Automobilka Tesla se mění. Na jedné straně nestačí vyrábět svůj monstrózní Cybertruck, který aktuálně doslova zašlapává konkurenci do země, na straně druhé se mu dramaticky propadla čísla nejprodávanějšího Modelu 3. A do toho se objevují články, že Kaliforňané, kteří pomohli značku vytáhnout na pozici jednoznačné americké elektrické jedničky, se od Elona Muska začínají odvracet kvůli jeho příklonu k ultrapravicovým postojům.
Ilustrativní jsou prodejní čísla na americkém trhu, který je pro Teslu stále ještě rozhodující. Za červenec tam podle Jalopniku udala 5 175 Cybertrucků, což je prakticky stejně, jako Rivianů R1T, Fordů F-150 Lightning, Chevroletů Silverado EV, GMC Sierr EV a GMC Hummerů EV dohromady. Automobilka totiž nasbírala během dlouhého čekání na opožděnou premiéru modelu přes milion rezervací, a i když část zájemců po oznámení konečné ceny zájem ztratila, pořád jich zbývá dost.
Jenže ve stejném období Tesla meziročně ztratila absolutní dominanci na americkém trhu, z nějž jí ještě v loňském červenci patřilo 56 %. Nyní to je už „jen“ 48 %. Hlavní podíl na tom má 31% propad Modelu 3, který kvůli zpřísněným podmínkám počátkem letošního roku ztratil nárok na dotaci v podobě daňového kreditu IRA. A konečně tu máme klesající podporu značky kvůli politické aktivizaci Elona Muska. Svými nedávnými antisemitskými veřejnými výroky si příliš neposloužil a Silicon Valley, kde se značka zrodila, rychle ztrácí podporu i prodeje.
Cybertruck fakt nedrtí v americe vůbec nic.