Premiérový závod v japonské metropoli Tokio nabídl zajímavou podívanou. Už v úvodní fázi kvalifikace zůstala řada favoritů, když mezi osmičku nejlepších postoupil jen Jake Dennis a Pascal Wehrlein. Naopak svou chvilku slávy si užívali jezdci běžně nepostupující do vyřazovací části. Tu nakonec před domácím publikem vyhrál, a podruhé v sezoně se postavil na pole position, pilot Nissanu Oliver Rowland. Ve finálovém duelu jen těsně zdolal Maxmiliana Günthera z Maserati. Rowland předvedl skvělý start a odmítl jakékoliv pokusy o sesazení ze strany dotírajícího Edoarda Mortary, jenž Mahindru poslal do druhé řady na roštu a v úvodních metrech si poradil i s pilotem Maserati.
Sestřih kvalifikace
Jenomže Günther posléze z pohledu energetické strategie v kombinaci s vhodně zvolenými aktivacemi útočných módů vypadal z celého balíku pilotů na čele nejlépe. V 26. kole naplánoval svůj útok na vedoucí pozici, který vypadal jako prosté objetí z vnějšku. Takhle dominantně se jevil způsob boje o první příčku. Později se ukázalo, že Rowland spíše přepustil pozici za účelem úspory energie, vědom si toho, že ji v závěru bude muset vybojovat zpět. Na boj skutečně došlo. Velká bitva se odehrála zejména v posledním kole, jenomže německý závodník předvedl i své defenzivní schopnosti a všem atakům ze strany britského rychlíka odolal. 26letý Günther si tak připsal své páté vítězství ve Formuli E a první letošní triumf. Odhodlaným výkonem v Tokiu se navíc posunul do první pětky průběžného hodnocení jezdců.
To Rowland se před domácím publikem značky Nissan musel nakonec spokojit s druhým místem. Navíc se v závěru ještě bránil útoku Antónia Félixe da Costy ve voze Porsche, který se pokusil o odvážný manévr při průjezdu v 15. zatáčce. Za jejich zády situaci pozorně monitoroval obhájce titulu Jake Dennis a dle známého přísloví, byl to nakonec právě pilot Andretti, kdo se smál, když se prosmýkl na třetí místo. I tak se da Costa po vlažném začátku sezony, zdá se, rozjíždí do solidní formy. Zde poprvé dokončil před týmovým kolegou Pascalem Wehrleinem. Ten však doplatil na incident, v němž si poškodil přední křídlo a následně vypadl z tempa. Přesto protnul cílovou pásku na solidním pátém místě.
Battling right to the end! ⚔️@maxg_official and @oliverrowland1 put on a proper show as they fought to the line for the race win 🍿#TokyoEPrix pic.twitter.com/vwHxNaV1Cj
— Formula E (@FIAFormulaE) March 30, 2024
Ke slibnému výsledku měla nakročeno i indická Mahindra. Zejména vůz pilotovaný Mortarou se úvodních fázích ucházel o vedení v závodu. Po většinu ePrix se navíc Švýcar pohyboval mezi první trojicí jezdců, což by znamenalo nejlepší výsledek v letošní sezoně. Po dojezdu na konečné šesté příčce ovšem přišla od sportovních komisařů diskvalifikace v návaznosti na porušení limitů spotřeby energie. Pro jednoho smůla, pro ostatní štěstí. Těmi obdarovanými z posunu o jednu příčku byli Nico Müller, Nick Cassidy, Robin Frijns, Sérgio Sette Camara, pro jehož tým ERT se jedná o první bodový zápis, a Sacha Fenestraz.
Tým Jaguar přijel do Tokia oslavit svůj stý závod ve Formuli E, jenomže od začátku se plán vymykal představám. Do duelů postoupil jen Nick Cassidy, nicméně i ten po penalizaci klesl až na 19. místo pro závod. Alespoň ziskem 4 bodů za 8. místo zachránil čest týmu, ale i vedoucí pozici v celkovém hodnocení. To Mitch Evans nebude vzpomínat na japonskou metropoli v dobrém. Po špatné kvalifikaci přišel ještě tragičtější průběh závodu, kdy po kontaktu s vozem Lucase di Grassiho přišel o přední křídlo a kvůli nucené výměně se propadl daleko za bodované pozice. Nedařilo se však ani ostatním favoritům. Zcela za body zůstal DS Penske a na slibné výsledky z posledních klání nenavázal ani McLaren.
Sezona 2024 bude pokračovat na dalším novém okruhu v seriálu 13. a 14. dubna, kdy italský dvojzávod v Misanu zahájí evropskou část kalendáře, která bude čítat celkem tři zastávky.
Hodnocení fDrive.cz
Atraktivita závodu: 8/10
Nejlepší pilot: Oliver Rowland
Největší smolař: Mitch Evans
Číslo závodu: 100, tolikátý závod ve Formuli E odjel Jaguar
Nejrychlejší kolo: Maxmilian Günther
Za očekáváním: DS Penske
Výsledková listina
P. | Jméno | Tým | Ztráta | Bodů |
---|---|---|---|---|
1. | Maxmilian Günther | Maserati Racing | - | 26 |
2. | Oliver Rowland | Nissan Formula E | +0,755 s | 21 |
3. | Jake Dennis | Avalanche Andretti | +1,405 s | 15 |
4. | António Félix da Costa | TAG Heuer Porsche | +1,822 s | 12 |
5. | Pascal Wehrlein | TAG Heuer Porsche | +3,897 s | 10 |
6. | Nico Müller | ABT Cupra | +4,983 s | 8 |
7. | Nick Cassidy | Jaguar TCS Racing | +5,542 s | 6 |
8. | Robin Frijns | Envision Racing | +5,929 s | 4 |
9. | Sérgio Sette Camara | ERT Formula E | +6,504 s | 2 |
10. | Sacha Fenestraz | Nissan Formula E | +7,016 s | 1 |
11. | Jean-Éric Vergne | DS Penske | +7,583 s | |
12. | Sébastien Buemi | Envision Racing | +8,467 s | |
13. | Jake Hughes | NEOM McLaren | +8,859 s | |
14. | Mitch Evans | Jaguar TCS Racing | +9,316 s | |
15. | Norman Nato | Avalanche Andretti | +9,573 s | |
16. | Stoffel Vandoorne | DS Penske | +9,735 s | |
17. | Jehan Daruvala | Maserati Racing | +15,096 s | |
18. | Dan Ticktum | ERT Formula E | +49,418 s | |
19. | Sam Bird | NEOM McLaren | +1 kolo | |
20. | Lucas di Grassi | Abt Cupra | DNF | |
21. | Nyck de Vries | Mahindra Racing | DNF | |
22. | Edoardo Mortara | Mahindra Racing | DSQ |