Tesla se rozhodla podpořit prodeje uvedením nového, levnějšího provedení obou základních Modelů 3 a Y Standard. Jejich nedávnou premiéru jako obvykle provázela absence většiny důležitých oficiálních informací, včetně faktu, zda se na novinku může těšit i Evropa. Nyní už je jasné, že přinejmenším Tesla Model Y Standard se tu začíná prodávat, a to za velmi atraktivní základní cenu 979 990 Kč, respektive 1 005 490 Kč včetně nezbytného poplatku za doručení a dokumentaci. Obdobné levné provedení Modelu 3 zatím v nabídce chybí, o důvodech se opět můžeme jen dohadovat. Ovšem vzhledem k výrobě Modelu Y v evropské továrně Tesly je současný stav zřejmě logický.
Tesla Model Y Standard nahradila dosavadní, o 120 000 Kč dražší provedení RWD SR, tedy zadokolku s baterií 60 kWh LFP a udávaným dojezdem 466 km. Oproti ní nabízí větší kapacitu 69,5 kWh i normovaný dojezd 534 km, jenže také výrazně slabší dynamiku. Tu je zatím obtížné vyjádřit jmenovitým výkonem, protože ten Tesla, stejně jako další důležité údaje, neuvádí, avšak zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,2 s je horší nejen proti nové verzi Premium, nahrazující dosavadní provedení Long Range (5,6 s), ale i oproti dosavadní verzi Standard Range (5,9 s). Dodejme, že od října dostaly i verze Premium a Performance nové, větší baterie 79 kWh místo dosavadních 75 kWh a nabízejí za stejnou cenu delší dojezd.
Tesla Model Y Standard si ve standardu musí vystačit s 18" místo dosavadních 19" kol a obyčejnějším nárazníkem bez integrovaných senzorů a světelné lišty. Pětimístný interiér je čalouněn místo koženky látkou. Z výbavy odpadlo elektrické sklápění vnějších zrcátek, zadní dotykový displej a systém Autosteer. Elektrické nastavení předních sedadel přišlo o mechanická tlačítka, vystačit si nyní musí s ovládáním skrz displej. Zajímavé je střešní okno, to podle aktuálně dostupných informací zůstalo na svém místě, protože je s ním počítáno jako s přístupovým místem při výrobě, avšak bylo zevnitř zakryto stropnicí. Zúžil se rovněž výběr nabízených barev z šesti na tři, z nabídky vypadla stříbrná, modrá i červená metalíza.
Příplatková výbava obsahuje 19" zimní kola, tažné zařízení a obě sady jízdních asistentů s neustále měněnými názvy. Aktuálně se jim říká Enhanced Autopilot a Schopnost plně autonomního řízení. I zde se skrývá zajímavost, protože v americké nabídce první sada chybí a druhá se jmenuje Full Self-Driving (Supervised), tedy Autonomní řízení s dozorem. Větší kola ani odlišné čalounění si v tomto případě neobjednáte.

Za sebe by to byla pro mě zajímavá varianta (i díky zvětšené baterce), kdyby měla výkon původní SR. Ale zrychlení 7,2s už by mě asi štvalo...