Nejnovějším přírůstkem mezi rodinnými crossovery je pětidveřový Renault Symbioz při spodním okraji nižší střední třídy. S délkou 4,41 m se totiž řadí mezi subkompaktní Captur a rovněž kompaktní, ovšem o 20 cm delší Austral. Míří tedy na zákazníky, kteří si dosud kupovali kombi Megane Grandtour, nebo krátkou verzi legendárního Scenicu. A to přesto, že se nejedná ani o čistokrevné kombi, ani o běžné MPV. Zákazníci totiž chtějí zvýšené, pseudoterénní modely, které ale zase tak moc nepřipomínají kategorii SUV, která začíná být v západoevropských městech toxická a stává se terčem šikany jak ze strany úřadů, tak různých guerillových tajných organizací. Symbioz proto vypadá spíše jako trochu zvýšené kombi, navíc oproti oblému Australu oblékl nový, výrazný a hranatý designový styl, který se nám líbí už na modelech Megane Electric a Scenic Electric.
Jestliže Renault stále rozšiřuje nabídku nových modelů, jinde musel zase ubrat. Symbioz tak přichází, podle nejnovější renaultovské módy, na trh s jediným pohonem, a sice full hybridem E-tech 145, který je schopný pracovat v paralelním i sériovém režimu. Angažoval atmosférický čtyřválec 1.6 s Atkinsonovým cyklem a dvojici synchronních elektromotorů s permanentními magnety, spolu s inovativní robotizovanou skříní se zubovými spojkami, která nabízí čtyři stupně pro benzinový a dva pro elektrický pohon, dohromady pak 14 kombinací. Vynecháním měniče či třecích spojek se ušetřila hmotnost i jednoduchost, v soustavě totiž nemusejí být rozjezdové stupně s velmi lehkým převodem. Vůz se totiž vždy rozjíždí elektricky a teprve ve vyšších rychlostech využije efektivní mechanické spojení hnacího agregátu a kol. Smutní by neměli být ani vyznavači dieselů, protože normovaná spotřeba paliva 4,6 l a deklarovaný dojezd až 1 000 km se jim vyrovná, byť jde o benzin místo nafty.
Renault Symbioz udělal vše pro to, aby vypadal jako velký hatchback či kombi. Počínaje velkými koly (18 nebo 19"), která se stala u Renaultu v poslední době tradicí, přes vysoké a záměrně bohatě členěné bočnice, až po oba konce, rovněž štědře zdobené horizontálními liniemi. i když se rafinované a výrazné detaily inspirovaly novými elektrickými Megany a Sceniky, celek působí konvenčněji a odpustil si také některé parádičky typu zapuštěných, elektricky výsuvných klik. Nechybí ovšem panoramatická prosklená střecha Solarbay s elektrochromatickým zatmavováním, které lze ovládat mj. hlasem.
Pětimístný salon nabízí mj. zadní lavici, posuvnou v rozsahu 16 cm, díky níž lze podle aktuální potřeby měnit základní objem zavazadelníku od 492 po 624 l, při úplném sklopení pak až 1 582 l; výrobce bohužel zatím neupřesnil, podle které normy. Nechybí ani elektrické otevírání a zavírání jeho víka, které lze ovládat buď spínačem na palubní desce, dálkovým ovladačem, nebo kopem pod nárazník. Zavazadelník nabízí rovnou podlahu a přístup bez schodu, komu by nestačil, najde uvnitř dalších 24,7 l různých úložných prostor. Kromě obvyklého komfortu na palubě je k mání i indukční nabíječka mobilů pro vyšší linie.
O infozábavu se postará systém OpenR Link s operačním systémem Android Automotive 12. Ten zvládá mj. inteligentní navigaci, počítající s návyky řidiče, zobrazenou na centrální, svisle orientované dotykové obrazovce 10,4". Druhý, vertikální displej 10,25" pak supluje přístrojový štít. K mání je 50 nebo více volitelných aplikací, podle země a verze, mezi nimiž nechybí ani ty, speciálně přizpůsobené pro vozy Renault. Jejich pomocí lze konzumovat hudbu i video, přistupovat na internet, hrát hry či kvízy, nebo snáze zaparkovat. Za příplatek je k mání soundsystém Harman Kardon s 9 reproduktory a zvukovými procesory, laděnými ve spolupráci s hudebníkem Jeanem-Michelem Jarrem. Dále na řidiče čeká ambientní osvětlení s volitelnou atmosférou, 29 jízdních asistentů včetně autonomního řízení 2. úrovně.
Jedinou pohonnou jednotkou je E-Tech full hybrid 145 s vysokonapěťovou soustavou, hlavním trakčním elektromotorem o výkonu 49 k, startérgenerátorem 25 k a atmosférickým zážehovým čtyřválcem 1,6 l o mocnosti 94 k. S tím vším spolupracuje trakční baterie 1,2 kWh a tzv. inteligentní vícerežimová převodovka (viz výše). Ve městě lze takto jezdit až 80 % času čistě elektricky, těžit lze také z predikce ve spolupráci s mapovým systémem. Ta zohledňuje nejen výškový profil trasy, ale i dobu jízdy a aktuální dopravní situaci.
Technické parametry Renault Symbioz E-Tech full hybrid 145
Kompletní specifikaceKonstrukce | crossover, 4 410 × 1 790 × 1 575 mm, 1 423 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 107 (69) kW, 145 (94) koní, točivý moment: 250 Nm |
Baterie | 1,2 kWh |
Nabíjení | |
Spotřeba | ?, dojezd: 1 043 km |
Cena od | 699 000 Kč |
2. Proč se říká těmto módním SUV rodinné vozy? Kdo má nakládat něco do kufru s tak vysokou hranou?
3. Jinak je to za mě pěkný auto. Mám rád Renault.