Říjnové překvapení. Tesla Model Y už není nejprodávanější model světa

3
Říjnové překvapení. Tesla Model Y už není nejprodávanější model světa
Fotografie: Wuling
  • Žebříček nejprodávanějších nabíjecích aut světa přinesl velkou změnu
  • Tesla musela přenechat pozici nejprodávanějšího auta konkurenci
  • Největším bestsellerem za říjen 2025 je auto, které u nás nikdo nezná

Pohled na celosvětový žebříček prodejů nabíjecích aut je studenou sprchou pro Evropu; mezi dvaceti nejprodávanějšími modely nenese ani jedno evropskou značku. Nebo ještě přesněji, top twenty je zcela v režii čínských značek, s jednou, zatím ještě pořád velmi silnou výjimkou v podobě americké Tesly, ovšem v Číně samozřejmě zčásti vyráběné. Jenže pro Muskovu automobilku to přesto není důvod k oslavě. Jeho dlouhodobá světová jednička Tesla Model Y za letošní říjení o tuto pozici přišla ve prospěch v Evropě neznámého miniautomobilu Wuling Mini EV, který si jen v říjnu našel 61 515 nových majitelů. O němž jsme už párkrát slyšeli, na evropském trhu jej asi neuvidíme. I když Čína do Evropy aktuálně zcela záměrně vyváží starší a technicky méně pokročilé modely.

Na Teslu Model Y tedy zbylo stále zcela bezpečné stříbro s 53 320 prodeji. Zdánlivě velmi dobrý výsledek znamená ve skutečnosti meziroční propad říjnových prodejů o 37 %, který znamená vůbec nejhorší výsledek od července 2022. Největší podíl na něm mají trhy v Severní Americe a Evropě. Stojí za ním již dobře známé důvody v čele s toxickým chováním Elona Muska a také to kompletně vyvrátilo teorii, že fanoušci čekají na modernizovaný Model Y Juniper. Statistiky možná zvrátí čerstvě uvedená levná verze Standard, ovšem Tesla zjevně definitivně ztratila svůj technologický náskok a už by vážně potřebovala začít uvádět nové modely.

Říjnový bronz putuje za dalším čínským, v Evropě zcela neznámým prckem Geely Geome Xinguyan se 44 244 prodeji. A od čtvrtého až po jedenácté místo začíná hegemonie největšího světového výrobce elektromobilů, značky BYD. S jedinou výjimkou na sedmém místě, které senzačním způsobem získala horká novinka Xiaomi YU7 s 33 708 prodeji. Na místě číslo 14 nacházíme další a poslední Teslu, Model 3 s 19 961 prodeji, což je rovněž zklámáním. O neuvěřitelné síle čínského trhu svědčí i pozice 13, kterou obsadil s 20 024 záznamy teprve měsíc starý model Fang Cheng Bao Tai 7, což je produkt prémiového subbrandu koncernu BYD.

Pohledy do statistik přinášejí nové trendy. Růst čínského trhu s nabíjecími automobily totiž pokračuje ve zpomalování a za říjen si meziročně připsala „jen“ 7 % navíc, zatímco Evropa vyrostla o 38 % a zbytek světa o pozoruhodných 35 %. Začínají se totiž probouzet i důležité mimoevropské trhy v čele s Tureckem, které si meziročně připsalo 157 % a zjevně nasazuje na velký sprint, a Indonésií, která vyrostla o 101 %. Začíná se projevovat i další změna a zároveň důkaz, že Čína udává v elektromobilním světě módu. Tamější trh totiž začal masivně opouštět plug-in hybridy a díky tomu celosvětový trh s PHEV vozidly klesl o 5 %. Kdyby se do výsledků nezapočítala Čína, měli bychom tu rázem 19% růst.

Kdo by stále ještě pochyboval, kde se aktuálně píší dějiny automobilismu, může se podívat na žebříček nejprodávanějších elektromobilních značek světa. V něm totiž vůbec poprvé obsadily první tři příčky čínské značky a Tesla vypadla z medailových pozic. Stále vede BYD, kterému patří více než pětina světového trhu (22,2 %), na druhé místo se vyšvihla velmi dynamicky rostoucí značka Geely se 127 tisíci prodeji a třetí místo patří Wulingu, který si vůbec poprvé sáhl na šestimístné měsíční prodeje (102 tisíc). Na světlo se dere i Leapmotor se 70 000 prodeji, kterému se daří v exportu.

Dlouhodobý výhled podle ArenaEV dává Tesle Model Y pořád ještě šance za celý letošní rok udržet prvenství, nebo jej předat modelu BYD Song a spokojit se stříbrem. Své pozice ale bude čím dál hůře obhajovat Model 3, na který nyní agresivně útočí Geely Xingyuan, který Teslu příští rok zřejmě přeskočí. Zuby si na ni ale brousí i další čínské štiky včetně Wulingu Mini EV a BYDu Seagull. Je tedy otázkou, zda se v roce 2027 ještě vůbec vejde do první dvacítky.

Diskuze ke článku
Dini Dini
Dini Dini
Tohle už vypadá víc jako trajektorie, než výkyv. Za mě je to jasné - pro Model Y není moc důvodů - není levný, není hezký, není lepší jak konkurence, nemá dobré servisní zázemí. Model 3 by byl super, protože má nižší spotřebu...ale přece se ukazuje, že EV na dálnice stále nepatří, navíc je to malé auto, sedan...

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze