Hyundai už delší dobu naznačoval podobu dalšího elektromobilu řady Ioniq na studii Hyundai Prophecy, kterou odhalil již předloni a přibližně před rokem jsme ji mohli vidět na vlastní oči na autosalonu v Mnichově. Letos v červenci pak značka představila sériovou podobu vozu Hyundai Ioniq 6. Nyní se jeden z mála kusů, které jsou momentálně v Evropě, dostal i do Česka, aby se ukázal na výstavě Designblok. My jsme využili příležitosti si tento vůz prohlédnout, a to stejné můžete udělat i vy. Ale pokud nemáte v plánu se tam vydat, přinášíme naše první dojmy ze setkání s tímto velmi zajímavým elektromobilem.
První pohled – Prohlédli jsme si Hyundai Ioniq 6. Má špičkovou aerodynamiku a dynamický originální design.
Nebudeme vás zatěžovat technickými detaily, ty případně naleznete v katalogu níže, ale jeden parametr přece jen zmíníme. Ioniq 6 totiž čerstvě prošel homologačními testy, jejichž součástí je cyklus WLTP pro určení spotřeby a dojezdu. Verze s pohonem zadních kol v něm dosáhla velmi nízké spotřeby 13,9 kWh/100 km, což v kombinaci s větší ze dvou nabízených baterií znamená dojezd 614 kilometrů na nabití. Těchto hodnot se podařilo dosáhnout i díky velmi propracované aerodynamice karoserie.
Technické parametry Hyundai Ioniq 6 Power 77,4 kWh 4×2
Kompletní specifikaceKonstrukce | sedan, 4 855 × 1 880 × 1 495 mm, 2 120 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 168 kW, 229 koní, točivý moment: 350 Nm |
Baterie | 77,4 kWh (74 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 233 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 15,1 kWh / 100 km, dojezd: 614 km |
Cena od | 1 339 990 Kč |
Inspirací byly pro Hyundai Ioniq 6 i vozy Tatra
Právě kapkovitý tvar karoserie je u Ioniqu 6 vidět na první pohled a tvůrci designu přiznávají, že se inspirovali aerodynamickými vozy z historie, včetně nám dobře známých vozů Tatra. Právě tato česká automobilka začala jako jedna z prvních používat tvar karoserie, který byl definovaný snahou o co nejnižší odpor vzduchu. Počínaje legendárním modelem Tatra 77, ale tento trend jsme mohli vidět i na pozdějším modelu Tatra 603. A právě snaha o co nejlepší aerodynamiku je na Ioniqu 6 také patrná. Siluetou karoserie mírně připomíná i zmíněné vozy, na zádi má odtokovou hranu, ale nalezneme zde i spoustu zajímavých detailů, které napomáhají aerodynamice.
Hned na předním nárazníku je mřížka pro vstup chladícího vzduchu, která se ale automaticky zavře, když není potřeba přivádět vzduch do útrob vozidla. I otvory pro vstup vzduchu k předním kolům, které slouží například ke chlazení brzd, jsou umístěny netradičně blíže ke středu vozidla a i to je detail, který byl vytvořen s důrazem na co nejplynulejší obtékání vzduchu okolo karoserie. Hyundai Ioniq 6 sice nemá zakrytá zadní kola jako zmíněná Tatra 77 a částečně i Tatra 603, ale v přední části předních blatníků také nalezneme tenkou lištu, jejíž cílem je usměrnit obtékající vzduch, aby méně mířil do blatníku. Vnější zrcátka pak u vyšších výbav nahrazují kamery a bok vozu je samozřejmě hladký včetně zapuštěných klik, které ostatně známe i z Ioniqu 5. Na splývavé zádi pak nalezneme již zmíněné spoilery.
I když Ioniq 6 vypadá úplně jinak než Ioniq 5, s nímž sdílí technický základ, nalezneme zde společné prvky, které jasně říkají, že jde o příbuzná auta. Jde například o „pixelizovaná“ přední i zadní světla včetně blinkrů na kamerách, které jsou místo zpětných zrcátek. Zástupci Hyundai to přirovnávají k šachovým figurkám, které také vypadají každá jinak, ale na první pohled je jasné, že patří k sobě. Když už jsme zmínili inspiraci v Tatrách, nesmíme zapomenout na zadní část, která nám na první pohled připomněla jinou legendu – Porsche 911.
Displeje místo zrcátek má Hyundai Ioniq 6 dobře umístěné
Do interiéru jsme mohli pouze nahlédnout, tam je již vidět větší podoba s Ioniqem 5, byť je více zaoblený, stejně jako vnější tvary karoserie. Lépe to ale dokážeme posoudit, až se budeme moci do Ioniqu 6 normálně posadit. Navíc jsou tam samozřejmě displeje nahrazující zpětná zrcátka, která tu jsou umístěná lépe než třeba v Audi e-tron, kde jsou příliš nízko. Ioniq 6 má displeje umístěné podobně jako Honda e, kde i člověk zvyklý na běžná zrcátka přirozeně hledí na displej, zatímco u Audi e-tron to vyžaduje určitý čas, než si člověk zvykne. Jsme ale zvědaví, jak bude přístrojová deska vypadat u vozů v nižší výbavě s klasickými zrcátky, protože toto provedení jsme zatím neviděli ani na obrázcích.
Zbývá ještě jedna věc, která je u elektromobilů často zmiňovaná. Tou je přední kufr, takzvaný „frunk“. I Hyundai Ioniq 6 se jím může pochlubit, což ani mnohé prémiové elektromobily nemohou. Velikostí sice neoslní, ale základní funkci (tedy prostor pro odložení kabelů) podle nás splní. Na posouzení prostornosti interiéru i zadního kufru si ale budeme muset počkat na jinou příležitost.
Designblok je do neděle
Designblok 2022 probíhá do konce víkendu, tedy 9. 10. v prostorách komplexu Gabriel Loci na pražském Smíchově. Takže pokud chcete Ioniq 6 vidět na vlastní oči, máte jedinečnou příležitost. Podle našich informací si totiž ještě počkáme, než dorazí první kusy do Česka a vystavený kus po skončení výstavy odcestuje zpět do Nizozemska, odkud byl přivezen za účelem vystavení na Designbloku.