Analytická společnost Finbold zveřejnila studii, podle níž se poptávka po elektromobilech sice zpomalila, avšak v globálním měřítku neklesá. Naopak se očekává znovuoživení a do roku 2030 růst o 630 % oproti stávajícímu stavu. Americká automobilka Tesla, která se zásadním způsobem zasloužila o popularizaci elektromobilů a nastartování byznysu kolem nich, hraje velice důležitou roli a třeba v Severní Americe se stala de facto synonymem elektromobilu a předmětem národní hrdosti Američanů. Jenže konkurence mohutně dohání zaspání na startu a začíná Tesle nepříjemně šlapat na paty. Výsledkem je, že Elon Musk i přes rychlé navyšování produkce od roku 2019, kdy Tesla dosáhla globálního podílu na trhu s elektromobilu 16 %, tržní podíl zvolna ztrácí. Koncem loňského roku už sestoupil na 13 %.
Na domácím trhu, tedy v USA, zažívá Tesla dramatičtější okamžiky. Když odhlédneme od absolutních čísel a zaměříme se čistě na tržní podíly, tak automobilce ještě v prvním kvartále roku 2022 patřily téměř tři čtvrtiny (74,8 %) elektromobilního trhu, protože General Motors svůj kus tržního koláče v té době ještě hodnotil číslem, začínajícím nulou a desetinou čárkou (0,3 %). Jenže právě v tomto roce se GM probudil a již ve čtvrtém kvartále 2022 mu patřilo 7,2 % trhu. Výrazně posílil i Ford, který svůj podíl zdvojnásobil ze 4,4 na 9 %. A relativně se začalo dařit i BMW, které si ve stejném období polepšilo z 0,7 na 3,1 %. Výsledek? Tesla se v období Q4/2022 musela spokojit s 58 %.
Letošní rok sice začal pro Teslu optimisticky, protože se jí podařilo urvat část zákazníků BMW, Fordu i GM a tržní podíl za Q1/2024 se po dvouměsíčním růstu vyšplhal na 52,1 %, jenže druhý kvartál přinesl tak trochu studenou sprchu. Tesla se musí spokojit s podílem 49,7 %, zatímco koncern Hyundai (myšleny obě značky Hyundai a Kia) vystřelil na rekordních 11,2 % a z předchozího, mírného útlumu se probouzí i GM (6,6 %). Zajímavé bude sledovat i příští kroky nové domácí konkurence v podobě Lucidu a Rivianu, přičemž druhý z nich s podílem 4,2 % za Q2/2024 aspiruje na vměstnání do vedoucí pětky, pokud se mu tedy podaří ve zdraví překonat aktuální ekonomické potíže.
Výše uvedená čísla neznamenají, že by Tesla upadala, prostě se jen z amerického zázraku a totálního solitéru stává standardní velkou automobilkou, která bude muset o své místo na slunci bojovat, zejména proti rychle nastupující čínské konkurenci. A k tomu budou nezbytně patřit i změny ve vedení, struktuře i firemní politice, z nichž některé už byly učiněny.
A totiz odstavit z funkce ceo Muska.