Renault dokončuje totální přestavbu své modelové řady směrem ke kratším a zvýšeným autům. Nejnovějším počinem je crossover Renault Symbioz, který se s celkovou délkou 4,41 m vměstnal do úzké tržní skulinky mezi Captur (4,24 m) a Austral (4,51 m), s nímž také patří do stejného segmentu C. Oproti Australu, od nějž jej dělí jen 10 cm, je ovšem citelně levnější a nabízí skromnější motorizace. Vlastně motorizaci, protože startuje s jediným pohonem – full hybridem o výkonu 145 k, který známe už z nového Capturu. Později se ovšem nabídka pohonů rozšíří. Zástupci značky hovoří o spalovací alternativě čistě elektrického Scenicu, s nímž si je Symbioz skutečně podobný rozměrově i designově.
Počáteční nabídku tedy tvoří tři výbavové linie Techno, sportovně laděná Esprit Alpine a elegantní Iconic, zatímco pohon je vždy stejný; atmosférický čtyřválec 1.6 o výkonu 94 k/149 Nm spolupracující s hlavním trakčním elektromotorem 49 k/205 Nm, startérgenerátorem 20 k/50 Nm a 4+2stupňovou, multimódovou převodovkou. Systémový výkon činí 143 k a 250 Nm, tedy tak akorát pro cestování i městské poskakování. Později během září se přidá ještě startovní linie Evolution. Vybírat lze ze sedmi metalických barev, přičemž černá je bez příplatku a modrá Mercure zase exkluzivní pro model Symbioz.
Symbioz patří mezi první modely, jejichž vzhled už má kompletně na svědomí nový šéfdesignér Renaultu Gilles Vidal. A je to znát; vůz velikosti Škody Karoq nepůsobí jako další zaměnitelné dvouprostorové auto se zvýšenou karoserií. Naopak vznikl sebevědomě působící artefakt rozehrávající rej šikmých linií, ploché kapoty, bohatého horizontálního členění obou konců a pochopitelně také extravagantních velkých kol. Ta jsou zpočátku 18" nebo 19", s rozšířením nabídky směrem dolů přijdou i ocelově strukturovaná 17". Oproti výše zmíněného Scenicu zde však nacházíme konvenční dveřní kliky a poněkud usedleji tvarovaný C-sloupek. V nabídce nechybí elektrochromatická skleněná střecha Solarbay, stejně jako elektricky otvírané víko kufru s bezdotykovým ovládáním kopnutím pod nárazník.
Protože se nám zdá, že Renault má v nabídce crossoverů poněkud přehuštěno, tak jsme se zeptali, pro koho Symbioz vlastně vznikl. A dozvěděli se, že míří na dosavadní majitele hned několika modelů, které přišly o přímého nástupce. Například spalovací Scenic, Megane Grandtour či Clio Grandtour. A zdánlivý paradox, proč má automobilka v nabídce dva modely, které od sebe dělí jen 10 cm délky, zase vysvětluje pohled do technických specifikací. Symbioz totiž vznikl na prodloužené verzi menší platformy CMF-B, kterou používá i Captur se shodným rozvorem, zatímco Austral už pokročil na větší CMF-C/D. A z toho plynou nejen rozdíly v nabízené technice i proporcích. Symbioz je totiž oproti Australu nejen kratší, ale také užší a nižší.
Uvnitř je to trochu znát na šířce sedadel i prostoru pro cestující vpředu. Ten odpovídá stejně širokému Capturu a je dostatečný, ovšem nikoliv velkorysý jako v Australu. Rovněž jízda je o chlup méně plavná, ovšem zase agilnější. A rozhodně ji nelze označit za nepohodlnou; oproti konkurenci má jízdní i cestovní komfort navrch, hlavně díky velmi dobrému odhlučnění. Rovněž zpracování a design interiéru snesou velmi přísná měřítka, stejně jako multimédia na bázi Google Automotive se špičkovou úrovní on-line služeb i aplikací. Rozsáhlá míra unifikace interiérových modulů znamená, že většinu ovladačů, volant i kontrolní prvky známe z jiných Renaultů, to však vůbec není na škodu. Zejména, když i zde lze otravné jízdní asistenty, podle nově platné normy GSR 2 povinné u aut prodávaných v EU, vypnout dvojím stiskem jediného tlačítka.
Jízda s neustále vylepšovaným full hybridem s multimódovou převodovkou je hladká díky tomu, že vůz se vždy rozjíždí na elektřinu. Ostatně nemá ani jinou možnost, protože třecí spojky zde nenajdete. Spolupráce poměrně složitého soustrojí je hladká, synchronizace otáček spalovacího motoru a zubové spojky v převodovce přesná. Dynamika sice krev do varu nepřivede, ale to není vůbec účelem tohoto modelu. Naopak pro běžné cestování bohatě stačí a 2kWh baterie má dost šťávy k urychlení každého předjížděcího manévru či ostrého startu z křižovatky. Cestování je podle prvních dojmů z pražských ulic a středočeských silniček pohodlné, navigace skvělá, audiosystém Harman Kardon konejšivý.
To vše můžete mít od 729 000 Kč za výbavu Techno, která zahrnuje 18" kola, automatickou klimatizaci, multimédia openR Link se službami Google, parkovací senzory vpředu i vzadu, parkovací kameru, bezklíčový přístup, elektricky sklopná a vyhřívaná vnější zrcátka, samostmívací vnitřní zrcátko, volbu jízdních režimů, adaptivní tempomat stop & go, indukční nabíječku mobilů a tmavá zadní okna, tedy vše podstatné. Komu by to nestačilo, může si připlatit rovných 50 tisíc korun a od 779 000 Kč získá sportovně střiženou linii Esprit Alpine s 19" koly, vnějšími sportovními doplňky, specifickým čalouněním a vyhřívaným volantem. A nabídku uzavírá linie Iconic od 829 000 Kč s elektricky nastavitelnými předními sedadly, panoramatickými kamerami, sadou jízdních a bezpečnostních asistentů, vyhříváním předních sedadel a čelního okna a elektricky ovládaným víkem kufru.
Součástí ceníku je akční nabídka slevy výkupního bonusu 60 000 Kč na všechny verze a plná pětiletá záruka omezená nájezdem 100 000 km, který lze prodloužit na 150 000 km za 9 090 Kč. Dokoupit lze dále panoramatické kamery s parkovacím asistentem za 15 000 Kč, paket bezpečnostních a jízdních asistentů za 20 000 Kč, vyhřívaná sedadla a volant za 10 000 Kč pro Techno, případně za 18 000 Kč pro Esprit Alpine včetně elektrického ovládání sedadel, elektrické ovládání víka kufru za 10 000 Kč, dojezdovou rezervu za 5 000 Kč, soundsystém Harman Kardon za 20 000 Kč, panoramartické střešní okno Solarbay za 37 000 Kč či jiný odstín metalízy za 18 000 nebo 22 000 Kč. K mání je rovněž bohatá nabídka příslušenství a servisní balíčky.
Zdá se tedy, že se zrodilo auto pro každodenní používání, které díky posuvné zadní lavici a následné možnosti nafouknout zavazadelník až na 624 l poslouží i rodině. Jeho vlastnosti podrobněji prověříme v podrobném testu, který bude následovat už brzy.
Technické parametry Renault Symbioz E-Tech full hybrid 145
Kompletní specifikaceKonstrukce | crossover, 4 410 × 1 790 × 1 575 mm, 1 423 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 107 (69) kW, 145 (94) koní, točivý moment: 250 Nm |
Baterie | 1,2 kWh |
Nabíjení | |
Spotřeba | ?, dojezd: 1 043 km |
Cena od | 699 000 Kč |
Foto: Jakub Stehlík