankook
  • Firma Hankook je výhradním dodavatelem pneumatik Formule E od roku 2023
  • Počátky vývoje byly pro firmu obtížné, neměla zkušenosti ani přesná data závodního auta
  • Na gumy korejského výrobce se snesla vlna kritiky, ta s postupem sezóny prakticky zcela utichla

Od úplně prvního závodu v Pekingu v roce 2014 až do minulého roku patřila role výhradního dodavatele pneumatik pro Formuli E francouzské společnosti Michelin. S generačním omlazením aut ale přišla i radikální změna v dodavatelském řetězci. V tendru uspěla korejská značka Hankook, pro kterou smlouva s šampionátem elektrických formulí znamenala zatím největší úspěch v rámci její divize motorsportu. Jednalo se ale o obrovský skok do neznámých vod. Navíc z pořádné výšky, protože auto specifikace Gen3 nebylo hotové a nešlo se zpočátku vývoje pneumatik opřít o jedinou veličinu.

„Tohle pro nás bylo velkou výzvou, protože když jsme rozjížděli vývoj, začínali jsme prakticky od nuly a neměli jsme k dispozici žádné zkušební auto. Šli jsme na to vlastně z opačného konce, abychom vůbec získali nějakou první zpětnou vazbu. A teprve až když bylo auto, začali jsme mu přizpůsobovat pneumatiku. S prvním výjezdem jsme byli takřka spokojeni a od tohoto momentu nastalo jemné ladění s cílem nalézt správnou směs gumy, najít správné vyvážení zadní nápravy a také poměr mezi suchou a mokrou pneumatikou.“

Vývoj univerzální pneumatiky pro specifické potřeby závodů Formule E byl náročný

„Obzvláště to byl náročný úkol, a proto skládám poklonu našim inženýrům a technickému týmu, protože se to podařilo v opravdu krátkém čase, kdy i prostor na testování byl velmi omezený,“ prozradil pro autosport.com Manfred Sandbichler, evropský ředitel divize motorsportu značky Hankook s poznámkou, že jeho tým dostal zhruba půl rok na testy.

Už s předstihem se proto dala společnost do vývoje pneumatik pro další iteraci vozů, takzvaných Gen3,5. Na trať by podle nastavených pravidel měly vyjet už v roce 2025. Venku už je prototyp vozu a dokonce už byl k vidění během ePrix Londýna. Při promo akci jej vyzkoušel britský pilot Jake Hughes, který jej dostal na krátkou chvíli do rukou při jízdě proti chronometru při pokusu posunout rychlostní rekord na halové dráze. Zajímavým poznatkem je, že na autě byly nasazeny výrazně měkčí pneumatiky. Předzvěst evoluční obměny?


„Bylo velmi složité vyvinout pneumatiku pro všechny tyto podmínky, protože můžete mít jen jednu sadu gum na závod a zároveň nemůžete mít pneumatiky do mokra a do sucha. Musíte udělat takovou gumu, která se přizpůsobí všem podmínkám a rozpětí teplot. Takže neustále musíte dělat kompromisy. Určitě, mohli jsme vyrobit lepší pneumatiku do mokra, jenomže zároveň bychom snížili výsledky té suché,“ doplňuje trojnásobný vítěz 24h Le Mans Benoit Treluyer, testovací pilot Formule E, který se podílel na vývoji pneumatik Hankook.

„Vždy se můžeme zlepšit, to ví každý, ale na první rok je výsledek opravdu dobrý a já jsem celkem spokojený s tím, co jsme dokázali. Lidé si už uvědomili, že společně můžeme lépe využít maxima toho, co daný produkt nabízí. Navíc se dostali do fáze, kdy pravděpodobně pochopili, že to vlastně funguje docela dobře a že máme podmínky, které budou v průběhu sezóny zcela odlišné.“

Zatímco tak v Hankook panovala po prvních závodech, tedy ostrých testech spokojenost, s velkými problémy se potýkala továrna v Jižní Koreji. V březnu továrnu zachvátil obrovský požár, při němž shořelo 400 tisíc pneumatik. Pro představu o jak velký požár šlo: událost likvidovalo 750 hasičů, 158 vozů a 9 helikoptér. Na dodávky pneumatik pro Formuli E údajně požár neměl vliv, nicméně společnosti způsobil nemalé překážky, když přestala dodávat gumy ostatním sériím. Přes vlastní optimismus se navíc korejský výrobce musel potýkat i s častou kritikou ze strany pilotů.

„Jasně, když přijedete do Valencie a máte na paměti, čeho jste byli schopni se starým autem, tak hledáte ty drobnosti a říkáte si: bylo by hezké první zatáčku projet o 10 km/h rychleji. V průběhu ročníku to ale ztratí význam a pozornost se přesune jinam. Nálada s ohledem na pneumatiky je dobrá. Už neslýchám, že by si někdo stěžoval,“ dodává testovací pilot Formule E Benoit Treluyer s odkazem na skutečnost, že naprosto totožné pneumatiky budou používány i v nadcházející sezóně 2024.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze