Revoluční model značky Hyundai, elektromobil Ioniq 5, jsme samozřejmě v testu Zaostřeno na spotřebu měli. U tohoto vozu se ale hodně diskutovalo o vysoké spotřebě, zejména dálniční. Z našich dat to ale vypadalo, že samotný pohon si pověstnou efektivitu elektromobilů koncernu HMG udržel. Při nízkých rychlostech, zejména ve městě, měl velmi nízkou spotřebu. Ta začala výrazněji růst se vzrůstající rychlostí, což ukazovalo na vyšší odpor vzduchu. Proto se naše naděje na další úsporný elektromobil této značky upínala k vozu Hyundai Ioniq 6, který má nízkou karoserii se špičkovým součinitelem odporu vzduchu pouhých cx=0,21.
Technické parametry Hyundai Ioniq 6 Power 77,4 kWh 4×2
Kompletní specifikaceKonstrukce | sedan, 4 855 × 1 880 × 1 495 mm, 2 120 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 168 kW, 229 koní, točivý moment: 350 Nm |
Baterie | 77,4 kWh (74 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 233 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 15,1 kWh / 100 km, dojezd: 614 km |
Cena od | 1 339 990 Kč |
Podle WLTP by měl Hyundai Ioniq 6 ujet přes 600 km
Hyundai Ioniq 6 má ve verzi s delším dojezdem baterii o využitelné kapacitě 77,4 kWh, jak si můžete přečíst v katalogu výše. Ta zajišťuje teoretický dojezd až 614 kilometrů podle WLTP u testované verze s pohonem zadních kol. Udávaná kombinovaná spotřeba dle WLTP je 14,3 kWh/100 km a platí pro vůz na 18palcových kolech, která měl právě testovaný kus. Cena startuje na 1 339 990 Kč včetně DPH.
Palubní počítač Hyundai Ioniqu 6 ukázal spotřebu 15,6 kWh/100 km.
Nedílnou součástí každého testu spotřeby je kombinovaný okruh, kde měřím spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Palubní počítač Hyundai Ioniqu 6 ukázal spotřebu 15,6 kWh/100 km. Venkovní teplota se během okruhu pohybovala okolo 9 °C.
Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, vyšla spotřeba na krásných 12,5 kWh/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici stoupla na 15,6 kWh/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h vyšla stále velmi pěkných 20,9 kWh/100 km.
Reálná spotřeba vyšla na 17,5 kWh/100 km.
Za celý test spotřeby jsem ujel 191,8 km, během kterých jsem vyhodnocoval i reálnou spotřebu podle nabíjení, která bývá vyšší o ztráty právě během doplňování energie. Test probíhal ještě v letních teplotách, které se pohybovaly od cca 6 do 13 °C, takže sice v zimním období, ale zrovna v poměrně příznivých teplotách. To tedy příznivě ovlivnilo spotřebu, která by jinak v zimě byla vyšší. Celkově šlo o kombinaci města, dálnice i okresek. Ve městě to bylo celkem cca 65 kilometrů a spotřeba tam byla 15,5 kWh/100 km podle palubního počítače. Zbytek tvořily dálnice a okresky s mírnou převahou dálnic. Palubní počítač ukázal za celý test rovných 16 kWh/100 km. Celkem Hyundai Ioniq 6 odebral 33,624 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 17,5 kWh/100 km.
Režim jízdy | Spotřeba | Teoretický dojezd |
---|---|---|
Město (ujeto 65,5 km) | 15,53 kWh/100 km | 498 km |
Mimo město (90 km/h) | 12,5 kWh/100 km | 619 km |
Rychlostní silnice (110 km/h) | 15,55 kWh/100 km | 497 km |
Dálnice (130 km/h) | 20,85 kWh/100 km | 371 km |
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače | 15,6 kWh/100 km | 496 km |
Celý test (191,8 km) podle nabíjení | 17,53 kWh/100 km |
Venkovní teplota se během okruhu pohybovala okolo 9 °C. Během celého testu to pak bylo v rozmezí 6 až 13 °C.
Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o využitelné kapacitě baterie, která je 77,4 kWh.
Komentář autora ke spotřebě vozu Hyundai Ioniq 6
Elektromobily Hyundai, zejména pak první Ioniq, jsou vyhlášené svojí výjimečnou úsporností. Hyundai Ioniq 5 ale tato očekávání úplně nenaplnil, zejména kvůli vyššímu odporu vzduchu. Druhý model na revoluční elektrické platformě e-GMP s 800V architekturou ale přichází s velmi aerodynamickou karoserií. A Hyundai Ioniq 6 potvrdil, že i tato platforma má efektivní pohon. Přestože tento test probíhal v zimě, zatímco Ioniq 5 jsme testovali v létě, měl nižší spotřebu prakticky ve všech režimech jízdy. Je tedy jasné, že jsme se dočkali dalšího elektromobilu se skvělou efektivitou.
Pokud jde o samotnou jízdu z pohledu úspornosti, funguje auto stejně dobře, jak jsme zvyklí ze základního Ioniqu, Kony i Ioniqu 5. Pomocí pádel pod volantem lze volit intenzitu rekuperace a když není potřeba brzdit, lze ji vypnout úplně a dostat auto do režimu „plachtění“, který je v takovém případě nejefektivnější. Pouze na druhém spektru přibyl mód i-Pedal s ještě silnější rekuperací, který známe už z Ioniqu 5. V tom lze auto ovládat pouze jedním pedálem, protože při sundání nohy z pedálu akcelerace vůz brzdí až do zastavení.
Hyundai Ioniq 6 je jako stvořený na dálnici
Potvrdil se tedy předpoklad, že vyšší spotřeba Ioniqu 5 je způsobená aerodynamikou vysoké a hranaté karoserie a že Hyundai Ioniq 6 by měl být výrazně úspornější. Pokud potřebujete velký kufr, je potřeba se smířit s vyšší spotřebou, a tím i s kratším dojezdem u Ioniqu 5. Ale skvělou zprávou je, že přibyla možnost volby pro ty, kteří jezdí častěji delší dálniční trasy a stačí jim přes 400 litrů prostoru pro zavazadla. Protože právě na dálnici je rozdíl mezi Ioniqem 5 a Ioniqem 6 největší. Hyundai Ioniq 6 pak díky nízké dálniční spotřebě a ultrarychlému nabíjení zvládne delší dálniční přesuny mnohem rychleji.
Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz
352km v režimu 90-10 nebo 264 80-20% není moc, ale už se s tím dá i žít.
ID.4 při stejné teplotě dálniční průměr 123km/h (141km/h tacho) za 20,9. Nastoupání 1150 a sklesání 1400. Trasa 190km, topení 22auto, 21" kola huštěná na komfortních 2,4 :-)