S nadvládou Tesly je konec. Tedy podle BMW

8
S nadvládou Tesly je konec. Tedy podle BMW
Fotografie: BMW
  • Tradiční automobilky zatím přihlížely, jak jim progresivní Tesla přebírá zákazníky
  • BMW se ale rozhodlo, že tomu učiní přítrž
  • Má totiž Tesle co vracet

BMW napodruhé naskočilo do stále zrychlujícího elektrického vlaku sice na poslední chvíli, avšak zdá se, že zvolilo správný směr. Z obou jeho novodobých elektromobilů, tedy BMW iX i i4, se staly bestsellery, vyprodané v jednu chvíli i na celé roky dopředu. Není tedy divu, že BMW už si maluje velice optimistické scénáře, z nichž už ten první, tedy letos meziročně zdvojnásobit prodeje bateriových elektromobilů na 200 000 kusů, vypadá zcela reálně. Navíc právě uvedlo novou vlajkovou loď BMW i7, ještě letos bude následovat zásadní novinka i5 a příští rok elektrický Mini Countryman spolu s mýtickým Rolls-Roycem Spectre. Tedy docela závratné inovační tempo.

Naproti tomu Tesla neuvedla už druhým rokem ani jeden nový vůz, premiéry Cybertrucku, Semi i nového Roadsteru stále odkládá, chystané malé levné auto dokonce odpískala definitivně. A design stěžejních vozů pomalu, ale jistě stárne. Jistě, je to pouze jednostranný pohled, efektivně fungující, extrémně zisková automobilka má na své straně jiné a dost možná důležitější výhody – není zatížena výrobou a vývojem konvenčních automobilů ani nenasytnými odbory, podařilo se jí uvést do života prodejní model s téměř nulovými náklady na marketing i budování servisní sítě. Především ale těží z neotřesitelné loajality svých fanoušků, kteří jí odpouštějí i věci, jaké by si jiná značka mohla jen těžko dovolit. Jenže je otázka, zda jí to bude do budoucna stačit.

Aktuálně ji veřejně vyzvalo na souboj BMW, kterému Tesla loni sebrala v USA prvenství v prodejích prémiových aut. Jenže Mnichov nerezignoval a ústy Pietera Noty, člena představenstva, zodpovědného za prodeje značky BMW, vzkázal na tiskové konferenci podle autonews.com světu, že se BMW soustředí na „velmi silný a rychlý náběh prodeje elektromobilů“. Doba nadšených pionýrů podle něj skončila a nyní nastal čas oslovit mnohem širší spektrum zákazníků. A tímto okamžikem také podle Noty kočí jedinečná prodejní výhoda Tesly, která dokázala oslovit bohaté geeky z celého světa. Nyní nastal čas tradičního obchodního soupeření.

BMW Group má proti Tesle, která by letos ráda prodala milion aut, stále ještě nesrovnatelně větší výrobní i technologické kapacity. Však loni prodala více než 2,5 milionu aut, tedy téměř čtyřikrát tolik než Tesla. Disponuje celkem 13 výrobními závody na pěti kontinentech plus dalšími rezervovanými kapacitami u třetích stran. Tesla jich nemá ani polovinu. A BMW je rovněž silná, finančně zdravá společnost, byť mírou ziskovosti na prodaný vůz i celkovou hodnotou na burze za Teslou pokulhává. Každopádně dynamika růstu prodeje elektrických aut, kterou zatím předvádí, je výrazně lepší než u Muskovy firmy a tempo uvádění nových modelů rovněž. Navíc má zákazníky výhradně v prémiových segmentech, zvyklé platit vysoké přidané hodnoty. Nebude to letos ani napřesrok, ale už ve druhé polovině aktuální dekády by se mohlo ukázat, která strategie funguje lépe. BMW totiž není zdaleka jediná automobilka, která jde Tesle po krku.

Diskuze ke článku
Dini Dini
Dini Dini
BMW me neuvěřitelně štve. Namontovat elektromotor do běžného modelu je jen udržení staré špatné cesty ve vývoji a prodeji aut. Tato cesta vedla k dnešním cenám i problémům s dodávkami. Tato cesta není správná a Tesla to dokazuje. Už jen to, že pod kapotu BMW i4 i i7 můžete dát 8 válec nebo??? NIC - ne vážně...ani přední kufr...prostě NIC. Jeden elmotor na zadní nápravě a o 400kg vyšší hmotnost i4 <-> Tesla 3. Já chápu, proč to BMW zkouší a naštěstí vidím, že mu to zase tak moc lidí nežere i když jejich marketing se nás snaží přesvědčit o 100% růstu prodejů...

A při tom staré BMW i3 byl vlastně super elektromobil, ale asi nevydělal dost.
Vojtulee M.
Vojtulee M.
Já myslel, že 1. dubna už bylo dávno
Vít Ožana
Vít Ožana
Kolik vyrobí BMW spalováků je irelevantní. Důležité je kolik je schopen vyrobit EV.
Jiri Jirka
Jiri Jirka
Ty jo to je zase fdrive článek (chybí označení reklamy BMW)... Úspěšnost automobilky měřit podle toho kolik modelů ročně uvedou... Z ekonomického pohledu je přece lepší mít dva modely a vyrobit jich milióny, než mít modelu 30 a vyrobit jich max desítky tisíc ....

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze